Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verdamping visvijver

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verdamping visvijver

    Hallo,

    Lang geleden dat ik van de partij was? Nu toch eens een vraagje voor de visvijver-liefhebbers!
    De laatste dagen heb ik nogal wat verdamping in mijn visvijver. Je mag rekenen op 1 tot zelfs 2 cm per dag.
    Ik weet dat dit mogelijk is en ik ben praktisch zeker dat ik geen lek heb.
    Wou gewoon eens weten hoe het bij jullie zit met de verdamping in deze droge en warme dagen!
    Groeten.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Verdamping visvijver

    Lijkt me normaal, hier soms zelfs nog een pak meer verdamping, hangt uiteraard ook van de grootte van de vijver af hé
    Ook een groot verschil is veel of weinig planten in de vijver, bij hoe meer planten hoe meer verdamping
    Tevens maakt het ook uit of je fonteintjes of watervalletjes hebt, ook daardoor wordt extra water verdampt

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Verdamping visvijver

      idem : elk jaar bij het eerste warme weer en de dagelijkse forse groei van de planten zien we dit fenomeen. Nu dus ook.
      Ons zoontje dacht dat de vissen dorst hadden door de warmte ! (;>)
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: Verdamping visvijver

        buurman klaagt er ook van, maar ziet het ook meer, schrale wind, hogere temperaturen... serieus zakkende vijver...
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Verdamping visvijver

          Je hebt van die drijvende planten, de naam ontsnapt me nu, maar je kunt daarmee al een deel van uw vijver mee afdekken tegen de zon.
          Lep er wel op dat je niet van dat kikkerkruid gebruikt want dit is een grote woekeraar en in een mum van tijd is uw vijver helemaal dicht gegroeid.
          Het is ook erg moeilijk om dit plantje onder controle te krijgen.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Verdamping visvijver

            Dat viel me ook al op. Maar ik heb een reserve van 2000 l regenwater die ik er dan bij laat stromen. Gisteren de tuinslang op fijnsproeien gezet om wat zuurstof te geven. Voor de kikkers en de salamanders (vissen moet ik niet hebben).

            Comment


            • #7
              Re: Verdamping visvijver

              Heel normaal dat bij dit zonnig weer veel water verdampt en zoals gezegd zorgt een fontein ook voor verdamping. In de regel is de bodem van een vijver afgedekt met zwarte folie waardoor het water sneller opwarmt. Mijn vijver is om de veiligheid erg ondiep en vissen wil ik er niet in.
              Ik vul de vijver vaak bij met opgevangen regenwater, maar dat is bij langdurige droogt niet genoeg, dus de waterrekening zal zoals vorig jaar weer flink stijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Verdamping visvijver

                Als de zon te lang op de vijver schijnt dan verdwijnt ook de zuurstof uit het water, je moet dan zorgen om een bewegend wateroppervlak.
                Je kunt dit doen door de filteruitlaat even uit het water te halen om het water in beweging te brengen, je kunt dus ook een fonteintje installeren en natuurlijk
                kunt u een zuurstofpomp gebruiken.
                Water bijvullen is met een sproeikop op het einde van de slang en laat het water zo ver mogelijk in uw vijver lopen.
                Het is namelijk zo dat de druppels dan veel meer zuurstof bevatten.
                Waar er teveel en te lang zon op uw vijver schijnt kunt u ook drijvende planten inzetten.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Verdamping visvijver

                  Ik heb een vijver van 3000-4000 liter en inderdaad zie je het water sneller zakken bij droogte en wind.

                  Ik heb ook nog een 2500L aquarium in de keuken en de waterverversingen hiervan staan in functie van de waterstand in de vijver. Bij lange natte periodes waarbij de vijver overloopt, worden de waterverversingen uitgesteld en krijgen de vissen iets minder voer zodat het aquarium minder snel vervuilt. In tegenstelling tot regenwater bevat dit oud aquariumwater ook genoeg meststof voor de plantengroei en ook mineralen en kalk

                  Zuurstofgehalte wordt hier verzekerd door een klein watervalletje na het biofilter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verdamping visvijver

                    Een aquarium van 2500 l in de keuken of wat bedoel je ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verdamping visvijver

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Een aquarium van 2500 l in de keuken of wat bedoel je ?
                      Ja 2500L bruto. 2.95m breed x1.1m diep en 80cm hoog.

                      19 jaar geleden hebben we verbouwd en de toenmalige keuken en wasplaats samengevoegd. De wasmachine en droogkast zijn naar de garage verhuisd. Het compromis met mijn echtgenote was geen aquariums meer in de living wegens herhaalde wateroverlast bij onderhoud en het gezoem van de pompen. In de plaats daarvan is - met wat uitstel - het huidige exemplaar gebouwd tussen 2 muren. Alle voorzieningen lagen al klaar: CV, thermostaatkraan en afvoer. Samen met zuinige filters en LED verlichting blijven de kosten eerder laag

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verdamping visvijver

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Ja 2500L bruto. 2.95m breed x1.1m diep en 80cm hoog.

                        19 jaar geleden hebben we verbouwd en de toenmalige keuken en wasplaats samengevoegd. De wasmachine en droogkast zijn naar de garage verhuisd. Het compromis met mijn echtgenote was geen aquariums meer in de living wegens herhaalde wateroverlast bij onderhoud en het gezoem van de pompen. In de plaats daarvan is - met wat uitstel - het huidige exemplaar gebouwd tussen 2 muren. Alle voorzieningen lagen al klaar: CV, thermostaatkraan en afvoer. Samen met zuinige filters en LED verlichting blijven de kosten eerder laag
                        Straf !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verdamping visvijver

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Straf !
                          Valt wel mee Er bestaan er nog veel grotere in privé woningen.
                          Last edited by frank207be; 22 mei 2020, 18:30. Reden: niet gelukt

                          Comment

                          Working...
                          X