Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe laptop

    Aangezien mijn huidige laptop op sterven na dood is, zoek ik een vervanger.
    Doel: alle daagse dingen + fotobewerking.

    Waar moet ik zeker op letten? Intel of Amd? Budget max 1.000 euro. Kan je ergens een laptop zelf samenstellen? Ik zie vnl. de gekende merken met een bepaalde configuratie.

    Alvast bedankt.
    Sony α7ii
    5OOpx

  • #2
    Re: Nieuwe laptop

    Waar moet ik zeker op letten?
    - type scherm
    - grafische kaart
    - display poort / hdmi aanwezig ja nee (externe monitor?)
    - wel / geen netwerk kaart / alleen wifi
    - aantal usb poorten en type
    - hoeveel GB SSD/HD (mijn voorkeur SSD min. 512 voor OS en te installeren progs + extra HD >= 2TB)

    Kan je ergens een laptop zelf samenstellen?
    met het gestelde budget, zal je zelden of niet zelf nog kunnen samenstellen en zal je genoegen moeten nemen zoals het wordt aangeboden

    Note: als je van scratch iets wilt samenstellen heb je toch wel enige kennis nodig

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe laptop

      Bedankt voor de eerste tips.
      Ik denk dat ik mijn ding wel zal vinden bij de gekende merken.

      Ik let dus naar scherm (ips), ssd 512 + hdd 1tb, min. 8gb ram, een kaartlezer, aantal usb en hdmi poorten.
      Ik zie nog altijd niet welke verschillen er zijn tussen intel (i5 of i7) en de amd processoren. Kan iemand dit verduidelijken?

      Waar koop je het beste? Goeie ervaringen bij winkels in regio Leuven?
      Sony α7ii
      5OOpx

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe laptop

        Intel vs AMD, dat zijn technische details (cores, threads, en of je je daar druk om moet maken voor een "huis tuin en keuken" laptop niet echt - mijn menig, het is ook maar waar je mee bent opgegroid -.. Nu is het nog wel zo dat de meeste laptops zijn uitgerust met intel... (snellere en "betere" ontwikkeling doorgemaakt over de afgelopen jaren)

        Waar koop je het beste?
        wel "beste" valt dan wel weer in vele categorieën uiteen, en dan voornamelijk gericht op "het hoofdzakelijke doelgebruik"

        Het waar:
        wel ik roep meest rechtstreeks een laptop af bij dell en of hp..

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe laptop

          Bedankt voor de snelle reply. Vanavond valt de beslissing
          Sony α7ii
          5OOpx

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe laptop

            Ik heb tot nu toe mijn mogelijkheden kunnen beperken tot deze 2 modellen:

            - HP met IPS scherm, intel i7 10th Gen, 8 GB RAM, SSD 256 GB + HDD 1 TB, NVIDIA GeForce MX250 2 GB (999 euro)
            - Lenovo met IPS scherm, intel i7 8th Gen, 16 GB RAM, SSD 256 GB + HDD 1 TB, NVIDIA GeForce GTX 1050 3 GB (1.129 euro)

            Is er een dermate groot verschil tussen 8th en 10th Gen. processoren? Is vandaag 8 GB RAM voldoende voor fotobewerking (PS en LR) en alledaags gebruik en zal hiermee de 10th Gen processor compenseren in het lagere geheugen (of staat dit er helemaal los van)? Ik speel geen spelletjes zoals Fortnite of COD.

            Alvast bedankt voor de input.
            Sony α7ii
            5OOpx

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe laptop

              Voor LR alleen is 8 GB nog voldoende, maar met PS erbij zeker niet. Bovendien is het op een laptop doorgaans moeilijker achteraf geheugen bij te steken.

              Heb je absoluut een i7 nodig voor fotobewerking ?
              Je kan de prestatie van de CPU's vergelijken op benchmarksites.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe laptop

                Een CPU voor een laptop moet het altijd afleggen tegen een CPU voor een desktop en dat mogen allebei Intels zijn van dezelfde generatie en idem dito voor AMD.
                Veel verschil zal er niet zijn, althans merkbaar/visueel, tussen een 8ste- of 10de generatie.

                Het grootste probleem zal, zoals al zo dikwijls aangehaald, de koeling van de laptop zijn. En alleen dan al denk ik aan Intel en valt AMD af.
                Ook de koeling van de GPU is van groot belang en sowieso is een laptop het laatste waarnaar ik zou grijpen om foto's te bewerken en daar zijn verschillende redenen voor.
                Maar ja, iedereen koopt wat hij/zij wilt hé.
                Als ik zou MOETEN kiezen dan koos ik voor de Lenovo.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe laptop

                  Type in google het juiste model van processor/videokaart en daarachter benchmark. Daar krijg je een score en zo kan je vergelijken. Ik heb een voorkeur voor de Lenovo vanwege de krachtige videokaart. 8ste gen i7 geeft je al een flinke boost tov 7de gen.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment

                  Working...
                  X