Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koffie-percolator bizar defect.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Koffie-percolator bizar defect.

    Wij hebben al veel koffie-percolators gehad die er de brui aan gegeven hebben, en geen water meer verwarmden.

    Nu hebben we al enkele jaren een melitta en die werkte snel en perfekt.
    Maar nu hebben we een "omgekeerde" fout: hij produceert TE VEEL water; de filter kan niet volgen en loopt over.
    Hier moet ik wel aan toevoegen datr er 2 dingen veranderd zijn;
    1. Mijn vrouw heeft de percolator ontkalkt, wat op zich niet uitzonderlijk is, en regelmatig gebeurd.
    2. Wij hebben een ontkalker laten installeren.
    Kan het daaraan liggen?

  • #2
    Re: Koffie-percolator bizar defect.

    Uw filter loopt loopt niet snel genoeg door. Kijk eens of de gaatjes in de filterhouder niet "aangeladen" zijn met koffiedrab ...

    Comment


    • #3
      Re: Koffie-percolator bizar defect.

      Dat is het niet... grondig gekuist met borsteltje, en als ik er geen koffie in doe loopt hij heel snel door. Ik ga eens proberen met andere koffie; misschien is deze te fijn gemalen.
      Bedankt voor het meedenken.
      jef

      Comment


      • #4
        Re: Koffie-percolator bizar defect.

        Ken het systeem niet,maar blijkbaar komt er teveel water in de filter.
        Bij veel kranen etc.,zit er een filtertje voor het sproeistuk.Dat vertraagt de doorvloei.
        Is dat filtertje (als het er al zat) bij het ontkalken toevallig er niet terug ingezet??
        Ik denk zomaar iets om die te grote vloeistoftoevoer te verklaren.
        Indien geen filtertje,vergeet dit dan maar.

        Comment


        • #5
          Re: Koffie-percolator bizar defect.

          Wij hebben een melitta koffiezetapparaat en ik denk aan twee mogelijkheden : een verstopt deksel van de koffiekan, een onzuiverheid in de filter. Ik ga ervan uit dat je de papieren filter correct plooit aan de gekartelde zijde.

          Ik zou alles eens doorspoelen.

          Succes

          Comment


          • #6
            Re: Koffie-percolator bizar defect.

            Wij hebben ook een Melitta. Als ik mij niet vergis kan je de hardheid van het water instellen op het toestel.

            Comment


            • #7
              Re: Koffie-percolator bizar defect.

              In ons apparaat kan je de sterkte van de koffie selecteren. Bij een straffe koffie gaat het water vermoedelijk trager lopen en omgekeerd. Misschien eens kijken of een wijziging aan de instelling soelaas biedt

              Comment


              • #8
                Re: Koffie-percolator bizar defect.

                Het is en blijft een mysterie... Heb nu een ander koffiezetapparaat teruggehaald, en ... dat loopt ook over. Dat heeft nochtans altijd goed gewerkt, maar er was een kleine lek...
                Ben ook al van koffiefilters gewisseld.
                @Heembeek : inderdaad er is ook zo een "aroma" regelaar : doorspoelen heb ik al ettelijke keren gedaan: iedere keer dat het overgelopen is moet alles gereinigd worden, meestal gaat alles dan in de vaatwas...
                @Buurmanbert : die regeling ken ik van de vaatwasser maar niet van de koffiezet
                @Demuro : vind geen filtertje...
                Dus blijft over de koffie te fijn of het ontkalkte water: ga morgen eens proberen met niet-ontkalkt water.

                Is er iemand met een ontkalkingsinstallatie? en heeft die dat probleem niet?
                Dank iedereen.

                Comment


                • #9
                  Re: Koffie-percolator bizar defect.

                  Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                  Is er iemand met een ontkalkingsinstallatie? en heeft die dat probleem niet?
                  Dank iedereen.
                  Al ongeveer 20 jaar een ontkalker en buiten dat er geen kalk meer gevormd wordt, geen enkel ander verschil ... niet met een koffiezet, niet met een Senseo en ook niet met een Nespresso.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koffie-percolator bizar defect.

                    Ik zie niet in wat de waterhardheid te maken kan hebben met de verhoogde hoeveelheid water. Aangekalkte leidingen doen de hoeveelheid water eerder verminderen.
                    In onze koffiezetter kan je de waterhardheid instellen, maar dat heeft enkel invloed op het interval wanneer hij signaal geeft om te ontkalken.
                    De eerste keer was dat na 700 tassen. We gebruiken enkel flessenwater met laag kalkgehalte. Kalk of niet, je moet de ontkalkingsprocedure volgen of hij wil geen koffie meer maken. De teller staat nu op 1274 (na 6 maanden gebruik). Binnen een maandje de volgende ontkalkingsbeurt die eigenlijk nog niet nodig is.
                    Last edited by notex; 15 mei 2020, 14:05.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koffie-percolator bizar defect.

                      Als we alles eens op een rij zetten:
                      Overloop=ofwel uitloop te klein,ofwel toevoer te groot.
                      Uitloop:gaatjes ok,fijne koffie ?? maar vermoedelijk niet anders dan vroeger.
                      Toevoer:geen ontbrekende filtertjes etc.
                      Dus:hoeveelheid water die toegevoerd wordt te groot.
                      Water wordt toegevoerd door uitzetting van lucht,stoom etc.Dit wordt bekomen door temperatuur te verhogen.(denk ik toch)
                      Hoeveelheid water wordt verhoogd door sneller oplopen van temperatuur,waardoor de afvoer het niet meer slikt.
                      Oorzaak;te snel opwarmen door weerstand die te snel hoge temperaturen afgeeft,en daardoor te veel stoom etc. produceert.
                      Ofwel beschadiging door ontkalken of levensduur,ofwel,maar weinig waarschijnlijk;te hoge netspanning.
                      Zeer simplisitische redenering,waarbij de de productie van de toevoer,door gebrek aan kennis van koffiemachines,het zwakke punt is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koffie-percolator bizar defect.

                        Bekijk deze eens:

                        Mijn koffiezetapparaat loopt over. Wat moet ik doen?. Zoek het antwoord op deze en andere veelgestelde vragen in het gedeelte Klantenservice van onze website.


                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koffie-percolator bizar defect.

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Als we alles eens op een rij zetten:
                          Overloop=ofwel uitloop te klein,ofwel toevoer te groot.
                          Uitloop:gaatjes ok,fijne koffie ?? maar vermoedelijk niet anders dan vroeger.
                          Toevoer:geen ontbrekende filtertjes etc.
                          Dus:hoeveelheid water die toegevoerd wordt te groot.
                          Water wordt toegevoerd door uitzetting van lucht,stoom etc.Dit wordt bekomen door temperatuur te verhogen.(denk ik toch)
                          Hoeveelheid water wordt verhoogd door sneller oplopen van temperatuur,waardoor de afvoer het niet meer slikt.
                          Oorzaak;te snel opwarmen door weerstand die te snel hoge temperaturen afgeeft,en daardoor te veel stoom etc. produceert.
                          Ofwel beschadiging door ontkalken of levensduur,ofwel,maar weinig waarschijnlijk;te hoge netspanning.
                          Zeer simplisitische redenering,waarbij de de productie van de toevoer,door gebrek aan kennis van koffiemachines,het zwakke punt is.
                          Om te beletten dat je koffietoestel al het water er in één ruk doorblaast is de aanvoerleiding voorzien van een vlotterklep die zowel door de waterhoeveelheid in de verwarmingslus als door de druk van de geproduceerde stoom wordt dichtgehouden tot het water in de lus weggestuurd is, dan valt die klep open en vult de lus zich terug met koud water tot de vlotterklep terug dichtgaat. Nu ja, dat was vroeger toch zo ...
                          Een ander type filter of een slecht gevouwen filter kan de oorzaak zijn van te traag doorlopen (filter zuigt zich vast). De om te plooien filterrand heeft wel degelijk zijn nut, elke eerstejaars chemicus weet waarom men dit moet doen. Die leert dan namelijk filterpapier plooien FWIW

                          Comment


                          • #14
                            Re: Koffie-percolator bizar defect.

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Bekijk deze eens:

                            Mijn koffiezetapparaat loopt over. Wat moet ik doen?. Zoek het antwoord op deze en andere veelgestelde vragen in het gedeelte Klantenservice van onze website.


                            https://www.philips.be/c-f/XC0000013...t-stroomt-over
                            Je raad heeft het probleem niet opgelost, maar mij wel aangezet te gaan kijken op de Melitta site: model is Look de luxe, maar blijkbaar niet meer gangbaar. Op de nieuwe look de luxe -2018 staat wel een systeem om de koffiezet aan de hardheid van het water aabn te passen, maar op mijn model niet.
                            https://www.melitta.be/fl/Look-DeLuxe-923.html. Ik heb nu de anti-druppel verwijderd, en zo eens proberen.

                            Misschien toch een beetje veel moeite voor iets dat je tussen 50 en 150 € kan kopen, maar als ik een nieuwe koop zou ik graag toch op voorhand weten of dat nog zal gebeuren.

                            @notex en @demuro : "Ik zie niet in wat de waterhardheid te maken kan hebben met de verhoogde hoeveelheid water." Ik heb ergens gelezen dat hard water een hoger kookpunt heeft dan zacht. Hoeveel dat is en of dat een noemenswaardige impact heeft ??? Is er een chemicus in de zaal?

                            @regulus : ik heb al witte filters gekocht in de Delhaize, en ook in AH (bruine), zoals we altijd deden, maar misschien hebben ze het productieproces veranderd (te laat aan gedacht dat die beide waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komen).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Koffie-percolator bizar defect.

                              Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                              Ik heb ergens gelezen dat hard water een hoger kookpunt heeft dan zacht. Hoeveel dat is en of dat een noemenswaardige impact heeft ??? Is er een chemicus in de zaal?
                              Ik ben geen chemicus, maar ik denk dat dat verschil te klein gaat zijn om merkbaar te zijn in een percolator.

                              Wat mij dwars zit in het verhaal is dat je een waterontharder hebt. Dus moet de kalkafzetting in het toestel minimaal zijn. Moest er nu veel kalk in je toestel gezeten hebben dan zou ik het nog begrijpen dat je met de kalk weg te doen plots je toestel sneller werkt omdat het water sneller opwarmt. Maar met ontkalkt water?

                              Die terugslagklep zou kunnen, maar dan zou ik denken dat het slechter werkt want het water kan dan 2 kanten op ipv alles naar de koffie te sturen.

                              Enige mogelijkheid die ik zie is andere koffie en/of andere filters.

                              Als je ontkalkt, zet je dan een filter in het toestel? Ik doe dat zodat ik kan zie hoeveel kalk eruit gehaald is.

                              Comment

                              Working...
                              X