Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

    Hallo,

    Weet iemand hier misschien wat er met mijn camera aan de hand zou kunnen zijn ? De camera staat op "automatisch", is nu ongeveer drie jaar oud.

    De problemen zijn geleidelijk aan begonnen, niet plots. Een hele tijd geleden merkte ik dat mijn toestel nadat ik het inschakelde steeds eerst een paar zwarte foto's nam voordat er beeld verscheen. Ik merkte dat pas nadat ik de genomen foto's op de camera bekeek, want telkens ik de ontspannerknop indrukte hoorde ik wél de "klik" die het toestel maakt als er een foto genomen wordt (de sluiter werkt dus nog).

    Langzaamaan kwamen er steeds meer zwarte foto's na het inschakelen van de camera (op den duur zette ik de camera eerst altijd op "burst" zodat er een hele reeks zwarte foto's genomen werden, na een tijdje verschenen er dan toch terug gewone foto's.

    Echter, uiteindelijk waren het niets dan zwarte foto's. Camera onbruikbaar, dus. Toen ik deze naar de fotowinkel bracht zeiden ze me daar dat het aan de lens lag en dat ik me een nieuwe (tweedehandse) lens zou moeten kopen. Dat heb ik dan ook gedaan, helaas, het probleem blijft hetzelfde : zwarte foto's. Wanneer ik echter iets film dan wordt dit wél gewoon "geregistreerd".

    Wat is er mis ? Kan iemand mij helpen ?

    Alvast bedankt !
    Carina

  • #2
    Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

    Je hoort een klik, maar dat is waarschijnlijk de spiegel die opklapt terwijl de foto wordt gemaakt.
    Terwijl de spiegel opgeklapt is moet de sluiter normaalgezien ook even open gaan, maar als die om een of andere manier hapert dan zal je dat niet meteen horen omdat de sluiter veel minder lawaai maakt dan het mechanisme om de spiegel op te klappen.

    Filmen lukt wel, foto's maken in live-view gaat dat ook?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

      Ik zou in ieder geval al die “opgedrongen” 2de hands lens terugbrengen.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

        Oorspronkelijk geplaatst door Microbeke Bekijk bericht
        ? De camera staat op "automatisch"
        probeer eens op M met een lange sluitertijd. Wat geeft de lichtmeter aan bij auto?

        Oorspronkelijk geplaatst door Microbeke Bekijk bericht
        want telkens ik de ontspannerknop indrukte hoorde ik wél de "klik" die het toestel maakt als er een foto genomen wordt (de sluiter werkt dus nog).
        Foute conclusie. Wat je hoort is de spiegel, de sluiter is vrijwel onhoorbaar.
        Sluiter werkt nog wel, bij filmen gaar die open.

        Wat doet de camera bij lifeview?

        Bij die winkel zou ik voortaan een grote bocht maken.

        Succes.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

          Weinig twijfel over: zoek maar op "Pentax aperture problem". Het is de camera.
          Mijn broer had net hetzelfde met zijn K-S1. Werd nog net binnen de garantie (2 jaar) hersteld door Art&Craft, zonder probleem. (Een pluim voor die mannen.)
          Is een gekend gebrek bij recente Pentax (instap)modellen. Op Internet vind je handleidingen om dit te fiksen, maar mij leek het niet zo eenvoudig.

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

            Dat wist ik niet, bij die Pentax camera's wordt de diafragma opening aangepast door een mechanische verbinding tussen de camera en de lens, bij andere merken is er een elektrisch contact dat een motortje of spoeltje aanstuurt dat in de lens zit.
            In dit filmpje zie je wat het probleem is, en hoe je dat kan oplossen (als je heel handig bent): https://www.youtube.com/watch?v=1ZZoTUQvwBI

            Omdat ik dat systeem niet kende dacht ik dat het probleem in de sluiter zou zitten, maar dat was dus fout.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

              Ik heb ze al teruggestuurd hoor :-) Deze was trouwens bij een andere winkel gekocht dan daar waar ze me vertelden dat ik deze moest kopen ...

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                Klapt die spiegel ook "heel snel en verschillende malen na elkaar" op wanneer je in burst-modus foto's neemt ? Want als ik dat deed dan hoorde ik een hele reeks klikken na elkaar ... Het leken me eerder klikken van de sluiter. Maar blijkbaar maakt de sluiter heel weinig geluid ... dus dan zou het toch de spiegel zijn die ik hoor.

                Hoe maak je foto's in live-view ?
                Last edited by Microbeke; 10 april 2020, 08:54.

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                  Ik vreesde al dat het de camera is ... Ik heb net het begin gezien van een filmpje op YouTube over hoe ik dit kan fiksen, maar ik ga d'r maar afblijven ... lijkt me veiliger !
                  Wanneer het leven weer normaal loopt dan zal ik de camera wel een keertje binnen brengen bij de winkel waar ik 'm kocht ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                    Het filmen is normaal,en vermoedelijk juist belicht (?)
                    Maar daar gebruik je toch ook het diafragma,dacht ik??
                    Mij doet het eerder aan de sluiter denken.
                    Als je alles manueel zet:sluitertijd bv. 1 sec of meer( dan heb je tijd om te kijken),en diafragma volledig sluit bv 16 of 22,en je drukt dan af,dan zou je toch je diafragma moeten zien toe gaan door de frontlens ?
                    Wel eerst AF af zetten voor het gemak.

                    nb:Ik heb een sigma 15 mm fish,met diafragma dat soms blijft hangen op max. sluiting;geeft eigenlijk bij fel licht,nogal altijd belichte foto's,niet zwart.
                    Daarnaast ligt er hier nog een Canon Eos 1N,analoog,die geeft wel zwarte foto's,maar dat is een gekend sluiterprobleem bij dat type.Magneetje dat blijft hangen,en dat je eventueel kunt loskloppen.Bij mij hielp dat niet.
                    Last edited by demuro; 10 april 2020, 09:05.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                      Met een sluitertijd van 1/4 krijg ik inderdaad wél een foto (maar nog behoorlijk donker) ... Ik heb vervolgens nog twee foto's gemaakt op Auto ... de ene geeft sluitertijd 1/125 - F 4.0 en ISO 100 (foto is zwart), de andere - foto van een heel licht, zonovergoten oppervlak - geeft sluitertijd 1/500 - F5.6 en ISO 200 en daar staat héél vaag iets op, net niet volledig zwarte foto dus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                        Ik heb het filmpje gedeeltelijk bekeken (niet helemaal, want ik zag al snel dat het iets is waar ik zelf af moet blijven ... en bovendien viel ik een beetje in slaap van de stem van de man in kwestie ...).
                        Ik snap nu in ieder geval wat het probleem is, wat wel handig is al ik het toestel (na de Corona-lockdown) naar de winkel breng voor herstelling. Hopelijk zal het niet te duur zijn ...
                        Bedankt :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                          Ik heb ondertussen door de bovenstaande antwoorden geleerd wat het probleem is. Blijkbaar iets dat wel meer voorkomt bij dit type van camera's. Aangezien ik niet de handigste ben zal ik maar wachten tot het leven terug normaam is en ik het toestel naar de winkel kan brengen ter herstelling ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                            Als je voor in de lens kijkt(op de camera), wat zie je dan een open of dicht diafragma?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

                              Is een gekend probleem bij Pentax K-50/500/5 reeks: diafragma vd lens blijft dicht omdat een of ander motortje dat het diafragma moet openen, soms niet werkt. Ook gekend als het "Pentax K-50 aperture block failure" .
                              Last edited by dleemans; 11 april 2020, 13:26.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X