Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 150-600mm C en Nikon Z6

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 150-600mm C en Nikon Z6

    Hoi, heb een vraag voor mensen die ook de zelfde combinatie hebben (of de sport, Tamron 150-600 of de Nikon 200-500). Daar het nog enige tijd duurt voor er een telelens uitkomt van Nikon S reeks.
    Heb het gevoel dat de lens niet helemaal scherp is zowel uit de hand als op statief. Weet dat er een dongle bij is om deze af te stellen, en ben er al met bezig geweest maar krijg het precies niet goed! (vermoed dat ik iets verkeerd doe).
    Zijn er mensen die dit al gedaan hebben met succes. En hebben deze misschien wat tips voor mij?
    Misschien had deze vraag gesteld worden in Camera?

    Alvast bedankt.
    Stan
    Nikon Z6II, Nikon D500, Nikon 24-70mm f4, Nikon 14-30mm f4, Nikon 70-200mm f2,8s , Nikon sb700 flitser, Nikon macro 105mm 2.8 s, Nikon 500mm PF 5.6. LUMIX DMC-FZ2000.

  • #2
    Re: sigma 150-600mm C en Nikon Z6

    De lens niet helemaal scherp of de AF niet goed? Het eerste is niet te verhelpen en het tweede controleren door MF met het oog op het scherm.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: sigma 150-600mm C en Nikon Z6

      Ik heb geen van beide, maar het onderwerp interesseert mij.
      Volgens mij stelt een systeemcamera scherp op de sensor en kan er in principe geen fout zijn, net zoals bij live view bij een DSLR.
      Ik heb even rondgekeken op 't internet en wat daar als meest voorkomende oorzaak van onscherpte wordt aangehaald voor uw combinatie is een te lange sluitertijd.
      Theoretisch zou je dan met een statief daar geen last van mogen hebben, maar een zware tele heeft weinig nodig om tijdens het afdrukken toch iets te bewegen.
      Werken met een draadontspanner of een tweetal seconden vertraging na het afdrukken kan dan helpen.

      Aangenomen dat je een ervaren fotograaf bent en je de lens vroeger op een DSLR hebt gebruikt zonder scherpteprobleem, is voorgaande uitleg overbodig.

      Wat je ook kan proberen is een kort filmpje maken op 4K, met een korte sluitertijd en daar een beeld uit halen.

      Hopelijk heb je hier iets aan.

      Luc

      Comment


      • #4
        Re: sigma 150-600mm C en Nikon Z6

        Vuistregel is als je op 600mm fotografeert een sluitertijd van 1/600 of korter.
        Voor bewegende onderwerpen, vliegende vogels, sport mag dat nog korter.
        VR, OIS, IBIS .... helpen niet voor bewegende onderwerpen.
        Voor mij werkt manuele sluitertijd, manueel diafragma gecombineerd met auto ISO het beste.
        Luc

        Comment


        • #5
          Re: sigma 150-600mm C en Nikon Z6

          Ik heb 't met een 150-500 voorgehad veel minder op a900, a68, a77II, a7II) - de minste trilling heb je prijs. Leen/huur een ander hoofd - zorg voor een stabiele ondergrond. Ik dacht dat mijn statief+kop-combo ook goed genoeg was - nada. We zijn voor een dure apenschommel moeten gaan - en/of een videokop. Als u vb. op een drukke weg staat - op betonplaten ipv. asvalt - dan kan het zijn dat de trillingen volstaan om stevig onscherp beeld te krijgen op 600mm.

          Beschrijf uw gebruik en beschrijf ook 's hoe je poogt uw voorwerp te schieten. Probeer op iets statisch - neem eens een seconde of twee de tijd om de scherpstelling en de gyroscopen ten volle te laten werken en probeer dan 's beelden te schieten.

          Wat de OS instellingen van Sigma betreft ga ik kort zijn - je hebt uit (dat is verplicht uitschakelen op statief) - stand 1 is volledig gestabiliseerd - en stand 2 is voor panning (enkel verticale stabilisatie).
          Uit de handleiding: http://www2nd.sigma-photo.co.jp/down...S_HSM_C015.pdf

          DE MOGELIJKHEDEN VAN HET OS (OPTICAL STABILIZER) SYSTEEM Dit OS (Optical Stabilizer) objectief is zeer effectief om bewegingsonscherpte te voorkomen. Zet de OS schakelaar op 1 (fig.5). Druk de ontspanknop half in en controleerdeopname/compositieindezoekerencontroleertevensofhetonderwe rp zonder beweging wordt weergegeven. Het kan na het half indrukken van de ontspanknop tot ongeveer 1 seconde duren voor dat het OS systeem het beeld heeft gestabiliseerd. Indien de OS schakelaar op 2 wordt gezet worden vooral de verticale bewegingen gecorrigeerd. Deze stand is vooral geschikt voor bewegende onderwerpen.‹U dient het OS systeem uit te schakelen (OFF) als u de camera met een statief gebruikt of indien u lange tijdopnamen (bulb) maakt.

          Comment


          • #6
            Re: sigma 150-600mm C en Nikon Z6

            Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
            Vuistregel is als je op 600mm fotografeert een sluitertijd van 1/600 of korter.
            Die vuistregel gaat bijlange niet meer op voor de huidige digitale toestellen boven de 6 megapixel en stamt eigenlijk nog uit het analoge tijdperk.
            Regel is nu eigenlijk hoe meer pixels hoe hoger de sluitersnelheid moet zijn, doe dat maar minstens maal twee voor een Z6 met 25 MP.

            Comment

            Working...
            X