Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

    Ik heb hier een 40-tal gekochte VHS cassettes liggen die ik graag op mijn PC zou willen.
    Ik heb er vrijwel evenveel is SVHS cassettes liggen van mijn reizen naar Polen en die zou ik natuurlijk ook graag op mijn PC krijgen.
    Ik heb hier wel nog een SVHS recorder in de kast liggen wat kan ik daarmee doen?
    Ik lees dat je genoeg hebt aan een programma om alles te digitaliseren maar hoe krijg ik alles geïnstalleerd?
    Iemand die mij kan helpen?

    Zouden er nog van die SVHS/DVD spelers bestaan?
    Naar het schijnt kan je de cassette afspelen en ter zelfde tijde een DVD op branden.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Ik heb hier een 40-tal gekochte VHS cassettes liggen die ik graag op mijn PC zou willen.
    Ik heb er vrijwel evenveel is SVHS cassettes liggen van mijn reizen naar Polen en die zou ik natuurlijk ook graag op mijn PC krijgen.
    Ik heb hier wel nog een SVHS recorder in de kast liggen wat kan ik daarmee doen?
    Ik lees dat je genoeg hebt aan een programma om alles te digitaliseren maar hoe krijg ik alles geïnstalleerd?
    Iemand die mij kan helpen?


    Zouden er nog van die SVHS/DVD spelers bestaan?
    Naar het schijnt kan je de cassette afspelen en ter zelfde tijde een DVD op branden.



    Ik heb dat vroeger eens gedaan met een videokaart, die analoge aansluitingen had. Van daaruit kon je inlezen naar je PC en de rest dan digitaal bewerken. Welke kaart dit was, weet ik niet meer, was nog één met AGP aansluiting in de PC. Heb je al eens gekeken welke uitgangen je vhs speler heeft, of de uitgangen van je toenmalige VHS recorder? Want daarmee heb ik de verbinding en dus ook de opname gemaakt.

    Uitgang op die recorder was een ronde pin, sorry, ik weet de exacte benaming niet meer.

    Als je hiermee al een stap verder bent, en je wil in die richting verder gaan, dan wil ik in detail wel eens kijken, welke stekkers en kabels ik gebruikte, want de VHS recorder heb ik hier nog altijd.

    Laat maar weten, wat je verder wil eventueel, maar zend me dan een PM.

    Hoop dat je al iets verder bent.

    M V G

    Eugène
    BD1766BE

    Comment


    • #3
      Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

      Ik heb zo'n Video/Dvd speler/opnemer , helaas vindt die het spoor van mijn video's niet meer , zal eens op zoek moeten gaan naar een andere videospeler
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

        Magix: Red uw video's eens googlen.
        Heb dat vroeger gebruikt,en gaf vrij goede resultaten.En niet zeer duur.(rond de 50 eu. meen ik.)
        Hangt ervan af hoe goed je banden nog zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

          Zoek op videograbber. Ik heb dat gedaan met ene van gembird. Die had veel aansluitingen maar kwaliteit was niet zo goed.
          Kijk naar de aansluitingen achter op je speler.

          katana wallpaper

          Meestal hebben die scart of rca of s-video aansluiting. Zo kan je dan alles aansluiten naar usb op de pc. De software is meegeleverd om alles te digitaliseren. Rood/wit is geluid, geel is beeld.

          Sommige spelers hebben alleen firewire. Dan moet je een externe kaart kopen en een kabel. Let wel op want je hebt 2 verschillende soorten firewire connectoren.



          Dan kan je met Adobe Premiere alles overzetten, de kwaliteit is zo perfect.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

            Een hele tijd geleden heb ik eens apparatuur gekocht van een forum lid, ik heb het nog ergens liggen.
            Dat moest veel geld gekost hebben toen en ik kreeg het aan de praat met XP maar na dit OS waren er geen drivers meer voor.
            Van iemand anders op het forum kocht ik dan een moderner apparatuur maar dit gaf me dan geen voldoening.
            Onderaan het beeld was er een erg storend flikkerend beeld.
            Ik heb me toen daar echt op toegelegd maar nooit een oplossing voor gevonden.
            Ik dacht dat de software er misschien op vooruit gegaan was en daar ben ik nu eigenlijk op zoek naar.

            Kijk, die gekochte video's zijn nergens te krijgen op DVD, vandaar dat ik ze wel nog wil bekijken op mijn PC (geen plaats meer voor een S-VHS recorder te plaatsen in huis).
            En natuurlijk die S_VHS banden van mijn Poolse reizen uit de 90-er jaren wil ik terug zien, daar zitten schitterende opnames bij en vooral zijn die banden sentimenteel van grootte waarde voor mij.
            Ik was daar met leden van onze modeltreinclub en we hadden in al die jaren wel een stevige band met enkele Poolse machinisten en stokers.
            De meesten zullen nu net als ik op pensioen zijn en zelf ben ik niet meer in staat om nog naar Polen te gaan.
            Dus die zelf genomen opnames hebben wel een grote sentimentele waarde voor mij, dan zie ik mijn Poolse vrienden nog eens terug.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

              Als je een S-VHS recorder hebt heeft die normaal ook een digitale uitgang.
              Waarschijnlijk Firewire.

              Als je op het internet zoekt zal je nog wel Firewire insteekkaarten vinden voor je pc voor een paar euro. (misschien heb ik er nog wel eentje liggen)
              Voor een laptop zal je een overgang moeten zoeken van Firewire naar USB.

              Er zal wel gratis software te vinden zijn om het daarna verder te bewerken.

              de flikkering onder in beeld ligt waarschijnlijk aan de video recorder. Als de koppen beginnen te verslijten dan zie je dat vaak het eerst onderaan in het beeld.

              mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                En natuurlijk die S_VHS banden van mijn Poolse reizen uit de 90-er jaren wil ik terug zien, daar zitten schitterende opnames bij en vooral zijn die banden sentimenteel van grootte waarde voor mij.
                Ik was daar met leden van onze modeltreinclub en we hadden in al die jaren wel een stevige band met enkele Poolse machinisten en stokers.
                De meesten zullen nu net als ik op pensioen zijn en zelf ben ik niet meer in staat om nog naar Polen te gaan.
                Dus die zelf genomen opnames hebben wel een grote sentimentele waarde voor mij, dan zie ik mijn Poolse vrienden nog eens terug.
                Heb je die VHS opnames recent nog gezien of liggen ze al jaren in de kast? Je zal versteld staan van de slechte beeldkwaliteit en schrik niet als er door het lange stilliggen storingen te zien zijn. Ik heb onlangs totaal onbruikbare opnames weggegooid. In het hoofd zijn dergelijke beelden (herinneringen) vaak mooier dan wanneer je deze na lange tijd terug kan zien.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                  Als je een S-VHS recorder hebt heeft die normaal ook een digitale uitgang.
                  Waarschijnlijk Firewire.

                  Als je op het internet zoekt zal je nog wel Firewire insteekkaarten vinden voor je pc voor een paar euro. (misschien heb ik er nog wel eentje liggen)
                  Voor een laptop zal je een overgang moeten zoeken van Firewire naar USB.

                  Er zal wel gratis software te vinden zijn om het daarna verder te bewerken.

                  de flikkering onder in beeld ligt waarschijnlijk aan de video recorder. Als de koppen beginnen te verslijten dan zie je dat vaak het eerst onderaan in het beeld.

                  mvg
                  Denk niet dat het aan de recorder te wijten zal zijn die flikkeringen want die speelt nog als dag één. Is ook niet zo oud hoor.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Heb je die VHS opnames recent nog gezien of liggen ze al jaren in de kast? Je zal versteld staan van de slechte beeldkwaliteit en schrik niet als er door het lange stilliggen storingen te zien zijn. Ik heb onlangs totaal onbruikbare opnames weggegooid. In het hoofd zijn dergelijke beelden (herinneringen) vaak mooier dan wanneer je deze na lange tijd terug kan zien.
                  Die gekochten banden kunnen mss. wel naar de vaantjes zijn, maar zou dat ook zo zijn van mijn eigen S-VHS banden?

                  Zelfs die gekochte banden zou ik graag redden want die zijn nergens te vinden op DVD.
                  Dat zijn allemaal proffesioneel opgenomen banden van stoomlocomotieven in Duitsland en veel banden vanuit de ex DDR.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                    Voor een laptop zal je een overgang moeten zoeken van Firewire naar USB.
                    Nee dat werkt niet. Dat heb ik nagegaan en een simpele firewire naar usb kabel zal niet werken. Je moet echt met zo een externe kaart werken.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                      Ik heb door een van de vorige post laten misleiden.
                      S-VHS heeft helemaal geen firewire uitgang.
                      Fireware is digitaal en VHS is nog steeds analoog.

                      Je zal dus toch op zoek moeten naar een analoge ingangskaart voor de pc of een "analog video recorder" uit China.

                      Mvg
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                        Neen, firewire naar usb gaat niet. Het ene kan synchrone communicatie aan, het andere niet. Heb ook een tijd naar zo'n oplossing gezocht om mijn Edirol FA-66 te kunnen blijven gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                          ik heb nog zo'n kaartje liggen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                            Je hebt een werkende recorder nodig.
                            Daar kan je een adapter op plaatsen aan de uitgang naar je pc USB ingang.
                            Software installeren en grabben maar.

                            NOTE: Sommige banden zal je niet kunnen grabben. Dat komt omdat er een speciaal signaal op de band staat waardoor het beeld blank slaat. Is een copyright bescherming.
                            Je zal dit probleem vooral hebben met gekochte films.
                            Voor zelf gemaakte beelden is er geen probleem.

                            Kostprijs van zo een adapter moet ergens rond de 20 euro zijn of zo.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Analoge VHS en SVHS overzetten op DVD, maar hoe?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                              Ik heb door een van de vorige post laten misleiden.
                              S-VHS heeft helemaal geen firewire uitgang.
                              Fireware is digitaal en VHS is nog steeds analoog.

                              Je zal dus toch op zoek moeten naar een analoge ingangskaart voor de pc of een "analog video recorder" uit China.

                              Mvg


                              Ik denk dat ik nog zo een dergelijke kaart heb liggen. Als je hierin interesse heb, dan mag je ze altijd eens proberen, aan jou om te beslissen. Ging vrij simpel, Kabel in de recorder aan de ene kant en aan de andere kant in de kaart die ik hier vernoemde. Software zal heden ten dage geen probleem zijn, misschien wel de drivers voor de kaart. Welke Windows heb jij?

                              Laat maar weten als je interesse hebt? wel dan via PM. Ik zoek dan even uit of ik die kaart nog heb voor je.

                              M V G

                              Eugène
                              BD1766BE

                              Comment

                              Working...
                              X