Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

    Ik moet een nieuw poortje maken aan ons huis, niet groot hoor.
    Breedte: 131cm
    Hoogte: 120cm
    Heb al een idee hoe ik het ga maken, dat is het probleem niet, maar welk hout en scharnieren gebruik ik het best.
    Het moet gemaakt worden uit één soort hout en alle ijzerwerk moet zwart zijn tot de schroeven toe.
    Ik zou een kader maken uit balken en aan de buitenkant planken opschroeven.

    Verleden week nog een heel ruwe tafel zien maken op Dobbit en die brave man had het over de U vorm van de nerf en dan mocht je maar één nagel in het midden van de plank slaan.
    Die U vorm was belangrijk in verband met het opkrullen van de planken.
    Moest die U vorm nu naar boven- of naar onderen wijzen?
    Ik dacht naar boven maar het kan evengoed naar onderen zijn.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

    Niemand?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

      Je kan via YT of via hun site de aflevering terug bekijken
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Je kan via YT of via hun site de aflevering terug bekijken
        Prachtig bedankt.
        Maar welke houtsoort kies ik het best?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

          Onze tuinpoort is gemaakt uit Cederhout Luc
          Wel een zachte houtsoort maar ook redelijk licht, op die manier wordt de poort niet te zwaar belast op de scharnieren
          Tevens heeft Cederhout als voordeel dat deze van nature vergrijst met de tijd, heeft dus totaal geen behandeling nodig zoals sommige andere houtsoorten, toch belangrijk voor het werk eraan.
          Ik weet niet of je ook steunpalen nodig hebt voor de poort, bij ons zijn die van een andere, zwaardere houtsoort gemaakt voor de stevigheid omdat het bij ons een dubbele poort betreft die heel breed is
          De houtsoort van de palen weet ik niet meer maar ook deze vergrijzen net zoals de ceder mee

          Kwestie van scharnieren, je hebt uiteraard heel veel mogelijkheden, bij ons is het een type Kruisheng zwart
          Even Googelen https://www.google.be/search?q=kruis...=1103&biw=1920
          Je hebt deze uiteraard ook in andere kleuren, andere materialen bvb inox en modernere types, hangt er gewoon vanaf wat je wilt
          In Google zoeken op Kruisheng, poortbeslag, poort hengels, poortscharnieren

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 2 mei 2020, 00:23.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

            Mijn houthandelaar - waar ik ook al gevelbekleding in lariks had gekocht - heeft van deze houtsoort planken op maat gezaagd en geschaafd voor een dubbele poort van 2,20m breed en 2m hoog.
            De voorste laag verticale planken, achteraan een boord en een dubbele Z opgeschroefd.
            Uitermate stevig, nog geen mm verzakt.
            Het is erg betaalbaar (ik had voor € 160 hout) en verkleurt natuurlijk donkerbruin zoals berghutten ed.

            Comment


            • #7
              Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Mijn houthandelaar - waar ik ook al gevelbekleding in lariks had gekocht - heeft van deze houtsoort planken op maat gezaagd en geschaafd voor een dubbele poort van 2,20m breed en 2m hoog.
              De voorste laag verticale planken, achteraan een boord en een dubbele Z opgeschroefd.
              Uitermate stevig, nog geen mm verzakt.
              Het is erg betaalbaar (ik had voor € 160 hout) en verkleurt natuurlijk donkerbruin zoals berghutten ed.
              En waar woont uw houthandelaar als ik vragen mag.
              Zelf woon ik in Mol. Die corona maatregelen hé.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                Hallo Luc;
                als je er niet teveel energie in wil stoppen kijk dan eens bij Makro ; als je daar je gading vind leveren ze ook aan huis !

                Comment


                • #9
                  Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  En waar woont uw houthandelaar als ik vragen mag.
                  Zelf woon ik in Mol. Die corona maatregelen hé.
                  In Eizer (Overijse).
                  Nogal ver voor jou maar tip voor wie in de buurt woont.

                  Comment


                  • #10
                    Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                    Hallo Luc;
                    als je er niet teveel energie in wil stoppen kijk dan eens bij Makro ; als je daar je gading vind leveren ze ook aan huis !
                    Bedoelde je de metalen poorten Maurice?
                    Ben daar niet zo aan en mijn kat moet er nog over kunnen klimmen ook, op hout heeft ze geen problemen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    In Eizer (Overijse).
                    Nogal ver voor jou maar tip voor wie in de buurt woont.
                    Helaas, te ver voor het ogenblik.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                      Mezo hout : Zuiderring 103, 2400 Mol
                      Apostel : Paviljoenstraat 110, 2400 Mol
                      Lievens BVBA : Stokt 154, 2400 Mol
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #12
                        Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                        Geen één die het wilt verzagen en planken van 3 meter lengte gaan niet in mijn auto.
                        Zit niks anders op dan het oude poortje proberen te herstellen en anders geen poortje meer.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Geen één die het wilt verzagen en planken van 3 meter lengte gaan niet in mijn auto.
                          Zit niks anders op dan het oude poortje proberen te herstellen en anders geen poortje meer.
                          Neem een zaag mee hé. [emoji23]
                          En hebben ze geen kortere planken?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Neem een zaag mee hé. [emoji23]
                            Mijn vrouw wil niet meegaan.

                            En hebben ze geen kortere planken?
                            Nee, maar raar dat ze in Menen dat allemaal wel deden.

                            Enfin heb het voorlopig hersteld met dikkere schroeven, zal waarschijnlijk toch een paar maanden standhouden zeker.
                            Daarna een timmerman laten komen, ben ondertussen ook niet meer van de jongsten hé. Net de oorlog van 40' - 45' gemist.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: poortje zelf maken. Welk hout gebruiken?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Mijn vrouw wil niet meegaan.



                              ben ondertussen ook niet meer van de jongsten hé. Net de oorlog van 40' - 45' gemist.
                              gelukkig maar hé
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X