Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemcamera aankopen..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Systeemcamera aankopen..

    Goedenacht iedereen,

    Bij deze een topic om wat tips te vergaren over welke systeem camera geschikt zou zijn voor mij.

    Momenteel heb ik een Canon 200D DSLR.
    Gebruik deze niet zo vaak omdat ik hem gewoon te groot vind om altijd mee te nemen.

    Daarom zou ik graag een systeemcamera kopen in de plaats. Zodat ik toch de mogelijkheid heb om achteraf nog andere lenzen bij te kopen.

    Waarvoor zou de camera gebruikt worden?
    Vooral wat landschappen , straatbeelden (geen portret foto’s) , HDR fotografie . Heb geen professionele ambities. Meer facebook/instagram uploads.
    Voor mijn job als internationaal chauffeur kom ik vaak in het buitenland op mooie plaatsen, maar om dan een dslr mee te nemen zie ik niet zitten.

    Heb al wat reviews bekeken en heb mijn ook laten vallen op de canon M50 , Sony A6000 en a6100.

    Nadeel bij de M50 is de batterijduur heb ik bij sommige reviews gemerkt. Waar bij de A6100 voor mij de prijs een nadeel is.

    Iemand die mij na deze toch wel uitgebreide uitleg kan verder helpen met de zoektocht naar een goede amateur systeemcamera? Desnoods een occasie toestel om de prijs een beetje te drukken ?

  • #2
    Re: Systeemcamera aankopen..

    Ik heb twee systeem camera's, beiden van Fujifilm en met name de X-T1 en de X-E2s en ben daar zeer tevreden van.
    Fujifilm heeft nu de X-T4 (interesseert me niet) en de X-E3 en deze interesseert me wel omdat het toestel veel beter is dan de X-E2s en bovendien iets kleiner.
    Verder ben ik in het digitale tijdperk gestapt met de Canon 350D, 40D, 50D, 5D, 5D MKIII en nu tenslotte de 90D.
    Van al voornoemde toestellen vind ik mijn Canon 90D het beste toestel, dan mijn twee fuji's en als ik al eentje naar voor moet schuiven dan wel de X-T1.
    De X-E2s moet qua resultaat niet veel onder doen voor de X-T1, maar de X-E2s is handiger bij straatfotografie met de 27mm erop.
    Lekker licht, de mensen zien het toestelletje bijna niet, het is gewoon zalig in de stad rond te lopen met zo'n klein ding en opgelet, de foto's die eruit komen moeten niet veel onderdoen voor andere toestellen.
    Tenslotte zijn de Fujifilm objectieven super scherp en hebben ze een heel mooie coating.

    De overstap van een Canon 200D naar eender welk systeem toestel voelt een beetje vreemd aan misschien, bij mij voelde het aan alsof ik weer analoog bezig was.
    Het is gewoon het gewoon worden en intussen kunt u de Canon 200D behouden en pleit ik dus voor de Fujifilm X-E3.
    Als je op geen centje moet zien kunt u ook de pro serie eens bekijken.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Systeemcamera aankopen..

      Als het klein moet zijn: MFT. Olympus PEN of een Pana.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Systeemcamera aankopen..

        Aankoop zou wss pas voor Juni zijn. (vakantiegeld , iets hoger budget dan) .
        Of mss best wachten tot Juli wanneer de solden beginnen ?

        Al wat reviews bekeken van de X-E2 enzo . Maar las hier ergens op het forum dat ze stoppen met het produceren van die series. Dus die valt ook al uit de boot .

        Comment


        • #5
          Re: Systeemcamera aankopen..

          Ik ben een grote fan van de x-t camera's van Fuji.
          Het is een andere manier van werken, maar de kwaliteit is top en het lenzenarsenaal is voldoende groot en zeer kwalitatief.

          Met de komst van de X-T4 zullen de overige modellen ze zaken in prijs. De X-T3 was nieuw nog te koop aan 1100 EUR, maar op de tweedehandsmarkt zullen de prijzen nog zakken en dus ook voor de X-T2 en X-T1.

          Eenmaal de lockdown voorbij komt hier mijn X-T1 voor 200 EUR op de markt.

          Sukses in je zoektocht.

          Vriendelijke groeten

          Peter

          Comment


          • #6
            Re: Systeemcamera aankopen..

            Ik werk al 5 jaar met een Olympus OMD-E-M10 Mark II. Ondertussen is er een nieuwe generatie op de markt. De OMD-E5 Mark III is één van de laatste in dezelfde klasse als mijn toestel.
            Nog steeds zou ik in deze toestellen mijn gading vinden. Deze MFT-toestellen zijn zeker de moeite. Bovendien zijn de lenzen stuk per stuk top lenzen. De PRO niet goedkoop maar de naam PRO zeker waard.
            Persoonlijk en uit ervaring durf ik zelfs zeggen dat OLYMPUS apparatuur wat ondergewaardeerd zijn in de fotografie wereld waar namen zoals NIKON, CANON, SONY enz. de kroon spannen. Geef je de raad zelf eens te gaan kijken op de site van OLYMPUS waar je zeker je een idee kan vormen.

            Comment


            • #7
              Re: Systeemcamera aankopen..

              Oorspronkelijk geplaatst door JonasVS Bekijk bericht
              Aankoop zou wss pas voor Juni zijn. (vakantiegeld , iets hoger budget dan) .
              Of mss best wachten tot Juli wanneer de solden beginnen ?

              Al wat reviews bekeken van de X-E2 enzo . Maar las hier ergens op het forum dat ze stoppen met het produceren van die series. Dus die valt ook al uit de boot .
              De X-E2 word al een tijdje niet meer geproduceerd. Die is eerst vervangen door de X-E2s en nu is die vervangen door de X-E3.
              Waarom zou deze bij u uit de boot vallen?
              Omdat Fuji zou stoppen met de E serie?
              En dan, zowel de X-E2, X-E2s als de X-E3 zijn stuk voor stuk enorm goede toestelletjes laat daar geen twijfel over bestaan.
              En de Fuji lenzen zijn echt vermaard om hun kwaliteit.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Systeemcamera aankopen..

                Oorspronkelijk geplaatst door Hestia Bekijk bericht
                Ik werk al 5 jaar met een Olympus OMD-E-M10 Mark II. Ondertussen is er een nieuwe generatie op de markt. De OMD-E5 Mark III is één van de laatste in dezelfde klasse als mijn toestel.
                Nog steeds zou ik in deze toestellen mijn gading vinden. Deze MFT-toestellen zijn zeker de moeite. Bovendien zijn de lenzen stuk per stuk top lenzen. De PRO niet goedkoop maar de naam PRO zeker waard.
                Persoonlijk en uit ervaring durf ik zelfs zeggen dat OLYMPUS apparatuur wat ondergewaardeerd zijn in de fotografie wereld waar namen zoals NIKON, CANON, SONY enz. de kroon spannen. Geef je de raad zelf eens te gaan kijken op de site van OLYMPUS waar je zeker je een idee kan vormen.
                Ik heb wel een Nikon d700 en een d750 maar als ik op stap ga dan heb ik er bijna altijd een Olympus OMD E-M10 MK II bij en eigenlijk fotografeer ik wanneer ik beide bij heb vooral met de Olympus ... ik ben er wat aan verslaafd geworden. Ik weet niet of er nog nieuwe beschikbaar zijn maar laatst zag ik ergens een aanbieding voor rond de 240 Euro. Een weggeefprijs voor dergelijk toestel. Ook de standaardzoom die ik daarbij heb presteert al erg goed.
                Voor jouw doel zeker het overwegen waard.
                In mijn flickr-pagina kan je een aantal opnames zien en de info over toestel en lens staat er telkens bij en lenzen uit de pro-reeks heb ik niet eens.
                mijn Flickr-pagina : https://www.flickr.com/photos/141492153@N02/
                De batterij gaat niet zo erg lang mee, daar kampen haast alle systeemcamera's mee maar ik heb een paar Pantone reservebatterijen die haast even goed presteren als de originele.
                Wat batterijen betreft in het algemeen: voor iemand die per uitstap of fototrip meer dan pakweg 250 foto's maakt speelt dat een zekere rol, fotografeer je minder fanatiek dan kom je er met die batterijen wel.
                Last edited by Frakske; 17 mei 2020, 11:27.
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Systeemcamera aankopen..

                  Waarvoor zou de camera gebruikt worden?
                  Vooral wat landschappen , straatbeelden (geen portret foto’s) , HDR fotografie . Heb geen professionele ambities. Meer facebook/instagram uploads.
                  Voor mijn job als internationaal chauffeur kom ik vaak in het buitenland op mooie plaatsen, maar om dan een dslr mee te nemen zie ik niet zitten.
                  klein - onopvallend - en toch voor je doeleinden meer dan voldoende

                  DC-TZ202 LUMIX of de DC-TZ200 LUMIX zijn idem. Elk land heeft zijn eigen naam.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Systeemcamera aankopen..

                    Hallo,

                    Ik heb naast een Sony A7II en een Nikon D500 ook een Olympus E-M10MkII.
                    Klein en handig, prima beeldkwaliteit en voor onderweg mijn meestgebruikte camera (met de 14-150mm lens).

                    Jaja

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Systeemcamera aankopen..

                      Om de 1 of andere reden als ik reviews bekijk , blijf ik terug komen op de canon M50 en de Sony A6xxx reeks .

                      Vooral de Canon reeks , omdat een wide angle lens daar "vrij goedkoop" voor te vinden is . (wat ik vrij belangerijk vindt voor landscapes)
                      De A6400 spreekt mij ook enorm aan maar dan zit ik al vlot richting de 1000€en dan zonder Wide angle lens .


                      Wist niet dat kiezen zo moeilijk was . Wil geen foute beslissing maken .
                      Life is hard

                      Comment


                      • #12
                        Re: Systeemcamera aankopen..

                        Voor wat ze vragen voor de M50 met kitlens kan je geen slechte zaak doen. Kijk ook eens welke lens je erbij wilt en vergelijk dat met wat een A6400 te bieden heeft. Op de Sony kan je ook alle full frame lenzen gebruiken. Dus ook alle telelenzen gelijk de 100-400 of een 200-600. Ik geloof niet dat je dat hebt bij een M50. Ook Sigma en Tamron maken lenzen voor Sony. Wil je top groothoek lenzen met weinig vervorming kijk dan eens naar een Laowa 9mm.
                        Beide toestellen zijn aan mekaar gewaagd. De Sony heeft een betere autofocus en grotere buffer waardoor die meer geschikt is voor het snellere werk. De sensor is ook iets beter met meer dynamisch bereik.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Systeemcamera aankopen..

                          Oorspronkelijk geplaatst door JonasVS Bekijk bericht
                          Om de 1 of andere reden als ik reviews bekijk , blijf ik terug komen op de canon M50 en de Sony A6xxx reeks .

                          Vooral de Canon reeks , omdat een wide angle lens daar "vrij goedkoop" voor te vinden is . (wat ik vrij belangerijk vindt voor landscapes)
                          De A6400 spreekt mij ook enorm aan maar dan zit ik al vlot richting de 1000€en dan zonder Wide angle lens .


                          Wist niet dat kiezen zo moeilijk was . Wil geen foute beslissing maken .
                          Life is hard
                          Klopt. We zijn nog steeds verwend qua mogelijke toestellen en combinaties.

                          Twee bedenkingen (die een beetje contradictorisch zijn):

                          Wat betreft het posten op instagram zou ik toch naar een nieuwe body kijken, of toch minstens één waar niet alleen wifi, maar ook bluetooth aanwezig is. Die bluetooth initieert de verbinding en vraagt je body om de transfer via wifi op te starten. Je moet dat dan niet zelf doen. Ik merk bv. dat op mijn xf10 dit uploaden naar smartphone eigenlijk naadloos gaat, terwijl op mijn oudere x-T20 dit telkens een pita is, als het al lukt.

                          Maar - en ik ga vloeken in deze kerk - maar voor uw doelstellingen zou je ook perfect kunnen deze strategie toepassen:
                          - koop uzelf een smartphone met betere camera (check https://www.dxomark.com/category/smartphone-reviews/, voor 500 euro heb je al heel wat bij vb. Xiaomi)
                          - koop uzelf bijkomend bv. een tweedehands Fuji (x-E2, x-T20,...) met lichtsterke xf18 of xf35 voor de speciallekes

                          Dan heb je ook best of both worlds, en je zal er superveel plezier aan beleven. Voor het sociale en 'altijd bij u' zal je merken dat uw smartphone dat goed doet. En voor de echte wow-foto's kan je uw systeemcamera gebruiken.
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Systeemcamera aankopen..

                            Oorspronkelijk geplaatst door JonasVS Bekijk bericht
                            Om de 1 of andere reden als ik reviews bekijk , blijf ik terug komen op de canon M50 en de Sony A6xxx reeks .

                            Vooral de Canon reeks , omdat een wide angle lens daar "vrij goedkoop" voor te vinden is . (wat ik vrij belangerijk vindt voor landscapes)
                            De A6400 spreekt mij ook enorm aan maar dan zit ik al vlot richting de 1000€en dan zonder Wide angle lens .


                            Wist niet dat kiezen zo moeilijk was . Wil geen foute beslissing maken .
                            Life is hard
                            De 15-45 van Canon voor de M50 is inderdaad goedkoop. Verwacht er niet te veel van. Rechte lijnen langs de zijkanten van het beeld, zijn allemaal krom. Héél krom. Barrel distortion heet dat in het Engels. Alle foto's die ik ermee maakte, moesten achteraf hiervoor gecorrigeerd worden. Ik heb er zelfs een "action" voor aangemaakt in Photoshop om het wat rapper te laten gaan. Ondertussen werk ik met een Fujifilm X-T3 en de 16mm 1.4. Veel werk om barrel distortion te corrigeren, heb ik niet meer.
                            Last edited by cuco; 28 mei 2020, 20:36.
                            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                            Comment

                            Working...
                            X