Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

    Hallo,

    Ik vroeg me af of dit soort foto's genomen zijn met een tilt-shift, of je deze ook zonder een TS kunt maken?
    Zoja, met welke lens best?
    Wat is you workflow of wat zijn jouw tips om dit soort foto's te bereiken?


    (foto: Jean-Philippe Delberghe)


  • #2
    Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

    Het idee is om de sensor (of het negatief) evenwijdig aan het onderwerp te krijgen, dus niet naar boven of onder mikken met de lens. Met een TS kan je de lens onafhankelijk van de sensor richten, wat wel nodig is wanneer je bv een hoog gebouw trekt.
    Daarna heb je enkel nog de lensvervorming, eigen aan de gebruikte lens en meer uitgesproken naar de rand toe. Kies er dus eentje met minimale vervorming of crop het ergste weg.

    Comment


    • #3
      Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

      Welke lenzen heb je nu?? En wat is de setup??
      Het voornaamste is hierboven al gezegd:hou je sensor evenwijdig met het te fotograferen oppervlak.En dat geldt ook voor TS-lenzen.
      Denk niet dat die alle problemen oplossen.

      Comment


      • #4
        Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Welke lenzen heb je nu?? En wat is de setup??
        .
        Nikon Z6 met 14-30mm f4.

        Er bestaat nog geen ts lens met een z-mount. Maar ik zou wel een lens willen bijkopen om meer details vast te leggen (vooral in interieurs).
        Ik ben architect, en gebruik mijn fototoestel om mijn werk vast te leggen.

        Comment


        • #5
          Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

          Oorspronkelijk geplaatst door Elke- Bekijk bericht
          Nikon Z6 met 14-30mm f4.

          Er bestaat nog geen ts lens met een z-mount. Maar ik zou wel een lens willen bijkopen om meer details vast te leggen (vooral in interieurs).
          Ik ben architect, en gebruik mijn fototoestel om mijn werk vast te leggen.
          Ik (ook architect ;-) ) neem de foto's binnen voor ons kantoor altijd met een 14-24mm. Je kan deze op statief zetten en perfect recht opstellen. Eventuele kleine correcties kan je gemakkelijk in nabewerking nog doen indien gewenst (vb lensvervorming heb je op zo een breedhoek altijd wel wat). Een Tilt Shift is in de voorbeelden die jij toont volgens mij een verloren investering (ook gezien de prijs van die dingen...)

          Comment


          • #6
            Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

            Met deze camera heb je een cropfactor van ongeveer 2x.
            Ik wou zeggen ,voor een TS-lens 24mm op een ff,maar dat is dus beter rond de 12-14 mm op dit type camera.
            Die 14-24 hierboven vernoemd is waarschijnlijk voor een FF,en een zeer goede lens.
            Ik ken het gamma van Nikon niet zo direct.
            Maar in nabewerking kun je met het lensprofiel in PS,al wat corrigeren.
            Is nog niet altijd optimaal.
            Bestaat een filter in PS:adaptief groothoek,waarmee je wat scheef staat met klikken kunt recht trekken.
            Is het nog niet wat je wenst:dan kun je nog altijd naar transformatie gaan,en schuin trekken etc ......
            Krijg je in één opname niet alles erop in de hoogte bv.,dan kun je de middenzuil van je statief,met je sensor evenwijdig aan de muur of wat ook,wat laten zakken of stijgen,met overlapping van de opname en nadien stitchen in PS;
            Is niet het zelfde als met een TS-objectief,daar daar alleen de lens beweegt,en de sensor niet,maar de resultaten zullen er niet voor moeten onderdoen.

            Comment


            • #7
              Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

              @demuro:
              Cropfactor 2 voor een Z6? Waar haal je dat?

              Comment


              • #8
                Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                Had even gegoogled ,en gevonden dat het beeldformaat al afweek,en een cropfactor van 2x in gedachte moest gehouden worden.Maar waarschijnlijk verkeerde vraagstelling ingevoerd.
                Indien niet 2x,lig ik ook niet van wakker,maar heeft wel belang ivm eventuele brandpunstafstand.
                Canon heeft een 17 mm TS,m.i. te breed voor interieur,een 24 mm ts,OK,een 40 mm wat lang en een 90 ts te lang.
                Ik heb zelf een 24 mm,een 90 mm, en een 35 mm Hartblei Superrotator.Dus kan wel iets inschatten voor een FF,en een APS.
                Zoals ik al aangaf,ken ik het gamma niet van Nikon.
                Sorry dan voor deze dwaling.
                Maar de rest blijft staan.
                Last edited by demuro; 3 april 2020, 14:53.

                Comment


                • #9
                  Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                  Z6 is full frame, dus geen cropfactor! (of 1 als je per sé een cijfer wil)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                    Dank u voor alle antwoorden,

                    Dus een TS-lens heeft geen zin om te bij te kopen, maar welke lens raden jullie mij dan aan (met in het achterhoofd het resultaat van bovenstaande foto's)?

                    Nikon Z 24-70mm f/2.8 S?

                    of een lens met vast brandpunt;

                    Nikon Z 50mm f/1.8 S?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                      probeer al eens met de lens die je hebt en een goed statief en zorg dat de camera horizontaal en verticaal waterpas staat. Eventueel nog kleine correcties in de nabewerking.
                      Waarschijnlijk ga je ook redelijk moeten diafragmeren om voldoende dieptescherpte te krijgen.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                        Zelf zou ik nog breder gaan, maar die 24-70mm is op het korte deel wel goed. 50mm ga je vooral te weinig afstand kunnen nemen, dat eerder een portretlens. Zelf heb ik liever wat breder en de mogelijkheid om bij te snijden (ook met het idee dat je je camera op statief zet en recht zet om geen vallend perspectief te krijgen, dan heb je achteraf bij het bijsnijden wat meer vrijheid in je compositie).

                        Zo lichtsterk gaan heeft ook niet echt zin, je koopt dan beter een statief, je hebt alle tijd want het loopt toch niet weg. Je gaat toch niet je interieur op f/1.8 trekken? Je kan volgens mij veel goedkoper een f/4 lens ofzo nemen. Tenzij je ambitie meer is dan interieurs trekken, dan is het de meerprijs misschien wel waard.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                          Zelf zou ik nog breder gaan, maar die 24-70mm is op het korte deel wel goed. 50mm ga je vooral te weinig afstand kunnen nemen, dat eerder een portretlens. Zelf heb ik liever wat breder en de mogelijkheid om bij te snijden (ook met het idee dat je je camera op statief zet en recht zet om geen vallend perspectief te krijgen, dan heb je achteraf bij het bijsnijden wat meer vrijheid in je compositie).

                          Zo lichtsterk gaan heeft ook niet echt zin, je koopt dan beter een statief, je hebt alle tijd want het loopt toch niet weg. Je gaat toch niet je interieur op f/1.8 trekken? Je kan volgens mij veel goedkoper een f/4 lens ofzo nemen. Tenzij je ambitie meer is dan interieurs trekken, dan is het de meerprijs misschien wel waard.
                          (Telkens ik een letter zie staan,denk ik altijd aan systeemcamera's.Dat terzijde.)
                          Volledig akkoord met bovenstaande.
                          Als ik een 17 ts te breed vond,was dat grotendeels omdat je er niet veel correcties moet bij uitvoeren,en het beeld te (?) breed toont.
                          Je moet wel in gedachte houden,als je met PS begint te werken,adaptief groothoek etc.,je altijd een deel van je opname verliest.Je krijgt blanco zones,aan de randen>.
                          Vandaar dat het ietwat breder gaan,totaal geen slecht idee is,omdat je dan meer reserve hebt in je opname,die dan kan gecropt worden.
                          Je moet altijd breder schieten,dan hetgeen je wilt over houden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Elke- Bekijk bericht
                            Nikon Z6 met 14-30mm f4..
                            En meer heb je ook niet nodig om dit vast te leggen
                            Dus gewoon aan het werk gaan met wat je nu hebt

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Interieurfoto's met rechte lijnen, tilt-shift een must?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              En meer heb je ook niet nodig om dit vast te leggen
                              Dus gewoon aan het werk gaan met wat je nu hebt

                              grts
                              Sieg
                              Misschien nog een statief en eventueel een waterpas.

                              Comment

                              Working...
                              X