Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

    Hallo!

    Sinds een paar dagen ben ik begonnen met natuurfotografie en heb me een eenvoudige Panasonic lumix dc‑fz82 aangeschaft, waar ik alvast zeer tevreden over ben.
    Als complete leek ga ik nog veel moeten leren uiteraard.

    Maar er is iets wat ik mij afvraag: ik heb nu de neiging om bij een wandeling tussen elk fotomoment mijn camera terug uit en aan te zetten. Kan dat kwaad voor een toestel als je dit vaak doet? Is het misschien beter van hem aan te laten staan tijdens de hele wandeling (dan gaat de batterij wel sneller leeg, maar kan misschien minder kwaad voor het toestel?)

    Wij kan mij helpen?


    alvast bedankt,
    Bregt

  • #2
    Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

    Het is maar waar je de voorkeur zelf legt.... Je hanteert nu de point and shoot methode om het "moment" niet te missen, dan zal ik de camera gewoon aan laten staan. De gedachte hierachter is dat opstarten langer duurt dan uit slaapmodus komen.

    Als je bewust op wandel gaat om bepaalde plekken te fotograferen, dan kan natuurlijk de camera tijdens verplaatsing uitzetten. (Dat moet dan voorkomen dat je met beelden thuis komt die je niet gepland had te maken)

    In beide gevallen, een reserve batterij is geen overbodige luxe.

    Comment


    • #3
      Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

      Ik zet mijn camera uit. Zeker tussen grotere tijdstippen. Niet noodzakelijk om batterij te sparen maar ik heb al vastgesteld, door het wandelen met de camera in de (rug)zak, dat door het heen en weer schudden de instellingen onvrijwillig wijzigden.
      Ymmv
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

        Dat kan geen kwaad, maar als de tijd om terug te staten te lang is (meer dan 1sec) kan je misschien een foto missen. Wat mij betreft, voor lange pausen zet ik de camera uit, maar niet voor korte pausen.

        Comment


        • #5
          Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
          voor lange pausen zet ik de camera uit, maar niet voor korte pausen.
          Knap als je dat van te voren weet...….welke paus is lang?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

            de mijne gaat automatisch uit na twee minuten en wordt dan geactiveerd met de onstspanknop. Echt uitzetten doe ik enkel als ik hem weg steek in de tas of rugzak.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Knap als je dat van te voren weet...….welke paus is lang?
              Ik kan met cijfers niet uitdrukken. Dat is afhankelijk van de omstandigheden en de camera (tijd die noodzakelijk is om wakker te maken). Als je wandelt en je weet dat iets onvoorzienbaar kan gebeuren (een dier die langsloopt), je camera staat beter aan. Als je af en toe wil je een stil landschap in beeld brengen, heb je tijd om de camera wakker te maken.

              Comment


              • #8
                Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

                Ik zet hem na iedere opname uit...een gewoonte.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

                  Ik zet m'n camera uit als ie in de fototas gaat.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

                    Zolang de camera rond mijn nek hangt blijft die aan staan, die gaat vanzelf in "slaap" en start heel snel terug op als de ontspanknop half ingedrukt wordt.
                    Het stroomverbruik in de slaapstand is lager dan wanneer je de camera telkens aan en uit schakelt.
                    Pas als ik de camera terug in de tas steek wordt die uitgeschakeld.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnersvraagje ivm. natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Knap als je dat van te voren weet...….welke paus is lang?
                      de paus is niet zo groot... van de pauze weet ik het niet
                      nikon coolpix s9100

                      Comment

                      Working...
                      X