Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over autovelgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over autovelgen

    Stel, ik wil een extra set velgen kopen.
    Mijn huidige velgen hebben een ET waarde van 49
    Mag ik velgen met een ET waarde van 37 gebruiken ?
    Andere waarden komen strikt overeen .
    eventuele nwe velgen

    Edit, 39 dus !
    Last edited by toerist; 28 april 2020, 09:30.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Vraag over autovelgen

    Dat moest ik even opzoeken (ET was voor mij iets uit een Spielberg film), ik heb zelf nog nooit andere velgen gekocht.

    De ET-waarde is dus de afstand tussen het bevestigingspunt ten opzichte van de middellijn van de velg.
    Dat wil dus zeggen als je velgen monteert met een afwijkende waarde, dat de band ergens iets kan raken (aan de ene kant is er de ophanging, aan de andere kant de carrosserie van de auto).

    Om een juist antwoord te geven op jouw vraag kan je beter raad vragen aan iemand die er ervaring mee heeft, anders bestel je misschien velgen die niet bruikbaar zijn.
    Er is dus 12mm verschil tussen de huidige velgen en de velgen die je zou willen bestellen, dat verschil is niet zo heel groot, de kans dat er daarmee een probleem optreedt zal dan ook vrij klein zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over autovelgen

      Ik heb 40 jaar in banden gewerkt en ben het toch wel moeten gaan opzoeken: en afwijking met een waarde van 5 is over het algemeen geen probleem. Maar jij zit aan 12... redelijk veel naar binnen. Het kan zijn dat de banden dan de schokdempers of iets anders raken... Ik denk dat je in jouw geval eens specifiek op jouw auto moet zoeken voor ET-waarde.

      Ik denk dat google die vraag voor jou kan beantwoorden.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over autovelgen

        Hier wordt het mooi uitgelegd....



        Mvv
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over autovelgen

          Idd, ik had ook al zoiets gelezen van max 5mm afwijking.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over autovelgen

            Bedoeling is om mijn winterbanden op de huidige velgen te laten zitten, zodat die niet om de 6 maanden af of op de velg moeten gezet worden.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over autovelgen

              Als de ET te veel afwijkt krijg je ook een te hoge belasting op de wiellagers.
              Doordat de schuurstraal wijzigt kan de wegligging veranderen, meestal in negatieve zin.

              Last edited by Skitch; 19 april 2020, 21:43.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over autovelgen

                Ik heb in de seventies 3 jaar en 70.000km gereden met spoorverbreders van 25mm op een Opel Manta A GTE. Banden kwamen tot op 7mm van het koetswerk.
                Nooit een probleem gehad met wegligging (integendeel) , abnormale banden- of lagerslijtage.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over autovelgen

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Ik heb in de seventies 3 jaar en 70.000km gereden met spoorverbreders van 25mm op een Opel Manta A GTE. Banden kwamen tot op 7mm van het koetswerk.
                  Nooit een probleem gehad met wegligging (integendeel) , abnormale banden- of lagerslijtage.
                  Ik weet wel niet of ze nu nog zo soliede gebouwd worden...En of je daar nu nog door de keuring komt, ik zou het niet weten...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over autovelgen

                    Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                    Ik weet wel niet of ze nu nog zo soliede gebouwd worden...En of je daar nu nog door de keuring komt, ik zou het niet weten...
                    Hier kan je off. kijken http://www.goca.be/nl/banden
                    https://ggpics.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over autovelgen

                      Nu zie ik op mijn gelijkvormigheidsattest staan : band/wielcombinatie : 195/r15 91T 12/J X 15/ET35
                      Terwijl van de beginne er 205/55 R16 op staan
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over autovelgen

                        Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                        Ik weet wel niet of ze nu nog zo soliede gebouwd worden...En of je daar nu nog door de keuring komt, ik zou het niet weten...
                        Daar kom je niet mee door de keuring. In de seventies was dat ook al verboden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over autovelgen

                          Ook al naar andere velgenverkopers gekeken, allemaal van 35 tot 37 ET maat .
                          Last edited by toerist; 20 april 2020, 15:39.
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over autovelgen

                            Als er op je gelijkvormigheidsattest ET35 staat, dan mag je van de automobielinspectie van ET30 tot ET40 gebruiken.
                            De velgen met ET35 en ET37 zijn dus een juiste keuze.
                            Jouw huidige velgen met ET49 zijn waarschijnlijk verkeerd voor jouw model. Aan de foto te zien, zijn dit ook geen originele Opel velgen.
                            Op de binnenkant van Opelvelgen moet er in relief iets opstaan in de aard van GM 16 J6,5 ETxx,
                            of OPEL 16 J6,5 ETxx.
                            Om het juist op te zoeken heb je ook bouwjaar en motortype nodig. (om eens te vergelijken met je gelijkvormigheidsattest)
                            Op de website van Auto5 wordt ET49 aangegeven als niet compatibel voor een Meriva en schrijven ze ET37 voor.

                            Comment


                            • #15
                              Vraag over autovelgen

                              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                              Nu zie ik op mijn gelijkvormigheidsattest staan : band/wielcombinatie : 195/r15 91T 12/J X 15/ET35
                              Terwijl van de beginne er 205/55 R16 op staan
                              Bedoel je van fabriek af?
                              Of ooit tweedehands gekocht?
                              Vermoedelijk het tweede?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X