Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Motorolie verticuteermachine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Motorolie verticuteermachine

    Ik heb hier een Wolf UV 40 H
    Op de motor kleeft nog een label “Honda GC135 4.0”

    Het is tijd om de olie eens te verversen; ik heb hier nog een recente bus voor mijn compressor staan, maar die komt van den Hubo en is heel summier gelabeld.
    “Powerplus compressor oil”, meer staat er niet op.

    Edit: POWOIL012

    Mag ik die ook gebruiken voor mijn verticuteermachine ?
    Last edited by Alfa Centauri; 28 maart 2020, 15:11.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Motorolie verticuteermachine

    Het moet SAE 30 of SAE 10-W30 multigrade zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Motorolie verticuteermachine

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Het moet SAE 30 of SAE 10-W30 multigrade zijn.
      Ik ga het dan maar niet riskeren want die info kan ik er niet op vinden. Ik veronderstel dat het tweede cijfer het belangrijkste is ? ( dikte van de olie, hoe dikker hoe beter de smering ? )
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Motorolie verticuteermachine

        Het cijfer slaat op de “dikte” of viscositeit van de olie. Multigrade zoals 10w-30 heeft koud een dikte van 10, en bij 100gr 30. Hoe lager het getal, hoe dunner de olie. De W in de multigrade staat voor winter, maar voor je verticuteerder heb je geen multigrade nodig, je gebruikt hem toch niet in de winter.
        En hoe hoger het getal, hoe dikker de olie en hoe beter je motor gesmeerd wordt.
        Last edited by pol parasol; 28 maart 2020, 16:53.

        Comment


        • #5
          Re: Motorolie verticuteermachine

          Compressorolie zou ik niet gebruiken in een verbrandingsmotor, een litertje motorolie met de correcte viscositeit voor die Honda motor is niet zo duur en dat zal toch beter zijn.

          Volgens de handleiding is SAE/API 30 geschikt voor een omgevingstemperatuur van +20 tot +30°C, 5W-30 en 10W-30 is geschikt voor een omgevingstemperatuur van -5 tot + 30°C.
          De handleiding voor die motor vind je heel gemakkelijk https://www.gebruikershandleiding.co...ng-565689.html (op pagina 4 staat de uitleg over de te gebruiken olie in het Engels)
          Last edited by Black B@ndit; 28 maart 2020, 18:54.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Motorolie verticuteermachine

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Ik heb hier een Wolf UV 40 H
            Op de motor kleeft nog een label “Honda GC135 4.0”

            Het is tijd om de olie eens te verversen; ik heb hier nog een recente bus voor mijn compressor staan, maar die komt van den Hubo en is heel summier gelabeld.
            “Powerplus compressor oil”, meer staat er niet op.

            Edit: POWOIL012

            Mag ik die ook gebruiken voor mijn verticuteermachine ?
            Ik gebruik hier ook gewoon dezelfde olie als in mijn auto, Castrol Gold 5w-30 in mijn twee Honda motoren en enkel nog Aspen 4T benzine, maar heb hier ook een relatief zware compressor staan en ook in deze doe ik dezelfde olie.

            Comment


            • #7
              Re: Motorolie verticuteermachine

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ik gebruik hier ook gewoon dezelfde olie als in mijn auto, Castrol Gold 5w-30 in mijn twee Honda motoren en enkel nog Aspen 4T benzine, maar heb hier ook een relatief zware compressor staan en ook in deze doe ik dezelfde olie.
              Ververs jij dikwijls olie in een compressor Geert ? Die wordt toch omzeggens niet warm ?
              Enfin, ik gebruik in alle verbrandingsmotoren (4T) dezelfde olie, met uitzondering van mijn A3 TDi met pompverstuivers, daar gaat er volsynthetische in.
              Maar zoals Bart zegt : ik zou ook geen compressorolie in een verbrandingsmotor doen, met het omgekeerde zou ik me minder zorgen maken.

              Comment


              • #8
                Re: Motorolie verticuteermachine

                Het was gewoon omdat ik dit busje nog had staan. Maar ik zal dus andere olie kopen. Momenteel is dat wel niet simpel, maar ik heb een briefje op mijn machine geplakt om niet te vergeten
                Er zat nog voldoende olie in, maar het was wel tijd om es te verversen. Nu, ik heb de machine gisteren nog zonder problemen kunnen gebruiken.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Motorolie verticuteermachine

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Ververs jij dikwijls olie in een compressor Geert ? Die wordt toch omzeggens niet warm ?
                  Enfin, ik gebruik in alle verbrandingsmotoren (4T) dezelfde olie, met uitzondering van mijn A3 TDi met pompverstuivers, daar gaat er volsynthetische in.
                  Maar zoals Bart zegt : ik zou ook geen compressorolie in een verbrandingsmotor doen, met het omgekeerde zou ik me minder zorgen maken.
                  Compressor om de paar jaar toch hoor Paul, en tegenwoordig gebruik ik voor alles volsynthetische olie,
                  voor de prijs kan moet je het niet laten. Tegenwoordig koop ik al mijn gerief aangaande auto's ed. HIER
                  Gewoon omdat de verzendkosten heel laag zijn, verleden week nog een nieuwe batterij besteld voor in Chantal haar auto een Varta Blue Dynamic B18 44 Ah
                  11,5 Kg prijs was 50€ plus 15€ verzendkost, zeker een aanrader.
                  Last edited by Guest42; 29 maart 2020, 10:20. Reden: Link aangepast, zat eerst op de Nederlandse site.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Motorolie verticuteermachine

                    Ik heb hier in de vorige compressor ook altijd motorolie gebruikt, en dat heeft nooit voor problemen gezorgd (gewoonlijk waren dat de restjes die over waren van de motor of de auto, die compressor werkte nog toen ik de huidige kocht, ik heb die weggegeven en voor zover ik weet werkt die nu nog altijd).
                    Maar compressorolie in een verbrandingsmotor gebruiken is toch een andere zaak omdat de temperaturen in een motor toch een stuk hoger oplopen dan in een kleine compressor.
                    In de compressor die ik nu heb zit nog de originele olie, die compressor heeft nog niet heel veel uren gedraaid.
                    Last edited by Black B@ndit; 29 maart 2020, 13:24.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X