Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

    Mijn grasmachine (Honda viertakt) draait al enkele jaren op Aspen 4.
    Momenteel dus niet direct beschikbaar,wegens gesloten C..............
    Kan ik zomaar terug op EU 95 over gaan (kan ik wel gaan tanken)zonder problemen te verwachten??

  • #2
    Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

    Zonder garantie: ik heb dat dit jaar gedaan met een kettingzaag en geen problemen... Maar misschien op de lange duur, wie weet?

    Comment


    • #3
      Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

      blijkbaar ook mogelijk om het thuis bezorgd te krijgen
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

        Ik zou er super 98 in gieten ipv 95 maar het verschil ???????

        Comment


        • #5
          Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

          Voor zo'n Hondamotor is Euro 95 geen enkel probleem want die is daarvoor ontworpen (waarschijnlijk zal die met een lager oktaangetal ook nog prima draaien, maar Euro 95 of E10 is hier in België de benzine met het laagste oktaangetal).
          Alleen als gewone benzine te lang in zo'n tankje zit zal het moeilijker worden om de motor gestart te krijgen.
          Maar daar moet je je geen zorgen over maken tijdens het "maaiseizoen", want als die grasmaaier geregeld wordt gestart dan moet je er ook geregeld verse benzine in gieten.
          Tijdens de wintermaanden laat je die gewone benzine best niet in de brandstoftank en carburator zitten, want dan is het mogelijk dat de eerste start van het seizoen wat moeilijker verloopt.

          Als je er tegen het einde van het maaiseizoen terug Aspen 4 in giet, dan heb je er volgend jaar ook geen probleem mee.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

            @opapol: Ben dat ook ergens tegengekomen dat je er beter 98 ingooit.In 95 zit er blijkbaar 10% ethanol.Zou wat moeilijker starten etc. geven.Zou ook problemen kunnen geven met dichtingen bij oudere motoren.(zoals de mijne)Goed om dat even te herinneren.(thanks)
            @BlackBandit: Benzine veroudert inderdaad.Vroeger nog probleem gehad na de winter,met een busje oude benzine.Niet aan de praat te krijgen.Onderutssen wel slimmer geworden,en na de winter altijd VERSE benzine erin.
            Maar nadien naar Aspen 4 gegaan,en na de winter nooit startproblemen.
            Die 95 of 98 zou ook maar een tijdelijke oplossing zijn.
            @ Lazy Charles: ontvlambare vloeistoffen zomaar leveren?? Mijn normale leverancier antwoord niet,is waarschijnlijk geveld.Maar zal eens zoeken.(de benzinepomp staat hier maar 50 m verder)
            Last edited by LesC; 13 april 2020, 09:29. Reden: codes gecorrigeerd

            Comment


            • #7
              Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              @opapolen dat ook ergens tegengekomen dat je er beter 98 ingooit.In 95 zit er blijkbaar 10% ethanol.
              100% zeker voor 98 gaan, die Honda motoren hebben nog heel wat aluminium in de carburator zitten, net dat aluminium en ethanol zijn niet de beste vriendjes (oxidatie).

              “ Ethanol tast kunststof en rubber aan - Ethanol is een sterk, agressief oplosmiddel en zal lei-
              den tot problemen met rubberen slangen, o-ringen, afdichtingen en pakkingen. Deze proble- men zijn het meest ernstig tijdens langdurige opslag. Slangen kunnen oplossen, o-
              ringen worden week en breken, en de onderdelen in het brandstofsysteem die gemaakt zijn van bepaalde soorten kunststoffen kunnen ofwel week worden, dan wel hard en bros wor- den om uiteindelijk te breken. Brandstofsysteemcomponenten gemaakt van messing, koper en aluminium kunnen oxideren. De opgeloste plastics en harsen kunnen resulteren in ver- stopte brandstoffilters of een kleverige aanslag vormen
               Fiberglas of Glasvezel wordt opgelost - glasvezel brandstoftanks kunnen structurele proble- men krijgen aangezien de ethanol bepaalde ingrediënten oplost. Dit materiaal, opgelost uit de tank, komt in het brandstofsysteem en kan schade veroorzaken aan de carburateurs, brand- stof injectoren en kan uiteindelijke in de verbrandingskamers komen”

              Comment


              • #8
                Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Mijn grasmachine (Honda viertakt) draait al enkele jaren op Aspen 4.
                Momenteel dus niet direct beschikbaar,wegens gesloten C..............
                Kan ik zomaar terug op EU 95 over gaan (kan ik wel gaan tanken)zonder problemen te verwachten??
                Simpel antwoord, dat mag zonder problemen te krijgen met 95 & 98.
                En eerlijk gezegd, de kans dat dit op één keer al problemen zou kunnen geven is wat ver gezocht.
                Wij gebruikten de laatste jaren ook Aspen om na de winter geen problemen te krijgen.

                Last edited by VerSeg; 13 april 2020, 00:50. Reden: Link toegevoegd.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  100% zeker voor 98 gaan, die Honda motoren hebben nog heel wat aluminium in de carburator zitten, net dat aluminium en ethanol zijn niet de beste vriendjes (oxidatie).
                  Volgens Honda zelf kan E10 (Euro 95) nog wel https://powerequipment.honda.com/law...ecommendations
                  Maar 98 is inderdaad veiliger op lange termijn.

                  Ik heb ergens kits gezien om die motortjes om te bouwen naar LPG (of propaan), dan zijn er zeker geen problemen met de carburator.
                  Maar een LPG tank op een grasmachine is niet zo handig (die LPG kits zijn vooral voor generators bedoeld die als noodstroomvoorziening worden ingezet)
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                    Wat zou het beste zijn voor de winterstop in de tuin ? Gewoon alle benzine uit de tank verwijderen of ook de benzine uit de carburator laten leegdraaien ?
                    Tot nu toe doe ik einde seizoen de benzine uit de benzinetankjes .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                      Wat zou het beste zijn voor de winterstop in de tuin ? Gewoon alle benzine uit de tank verwijderen of ook de benzine uit de carburator laten leegdraaien ?
                      Tot nu toe doe ik einde seizoen de benzine uit de benzinetankjes .
                      De carburator leeg laten draaien is beter, dan zit er daar geen brandstof meer die voor oxidatie of andere problemen kan zorgen.
                      Als je een nieuwe grasmachine koopt, dan is die ook helemaal leeg (tenzij die "gebruiksklaar" is gemaakt door de verkoper, ik heb ooit bij de Makro een nieuwe grasmachine gekocht waar zelfs geen olie in het carter zat, er was wel een busje olie bijgeleverd, de benzinetank was helemaal droog, dat was een Briggs & Stratton motor, bij Honda doen ze er misschien wel de olie in, maar voor het transport zullen ze er zeker geen brandstof in gieten).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                        Om een en ander in perspectief te plaatsen: mijn 20 jaar oude Honda grasmaaier staat tijdens het maaiseizoen gewoon onder een afdak en start bij 1 keer trekken. Zijn winterslaap doet ie in de kelder, opgekuist en messen wat met WD40 ingespoten. Maar nooit een benzinetank of jerrycan leeggemaakt voor opslag en altijd benzine 95 getankt. Na de winter twee of drie keer aantrekken en dan start hij probleemloos. Onderhoud laat ik om de drie jaar doen, voornamelijk om de messen te slijpen. Kan natuurlijk volgend jaar wel problemen hebben, maar ik zou dat gedoe met brandstofsoorten wel relativeren.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                          Voor een lateral motor (=motor met zijkleppen) is 95 octaan zeker geen goed idee die gaan pingelen als zot vanwege de grote kulas oppervlakte,
                          een kopklepper kan daar veel beter tegen (aangegeven met OHC bij Honda) waarschijnlijk slaat je link op dat soort motoren.
                          Zoals in je link staat Freddy max 4 weken, ik doe een heel seizoen met twee busjes Aspen4T.
                          Ik weet een ding, sinds een paar jaar gebruik ik Aspen en de motor draait stukken beter bij leegloop, geen pufje meer te horen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                            Kan dit laatste alleen maar bij treden.
                            Zal voorlopig 98 worden,als ik geen Aspen kan vinden.
                            Alles draait hier trouwens op 98,de wagen van m'n vrouw omdat hij geen Euro 95 kan verteren.Vroeger reed hij op 95.En m'n eigen wagen,kan 95 verteren,maar verbruikt dan duidelijk meer dan met 98.
                            Eigenlijk qua onkost komt het eigenlijk op het zelfde neer.Het hoger verbruik wordt gecompenseerd door de lagere prijs,en omgekeerd.
                            Maar ik zie niet graag mijn verklikkerlichtje aanfloepen rond de 500 km,waar vroeger met 95 okt en nu met 98 dit maar rond de 600 km is.
                            Zit een beetje in het kopje zeker??
                            In ieder geval iedereen wel bedankt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grasmachine Aspen4,voor de techneuten.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Maar ik zie niet graag mijn verklikkerlichtje aanfloepen rond de 500 km,waar vroeger met 95 okt en nu met 98 dit maar rond de 600 km is.
                              Zit een beetje in het kopje zeker??
                              In ieder geval iedereen wel bedankt.
                              Nou, 20% zuiniger rijden. Dat is in elk geval een stuk hoger dan de vooropgestelde 1,5% door de brandstoffabrikanten. Hier zullen wel andere dingen meespelen of het moet zijn dat jouw auto niet geschikt is voor 95.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X