Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmprojector

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmprojector

    Hallo Allemaal,

    Ik ben nieuw hier op het forum omdat ik opzoek ben naar wat info omtrent 2 oude filmprojectoren die in mijn bezit zijn gekomen.
    Het is zo dat ik geen flauw benul heb van hoe die dingen precies werken, maar ik had graag wel eens een film afgespeeld op die projectoren.
    De modellen zijn een Yashica 8 en een Bolex 13-8, daarbij heb ik ook een heleboel oude film gekregen. Ik weet wel al dat 98% van de filmrollen die ik erbij heb gekregen niet kan afspelen op die modellen omdat de band te breed is. Is er ergens een plaats waar ik naartoe kan gaan met alles om te zien of het nog werkt en de filmrollen nog enige kwaliteit hebben?

    Elke tip of advies is welkom! alvast bedankt!
    Grtn Tom

  • #2
    Re: Filmprojector

    Je kunt altijd eens googlen.
    Voor Yashica heb ik direct niets gevonden,voor Bolex is er wel wat te vinden.Misschien niet het juiste model,maar binnen het merk bestaat er grote kans dat alles een beetje hetzelfde werkt.
    Je kunt ook eens de projector inschakelen,en zien wat er gebeurt.Brandt de lamp nog etc.,draait hij etc..
    MAAR ALS HET WAT OUD IS ALLEMAAL,CONTROLEER EERST EENS HET VOLTAGE:130 V of 220-230 V.

    Comment


    • #3
      Re: Filmprojector

      Oorspronkelijk geplaatst door Tilazt Bekijk bericht
      De modellen zijn een Yashica 8 en een Bolex 13-8, daarbij heb ik ook een heleboel oude film gekregen. Ik weet wel al dat 98% van de filmrollen die ik erbij heb gekregen niet kan afspelen op die modellen omdat de band te breed is. Is er ergens een plaats waar ik naartoe kan gaan met alles om te zien of het nog werkt en de filmrollen nog enige kwaliteit hebben?
      Ik denk dat dat geen projectoren maar camera's zijn. De Yashica-8 zeker. Bolex is een zeer gekend kwalitatief merk van camera's. Maar verder ga ik ook niet gaan. Geen idee hoe die te testen, dat is echt mijn ding niet.

      De Yashica is een 8mm camera die 16mm film gebruikt. De film wordt eerst eens in 1 richting belicht en dan worden de spoelen omgekeerd en wordt de 2-de zijde belicht. Na ontwikkelen wordt de ontwikkelde film dan in 2 gesplitst in de lengte. Waarschijnlijk daarom dat je denkt dat die film te breed is.

      Maar als je spoelen van 16mm hebt, dan is dat ongebruikte film! Als je die dus opengedaan hebt om in de camera proberen te leggen, dan is die waarschijnlijk nu zeker belicht. Nu ja, film van de jaren '70 dat gaat niet simepl zijn om daar iets mee aan te vangen. Laat staan te laten ontwikkelen. Maar die film is wel nog beschikbaar in de (internet)winkel.
      Last edited by Spanik; 7 april 2020, 15:01.

      Comment


      • #4
        Re: Filmprojector

        Staat er bij die Yashica alleen een 8 of staat er nog een letter vb M bij ,of iets anders???
        Kun je beide zaken vlot in je hand houden en bewegen,of moet je effectief met twee handen het vasthouden en opheffen om te verplaatsen?
        Wat domme vragen,maar Spanik doet mij twijfelen.
        Het verhaal van die film,die dan in twee gesplitst wordt,klopt.
        Daarnaast heeft er ook nog 16 mm-film bestaan.Staat er op die film die te breed is beeld???
        Last edited by demuro; 7 april 2020, 15:23.

        Comment


        • #5
          Re: Filmprojector

          Ziet die Yashica 8 er zo uit? http://www.yashicatlr.com/Yashica8.html Het Bolex typenummer 13-8 vind ik niet direct ergens. Kijk hier misschien eens rond [urlhttp://www.bolexcollector.com/[/url]

          Comment


          • #6
            Re: Filmprojector

            Een Bolex 13-8 projector bestaat niet, maar wél een 18-3.

            Last edited by notex; 8 april 2020, 14:42.

            Comment


            • #7
              Re: Filmprojector

              Dat lijkt dan logisch: een camera en een projector. Wel alle 2 voor 8mm film. Dus als de spoelen die Tom heeft niet passen want 16mm, dan zijn het zeker onbelichte filmen. Behalve als hij ze nu uitgerold heeft natuurlijk

              Comment


              • #8
                Re: Filmprojector

                Oke bedankt!

                Comment


                • #9
                  Re: Filmprojector

                  Ja ik heb daar inderdaad ook iets van gelezen, bedankt ik zal eens zoeken!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filmprojector

                    Ik zal enkele foto uploaden, dit zal misschien wat duidelijkheid scheppen

                    Comment

                    Working...
                    X