Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade 100D naar ...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade 100D naar ...?

    Dag

    Ik heb een aantal jaren een 100D en wil meer gaan halen uit mijn fotografie. Doe vooral landschappen, natuur (dieren en planten).

    Ben zeker nog in het begin van een leertraject maar frustreer mezelf dat in bepaalde situaties ik geen mooie foto's maak. Kan aan mijn kennis liggen maar ik denk natuurlijk ook aan de apparatuur. Bezit nu 100D + kitlens 18-55 mm en 55-250 mm (f4-5.6). Basic dus.

    Recent Canadese ganzen op vijver willen vastleggen. Ik gebruik mijn 250 mm en sluiter op 1/1000 tot 1/500. ISO loopt op tot 6400 en ruis op de foto tot gevolg.

    Ik zou in de toekomst langzaam willen upgraden. Wat is het traject dat de meeste hobby fotografen doorlopen? Eerst betere lenzen, dan daarna body? Full frame lenzen omdat niet zeker weet of je ooit naar FF body wil gaan? Goede kwaliteitslenzen bij Canon zijn steeds FF?

    Ik wil wel wat centjes uitgeven maar het moet wel een hobby blijven... Zit zelf te kijken naar 6D mark II en 24-70 (f4) en 70-200 (f4).

    Geert

  • #2
    Re: Upgrade 100D naar ...?

    Oorspronkelijk geplaatst door gvw Bekijk bericht
    dat in bepaalde situaties ik geen mooie foto's maak. Kan aan mijn kennis liggen maar ik denk natuurlijk ook aan de apparatuur.
    Benoem dit eens, dan kan iemand aangeven of het aan jouw of aan de camera ligt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade 100D naar ...?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Benoem dit eens, dan kan iemand aangeven of het aan jouw of aan de camera ligt.
      Zoals het voorbeeld gegeven met de ganzen in mijn start-quote. In het algemeen heb ik niet de foto's waar de scherpte er van afdruipt.
      Andere voorbeelden zijn volgende:
      Vogel op +/- 15 meter met 250mm lens. Dan is die nog niet foto-vullend. Dus in Lightroom bijcroppen, resolutie is dan onvoldoende (of moet je dat scherpte noemen?).
      Papaverbloem in de weide die met lichte wind mee beweegt. Je hebt dan korte sluitertijd nodig, ISO weer omhoog en ruis.
      Landschap op f12 of zo, dan is de achtergrond op afstand (bv. boom) toch niet echt scherp-scherp, ook al stel ik scherp op oneindig en gebruik statief en afstandsbediening.Ik zie vele scherpere beelden op internet van dergelijke situaties...

      Heb het gevoel dat met deze basiskit toch niet aan mijn eisen tegemoet kan komen.

      Een upgrade wil ik dan wel stapsgewijs doen zonder zinloze kosten waarvan ik achteraf spijt zou hebben. Velen zijn mij voorgegaan denk ik dan en ik zou hun raad gewoon ter harte kunnen nemen om te evolueren. Uiteraard besef ik ook wel dat de persoon achter het toestel de belangrijkste factor is.

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade 100D naar ...?

        Heb het gevoel dat met deze basiskit toch niet aan mijn eisen tegemoet kan komen.
        hoe kan je dat nu al bepalen als je net begonnen bent met fotograferen???

        - Landschap op f12,
        * tja een landschap op f/1.4 kan ook van voor tot achter scherp zijn
        - ook al stel ik scherp op oneindig
        * en waarom zal je scherpstellen op oneindig
        - en gebruik statief en afstandsbediening.
        * dat is al positief, maar hoe zit het dan met stabilisatie aan of uit?
        - Papaverbloem in de weide die met lichte wind mee beweegt. Je hebt dan korte sluitertijd nodig, ISO weer omhoog en ruis.
        * dat iso omhoog is maar de vraag, misschien dat je dan toch meer afstand moet houden tot je onderwerp en in de nabewerking de beoogde uitsnede / compo moet doen

        Ik ben van mening dat het niet aan je uitrusting ligt, maar eerder aan verwachting vs resultaat, dat je te grote stappen in 1 keer wilt maken terwijl je je uitrusting nog niet uit den treure hebt leren kennnen.

        En ik denk dat je gewoon eens in het forum onderdeel beginners, je beelden moet laten bekijken/beoordelen en dan door gerichte vragen stellen moet komen tot een eigen beoordeling wat er dan eventueel mis gelopen is tijdens het maken van het beeld

        note: let wel dat je bij het exporteren de exif gegevens meeneemt en er niet uit ript.
        Last edited by in2lapland; 8 mei 2020, 14:00.

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade 100D naar ...?

          Als je een 6D wil, kun je niet langzaam upgraden. Lens en camera moeten gelijktijdig.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade 100D naar ...?

            Ok zou eerst EF lenzen beginnen en dan eindigen met camera. Maar zoals die van Lapland schrijft, is er nog een hele weg te gaan. Ik zal eens een aantal onbewerkte fotos in beginnershoek plaatsen. Reactie eens afwachten...

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade 100D naar ...?

              en afvragen of je op dit moment als je nog geen EF lenzen hebt …. nog wilt investeren in EF lenzen met de opkomst van de RF mount ….

              ivm die F12 ..misschien dat je op dat moment met die lens al last hebt van diffractie (eens opzoeken op google als dit je niets zegt)

              Comment

              Working...
              X