Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

    Ik probeerde deze ochtend de maan te fotograferen, met de volle overtuiging dat ik een mooie foto ging hebben.
    ik stelde mijn Nikon D7500 in op ISO100, 1/200, f8 op 200mm (Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII) en daarna met (Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3 D) omdat ik dacht dat er mss iets mis was met de scherpstelling van de lens.
    ik heb
    - vanaf statief getrokken met afstandsbediening.
    - de VR op mijn lens uitgeschakeld.
    - handmatig scherp gesteld

    en toch heb ik geen enkele scherpe foto.
    Wie kan me hierbij raad/tips geven?
    Keyki

    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

  • #2
    Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

    Ik denk dat 200 mm een beetje te kort is voor de maan. Als je nadien moet croppen, verlies je details. Maar als de maan in haar geheel onscherp is, dan kan het enkel liggen aan de scherpstelling die niet juist is. Want de opstelling lijkt me OK, f8 moet ook kunnen. Ik zou toch iets korter belichten ook. Op die afstand zou ik minstens 1/500 nemen of nog korter. Want ook de spiegel veroorzaakt trillingen. Iso iets hoger zetten ook...????

    Comment


    • #3
      Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

      Hoe heb je scherp gesteld?
      Manueel in lifevieuw en ingezoomd?

      Zelf automatische scherpstelling moet gaan.

      --
      mlap.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

        Wat moeten wij voorstellen bij onscherp??
        Was de atmosfeer niet wat mistig ??? Geen filters erop?
        Wat ik nog tegengekomen ben,is dat er geen detail in de maan zat,wat wazig was,omdat ze wat overbelicht was.Zelfs met spotmeting moest ik wat verder diafragmeren.
        Maar met die instellingen op statief zou je toch iets scherp moeten hebben,tenzij je slecht gefocuseerd hebt.Maar met twee verschillende lenzen zou het al heel erg moeten zijn.
        Tenzij je brildrager bent,en je bril een overvloeier is,dan kun je dat ook tegenkomen.
        Daarom focus ik altijd zonder bril.
        Maar niet elke brildrager kan dat.

        Comment


        • #5
          Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

          @demuro, Ik ben dus een brildrager en vertrouw mijn ogen niet echt zonder.
          Ik had geen filters op de lens staan en mijn scherpstelling op oneindig gezet, maar ook handmatig scherp gesteld.
          Mss leg ik mijn lat ook wat hoog, ik wil diezelfde scherpte krijgen als een insect bij macrofotografie :-)
          Laatst nog een foto gezien die genomen was met een coolpix en de maan was haarscherp, maar die heeft natuurlijk ook een superzoom.
          @mlap, ik heb alles geprobeerd, kan via mijn gsm ook volgen met lifevieuw, manueel en automatisch geprobeerd.
          @fddent: spiegel omhoog heb ik niet geprobeerd en die instellingen ga ik ook eens proberen. Lens zal inderdaad wel wat te kort komen.
          Hartelijk dank iedereen voor die fijne interessante feedback!
          Keyki

          When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

          Comment


          • #6
            Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

            de maan en de aarde zijn toch altijd in beweging t.o.v. elkaar ; dat geeft bij langere sluitertijden toch altijd onscherpte ? of niet ?

            Comment


            • #7
              Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

              Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
              de maan en de aarde zijn toch altijd in beweging t.o.v. elkaar ; dat geeft bij langere sluitertijden toch altijd onscherpte ? of niet ?
              Inderdaad maar hier zorgden de instellingen voor een sluitertijd die in theorie snel genoeg zou moeten zijn
              Maar een nog snellere sluitertijd zou beter zijn
              Tevens een stevig statief, spiegel opklappen en afstandsbediening gebruiken

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
                @demuro, Ik ben dus een brildrager en vertrouw mijn ogen niet echt zonder.
                Ik had geen filters op de lens staan en mijn scherpstelling op oneindig gezet, maar ook handmatig scherp gesteld.
                Mss leg ik mijn lat ook wat hoog, ik wil diezelfde scherpte krijgen als een insect bij macrofotografie :-)
                Laatst nog een foto gezien die genomen was met een coolpix en de maan was haarscherp, maar die heeft natuurlijk ook een superzoom.
                @mlap, ik heb alles geprobeerd, kan via mijn gsm ook volgen met lifevieuw, manueel en automatisch geprobeerd.
                @fddent: spiegel omhoog heb ik niet geprobeerd en die instellingen ga ik ook eens proberen. Lens zal inderdaad wel wat te kort komen.
                Hartelijk dank iedereen voor die fijne interessante feedback!
                Het kan best zijn dat je de lat te hoog legt, maar door foto's te stacken kun je de scherpte een heel stuk verbeteren.
                Google maar eens op RegiStax6 , oud en gratis, maar wel goed ;-)
                Jij zit met een crop camera, dus je 200mm komt ongeveer overeen met 350mm op ff dus dat zal ook wel meevallen.
                Hier een voorbeeld 600mm op ff 1/400 F6.3 iso 800 op statief en ergens tussen de 15 en 20 foto's samengevoegd met RegiStax.


                Comment


                • #9
                  Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  Het kan best zijn dat je de lat te hoog legt, maar door foto's te stacken kun je de scherpte een heel stuk verbeteren.
                  Google maar eens op RegiStax6 , oud en gratis, maar wel goed ;-)
                  Jij zit met een crop camera, dus je 200mm komt ongeveer overeen met 350mm op ff dus dat zal ook wel meevallen.
                  Hier een voorbeeld 600mm op ff 1/400 F6.3 iso 800 op statief en ergens tussen de 15 en 20 foto's samengevoegd met RegiStax.
                  Welke invloed heeft een stack van meerdere opnames op de scherpte van een onderwerp dat zo ver weg ligt ??
                  Al eens de berekening gemaakt hoeveel je dof is met die instellingen op een afstand van 384.400 km

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                    Deze ochtend nog een poging gewaagd en komt toch al veel meer in de buurt van wat ik voor ogen had.
                    Een welgemeende dankjewel aan ieder voor de nuttige tips.
                    Jullie hebben me dat duwtje gegeven dat ik nodig had.
                    tips blijven uiteraard welkom;-)
                    https://live.staticflickr.com/65535/...4227d6f3_b.jpg
                    [/URL]
                    f/10; 1/1250; iso800
                    Last edited by keyki; 10 april 2020, 06:40.
                    Keyki

                    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

                    Comment


                    • #11
                      Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Welke invloed heeft een stack van meerdere opnames op de scherpte van een onderwerp dat zo ver weg ligt ??
                      Al eens de berekening gemaakt hoeveel je dof is met die instellingen op een afstand van 384.400 km

                      grts
                      Sieg
                      Ik heb ongeveer hetzelfde antwoord gegeven bij iemand anders, en uiteindelijk het toch eens geprobeerd en ik merk echt wel verschil. Verder kan ik het ook niet verklaren.

                      En als je het opzoekt, het word veel gedaan. Je kunt zelfs filmen, en dit gebruiken om te stacken .

                      --
                      mlap.
                      T.T.
                      Last edited by mlap; 10 april 2020, 09:21.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        Ik heb ongeveer hetzelfde antwoord gegeven bij iemand anders, en uiteindelijk het toch eens geprobeerd en ik merk echt wel verschil. Verder kan ik het ook niet verklaren.

                        En als je het opzoekt, het word veel gedaan. Je kunt zelfs filmen, en dit gebruiken om te stacken .

                        --
                        mlap.
                        T.T.
                        Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, de link waarnaar je verwijst is eigenlijk gemaakt voor astrofotografie en dit wordt door hem toegepast op de maan.
                        De bedoeling bij Deep Astrophotograhy is te werken met meerdere opnames om op die manier meer details in de lichte en donkere delen te halen.
                        Zelf werkt ik soms ook op deze manier, maar dan gaat het voor onderwerpen die verder weg staan dan de maan en véél minder lichtsterk zijn
                        De bedoeling van op die manier te werken is meerdere belichtingen te maken i.p.v. één lange belichting, dit om eigenlijk in eerste instantie je sensor te sparen en minder ruis te hebben.
                        Aangezien je bij Deep Astro, nevels e.d. wilt fotograferen heb je eigenlijk een enorm lange sluitertijd nodig, dit zou nefast zijn voor ruis en je sensor, daarom wordt er een stack gemaakt van meerdere kortere belichtingen.
                        Daarom worden er ook een heel pak Flats en Darks gemaakt, dit om de ruis en eventuele hot pixels te kunnen isoleren van het eigenlijke onderwerp

                        Dus eigenlijk heeft je link niks te maken met de scherpte op je onderwerp maar wel bruikbaar qua belichting
                        Ik kan me voorstellen dat je meerdere opnames van de maan gaat maken met een hele korte belichtingstijd er op die manier minder beweging zal zijn
                        Tevens door het samenvoegen van de kortere belichtingstijden zal je op die manier meer detail krijgen in lichte en donkere delen van de maan, dus zal het achteraf lijken alsof de opname scherper is omdat ze beter belicht is.
                        Maar eigenlijk is dat enkel een visueel gedacht, de scherpte zal steeds hetzelfde zijn
                        En eigenlijk moet je de maan kunnen vastleggen met één enkel beeld
                        Het inkleuren van het beeld zoals je de maan ziet in je link is puur persoonlijk, sommige doen dit om meer diepte te creëren in een anders platte schijf
                        Tevens gaat men in je link te werk met de High Pass filter om te verscherpen, zelfs redelijk veel verscherpt
                        Met deze manier van verscherpen krijg je praktisch alles scherp ;-)

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 10 april 2020, 15:45.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                          Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
                          f/10; 1/1250; iso800
                          Volgens mij met de enorme afstand tussen jou en je onderwerp, kan je je diafragma zo groot mogelijk houden. Dat scheelt weer iets in ISO.

                          Comment


                          • #14
                            Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                            Volgens mij met de enorme afstand tussen jou en je onderwerp, kan je je diafragma zo groot mogelijk houden. Dat scheelt weer iets in ISO.
                            Inderdaad Stefan, als je zeker weet dat je lens héél goed presteert vol open dan is dat de beste keuze
                            Want hier is geen sprake van te kleine scherptediepte op die afstand

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: De maan fotograferen: Wat doe ik mis?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, de link waarnaar je verwijst is eigenlijk gemaakt voor astrofotografie en dit wordt door hem toegepast op de maan.
                              De bedoeling bij Deep Astrophotograhy is te werken met meerdere opnames om op die manier meer details in de lichte en donkere delen te halen.
                              Zelf werkt ik soms ook op deze manier, maar dan gaat het voor onderwerpen die verder weg staan dan de maan en véél minder lichtsterk zijn
                              De bedoeling van op die manier te werken is meerdere belichtingen te maken i.p.v. één lange belichting, dit om eigenlijk in eerste instantie je sensor te sparen en minder ruis te hebben.
                              Aangezien je bij Deep Astro, nevels e.d. wilt fotograferen heb je eigenlijk een enorm lange sluitertijd nodig, dit zou nefast zijn voor ruis en je sensor, daarom wordt er een stack gemaakt van meerdere kortere belichtingen.
                              Daarom worden er ook een heel pak Flats en Darks gemaakt, dit om de ruis en eventuele hot pixels te kunnen isoleren van het eigenlijke onderwerp

                              Dus eigenlijk heeft je link niks te maken met de scherpte op je onderwerp maar wel bruikbaar qua belichting
                              Ik kan me voorstellen dat je meerdere opnames van de maan gaat maken met een hele korte belichtingstijd er op die manier minder beweging zal zijn
                              Tevens door het samenvoegen van de kortere belichtingstijden zal je op die manier meer detail krijgen in lichte en donkere delen van de maan, dus zal het achteraf lijken alsof de opname scherper is omdat ze beter belicht is.
                              Maar eigenlijk is dat enkel een visueel gedacht, de scherpte zal steeds hetzelfde zijn.
                              En eigenlijk moet je de maan kunnen vastleggen met één enkel beeld
                              Het inkleuren van het beeld zoals je de maan ziet in je link is puur persoonlijk, sommige doen dit om meer diepte te creëren in een anders platte schijf
                              Tevens gaat men in je link te werk met de High Pass filter om te verscherpen, zelfs redelijk veel verscherpt
                              Met deze manier van verscherpen krijg je praktisch alles scherp ;-)

                              grts
                              Sieg
                              Ik heb geen idee hoe het juist zit, ik heb er ook nog niet echt achter gezocht, maar Als een foto scherper lijkt, dan zal iedereen de foto toch scherper zien denk ik ;-)
                              Wel interessant jouw gedacht over hoe dit werkt, je vind op veel plaatsen hoe je het kunt doen, de ene maakt extra flats en darks, de andere niet, maar nergens gelezen waarom ze foto's van de maan stacken.
                              Misschien moet ik er toch eens wat meer over opzoeken. ;-)


                              En het inkleuren, de kleuren zitten in de foto en je kunt ze wat meer of wat minder tonen, en tja, dat is de vrijheid van de fotograaf zeker? ;-)
                              Hoe ziet de maan er juist uit? Volgens Andrew McCarthy heeft de maan een bonte verzameling van kleuren. De maan van Bartosz Wojczyński ziet er ook weer totaal anders uit.
                              Ze gebruiken verschillende technieken maar niemand kan zeggen of het klopt ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X