Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

debiet warmtepomp zwembad

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • debiet warmtepomp zwembad

    Vraagje aan diegene met meer technische kennis dan mezelf

    Ons opzet zwembad (8000 L) wordt verwarmd met een warmtepomp van 3.5 kW.
    Het minimaal debiet zou volgens de handleiding 3000 L/uur moeten zijn.

    Ik gebruik dit echter in combinatie met een zandfilterpomp van (theoretisch) 6 m³/uur.

    Ik vraag me af, wat er nu beter zou werken.
    3000 L/uur door de warmtepomp, of 6000 L/uur

    Ik stel me voor dat je met 3000 L/uur, dus een lager volume opgewarmd water in het bad krijgt (maar wel wat hoger in temp), en met 6000 L/uur, dus meer water (maar met minder hoge temp).

    Wat zou er de beste situatie zijn? Of komt dit op hetzelfde neer?

    groeten,
    https://www.facebook.com/devrieset/

  • #2
    Re: debiet warmtepomp zwembad

    Het sleutelwoord hier is die 3.5 kW van de warmtepomp. Je hebt een bepaald minimum debiet nodig om die warmte verdeelt te krijgen, maar als je daarboven zit blijft de temperatuurverhoging hetzelfde.

    Afhankelijk van het volumedebiet, zal waar het water lokaal toestroomt inderdaad iets lager of hoger zijn, maar dat wordt toch verdeeld over het volledig volume...

    Dus als je aan die 3000 l/uur geraakt, komt het inderdaad op hetzelfde neer...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: debiet warmtepomp zwembad

      Met een hoger waterdebiet door de warmtewisselaar van de warmtepomp gaat het rendement van de warmtepomp omhoog.
      Als het water trager door de warmtewisselaar gaat, dan zal het water wel warmer zijn aan de uitgang van de warmtepomp, maar dan gaat de condensatietemperatuur van de warmtepomp mee omhoog, en dat geeft een lager rendement (en eventueel ook een kortere levensduur van de koelcompressor als die condensatietemperatuur altijd tegen de maximale waarde zit waarbij de beveiliging net niet uitschakelt).

      Als de condensatietemperatuur van een koelinstallatie hoger wordt dan gaat het rendement naar beneden.
      Als de verdampingstemperatuur lager wordt (lagere buitentemperatuur in dit geval) dan gaat het rendement ook naar beneden.

      Een warmtepomp voor een zwembad werkt dus minder goed tijdens een koude nacht, overdag op een warme zomerdag zal de warmtepomp het meeste warmte afgeven aan het water, het zwembad warmt dus sneller op als de warmtepomp overdag draait.
      Die opgegeven 3,5 KW zal de pomp alleen leveren als de buitentemperatuur hoog genoeg is.

      Een warmtepomp die de warmte uit de buitenlucht haalt voor de verwarming van een woning heeft ook een veel lager rendement als het buiten heel koud is.
      Die werkt ook beter als de buitentemperatuur wat hoger is.
      Last edited by Black B@ndit; 22 mei 2020, 09:23.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: debiet warmtepomp zwembad

        De warmteopbrengst zal altijd reflecteren naar de 3,5 kW vd warmtepomp...
        Als je een filterpomp van 3m³/u vervangt door één van 6m³/u zal het water theoretisch 2x in dezelfde tijd door de warmtepomp gaan en zo dus sneller het zwembad verwarmen.

        In mijn geval, zwembad van 17.000l met bijgeleverde filterpomp van 4,5m³l/u en bijgekochte Sun Spring warmtepomp van 5kW.
        Opgezet 10 dagen geleden en dit is nu sinds 3 dagen warm (29°).
        Eenmaal warm blijft dit ook warm en slaagt de warmtepomp enkel 's nachts enkele keren op.

        Ik heb na het vullen geprobeerd om direct te verwarmen maar de 2-3° die ik overdag kon winnen verloor ik 's nachts opnieuw omdat de pomp minstens 8° omgevingstemperatuur nodig heeft om 'rendabel' te zijn.. Wat dus niet het geval was.
        Eenmaal de nachten minder afkoelen en het zoals nu +20° is overdag gaat het snel en is de 5kW pomp meer dan voldoende al heb ik volgens de berekening minstens 7kW nodig. Helaas waren deze nergens meer voorradig en de mensen die nu nog ergens een kunnen bemachtigen zullen daarvoor woekerprijzen betalen.

        De uitleg van Black Bandit is

        En voor de volledigheid, mijn zwembadje werd al gevuld voor er één woord over waterschaarste werd uitgesproken..
        Vanmorgen was ik in de Dreamland met 1 vd kindjes en er stonden enkel nog een paar pompen en een 10-tal lege paletten in het INTEX hoekje.
        en ik heb de indruk dat Chloor tabletten, PH+ en PH- het nieuwe WC papier gaan worden deze zomer.

        Groeten!

        Comment


        • #5
          Re: debiet warmtepomp zwembad

          Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
          De warmteopbrengst zal altijd reflecteren naar de 3,5 kW vd warmtepomp...
          Als je een filterpomp van 3m³/u vervangt door één van 6m³/u zal het water theoretisch 2x in dezelfde tijd door de warmtepomp gaan en zo dus sneller het zwembad verwarmen.
          Dit is een verkeerde uitspraak. De warmteopbrengst is 3.5kW : dit bepaalt de snelheid van opwarmen, niet het debiet van de filterpomp. Je hebt wel een minimum debiet nodig, maar eenmaal dat gehaald is blijft de snelheid van opwarmen krek hetzelfde.

          3.5 kW is 3500 J/sec dat de warmtepomp levert. Water heeft een warmtecapaciteit van 4187 J/kgK.
          Dus een pomp die 3000l/h levert (of 0.833 l/sec).
          Die .833 l. heeft dus 3489 J nodig om 1 °C op te warmen... Dus het water dat je warmtepomp passeert stijgt ongeveer 1°C in temperatuur.

          Of als je anders rekent : 8000 liter water : 8000x4187/3500 = 9570 seconden (2.7 uur) om je zwembad 1 °C op te warmen (dat is dus zonder warmteverliezen in rekening te brengen).
          Of die pomp nu 3000 l. water laat passeren of 6000/h doet daar niets aan. bij 3000 l/h stijgt de temperatuur van het water aan de uitlaat van je warmtepomp 1°C, bij 6000 l/h is dat 0.5°C...

          Natuurlijk heb je ook warmteverliezen, die groter worden naarmate het tempertuurverschil tussen water en omgeving groter wordt. De temperatuur van het water zal niet continu blijven stijgen...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: debiet warmtepomp zwembad

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Dit is een verkeerde uitspraak. De warmteopbrengst is 3.5kW : dit bepaalt de snelheid van opwarmen, niet het debiet van de filterpomp. Je hebt wel een minimum debiet nodig, maar eenmaal dat gehaald is blijft de snelheid van opwarmen krek hetzelfde.
            Deze uitleg zou correct zijn als er een verwarmingsweerstand van 3,5 KW zou gebruikt worden om het water op te warmen.
            Dan heb je een minimumdebiet nodig om te voorkomen dat de verwarmingsweerstand te heet wordt (om kalkvorming tegen te gaan, of zelfs om te voorkomen dat de weerstand doorbrandt), en dan geeft de weerstand ook niet meer warmte als het waterdebiet hoger wordt (als de verwarmingsweerstand dezelfde elektrische weerstand blijft behouden in dat temperatuurbereik).

            Bij een warmtepomp komt het er op aan om de condensatietemperatuur zo dicht mogelijk bij de uitgaande watertemperatuur te houden, daardoor gaat het rendement van de warmtepomp omhoog.
            Met een hoger waterdebiet wordt de warmte in de platenwisselaar sneller afgevoerd en daardoor gaat de condensatietemperatuur naar beneden en het elektrisch verbruik van de compressor in de warmtepomp is dan lager (dat is toch het doel van een warmtepomp, minder verbruiken dan elektrische weerstanden).

            Maar de waterpomp verbruikt ook elektriciteit, een pomp met een groter debiet verbruikt meer, daardoor heeft het ook geen zin om een veel te grote waterpomp te gebruiken, want dan gaat het totale rendement van de verwarming weer naar beneden.
            De pomp zorgt ook voor opwarming van het water, een zwaardere pomp geeft meer warmte af aan het water, die warmte is in dit geval niet echt een verlies (bij koelinstallaties waarbij een gekoelde vloeistof moet worden rondgepompt is dat wel zo).

            In dit geval wordt de pomp al gebruikt om het water te filteren.
            Als die theoretisch maximaal 6m³ per uur kan leveren, dan mag je er van uitgaan dat het werkelijke debiet al een stuk lager is omdat het water al eerst door een filterinstallatie is geperst.
            En de platenwarmtewisselaar van de warmtepomp geeft ook nog wat extra weerstand waardoor het werkelijke debiet nog wat lager wordt.
            Daarom is het zeker niet verkeerd om voor deze toepassing te kiezen voor een pomp die 6m³ per uur kan verwerken (theoretisch) in plaats van eentje die maar 3m³ per uur levert en die door de extra weerstand van de filterinstallatie een heel stuk minder dan die 3m³ zal kunnen verwerken, en die daardoor een te laag debiet zou geven om de warmtepomp goed te kunnen laten werken.

            Bij warmtepompinstallaties voor woningen is het ook noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de condensatietemperatuur zo laag mogelijk blijft.
            Daarom worden die installaties meestal gecombineerd met vloerverwarming, daardoor blijft de condensatietemperatuur laag en blijft ook het rendement van de warmtepomp zo hoog mogelijk.
            Als je zo'n warmtepomp zou aansluiten op een centrale verwarming met radiators, dan zou je daarmee de woning ook wel kunnen verwarmen (op voorwaarde dat de woning goed geïsoleerd is en dat de radiators groot genoeg zijn), maar het rendement zou dan wel een stuk lager zijn ten opzichte van de installatie met vloerverwarming.
            Bij een lucht-lucht airco/warmtepomp (het type dat geplaatst wordt als airco, maar dat ook kan dienen als verwarming) is het de ventilator die ervoor zorgt dat de condensatietemperatuur laag blijft als de airco wordt gebruikt voor verwarming.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: debiet warmtepomp zwembad

              Dat is duidelijk. In elk geval bedankt voor de bijkomende uitleg...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: debiet warmtepomp zwembad

                Dank je wel iedereen
                https://www.facebook.com/devrieset/

                Comment


                • #9
                  Re: debiet warmtepomp zwembad

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Met een hoger waterdebiet door de warmtewisselaar van de warmtepomp gaat het rendement van de warmtepomp omhoog.
                  Als het water trager door de warmtewisselaar gaat, dan zal het water wel warmer zijn aan de uitgang van de warmtepomp, maar dan gaat de condensatietemperatuur van de warmtepomp mee omhoog, en dat geeft een lager rendement (en eventueel ook een kortere levensduur ...
                  Is dit ook het geval bij een warmtepomp met LT convectoren in huis? De ventilo convectoren werden aangsloten met buizen van 16mm diameter terwijl er in de handleiding 18mm aangeraden wordt. Zorgt dit er dan voor dat mij rendement lager zal zijn?

                  Comment


                  • #10
                    Re: debiet warmtepomp zwembad

                    Oorspronkelijk geplaatst door Z3bu Bekijk bericht
                    Is dit ook het geval bij een warmtepomp met LT convectoren in huis? De ventilo convectoren werden aangsloten met buizen van 16mm diameter terwijl er in de handleiding 18mm aangeraden wordt. Zorgt dit er dan voor dat mij rendement lager zal zijn?
                    Het is mogelijk dat het rendement daardoor lager wordt, maar of dat ook werkelijk het geval is hangt nog af van andere factoren (lengte van de leidingen, debiet van de circulatiepomp...).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: debiet warmtepomp zwembad

                      Beste ,
                      Ik ben nieuw op dit forum en zit met een vraag die ik wil stellen aan jullie , maar ik weet niet hoe ik een nieuw forum kan opstarten en waar dit moet komen. Het gaat over een zwembad- warmtepomp- zandfilter. Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt! Sorry voor dit hier te melden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: debiet warmtepomp zwembad

                        Of je opent een '+nieuwe discussie' bovenaan het overzichtblad of je stelt ze gewoon hier als het over hetzelfde onderwerp gaat.
                        Ik denk niet dat daar iemand bezwaar tegen heeft.

                        Groeten!

                        Comment

                        Working...
                        X