Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk soort belichting nodig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk soort belichting nodig?

    mijn vraag gaat als volgt.

    in macro fotografie heb ik gelezen dat mijn diafragma instellingen de beste fotos maken via (F8;F11;..)
    met als gevolg er minder licht binnen dringt tot het beeld.

    dit is het resultaat na het veranderen van de instellingen. ik krijg een scherp beeld maar het beeld is te donker
    https://triestdavy.wixsite.com/mijnsite/test

    hoe kan ik dit oplossen?
    extra externe flitser? sterkere lamp op het oog?

    ps: ik doe dit in een donkere kamer met een lamp rechtstreeks op het oog gericht.

    bedankt voor de reacties

  • #2
    Re: welk soort belichting nodig?

    De belichting is afhankelijk van sluitertijd, diafragma en iso, als het diafragma verder dicht wordt gezet dan moet ofwel de sluitertijd langer worden, of de iso moet omhoog om de belichting weer juist te krijgen (of een combinatie van die twee parameters).
    Ik vermoed dat je de camera in de manuele stand hebt gezet, in dat geval moet je de lichtmeter in de zoeker in het oog houden, als die in het midden staat dan is de foto meestal juist belicht.
    Pas dus sluitertijd, diafragma en iso aan tot de lichtmeter aangeeft dat de belichting juist is, als het diafragma verder dicht wordt gedraaid dan zie je aan de hand van de lichtmeter toch dat de foto onderbelicht wordt?

    Als je macrofoto's maakt van statische onderwerpen dan zet je de camera op een statief, en dan is het geen probleem om met lange sluitertijden te werken.

    Als je tijd genoeg hebt dan kan je hier een heleboel informatie vinden over fotografie: https://zoom.nl/artikel/cursussen/25...overzicht.html
    Last edited by Black B@ndit; 25 maart 2020, 14:47.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welk soort belichting nodig?

      Veel te weinig licht.
      Niets belet je om je diafragma verder open te draaien.
      Die F 8 geeft bij de meeste lenzen de beste scherpte.Kleiner diafragma geeft meer diffractie,en minder scherp beeld.
      Mogelijkheden:Iso hoger zetten,maar meer ruis.
      Sluitertijd langer:als het een levend wezen is,ga je onscherpe foto's hebben.
      Diafrgama open draaien:meer licht op sensor,maar minder dof.
      Dus :je belichting moet sterker zijn.
      Flitsen zou ik in eerste instantie niet overwegen.Je verblindt je onderwerp,en anderzijds,gezien je in een donkere kamer werkt,zal je scherpstelling,indien manueel,niet zo éénvoudig zijn.AF zal ook niet zo éénvoudig zijn,gezien je nogal kort op je onderwerp zit,en je AF -hulp van de flits waarschijnlijk het niet zal doen,of onbetrouwbaar wordt.Hangt een beetje af van merk,camera etc.
      Daarom is een sterkere lamp waarschijnlijk de betere oplossing.Kun je rustig scherpstellen en afdrukken.
      NB:waarom kruip je in een donkere kamer??

      Comment


      • #4
        Re: welk soort belichting nodig?

        Bedankt voor de informatieve uitleg!

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        NB:waarom kruip je in een donkere kamer??
        omdat dit inderdaad op een levend wezen is en in een donkere kamer zijn de dieren zeer rustig waardoor deze makkelijk blijven zitten en geen kick geven.

        Comment


        • #5
          Re: welk soort belichting nodig?

          [QUOTE=triesteken;4769954]Bedankt voor de informatieve uitleg!



          omdat dit inderdaad op een levend wezen is en in een donkere kamer zijn de dieren zeer rustig waardoor deze makkelijk blijven zitten en geen kick geven.[/QUOTE

          In deze opstelling,zul je waarschijnlijk naar de flits moeten grijpen.Korte belichtingstijd,ruimere keuze diafragma.
          Als je bedreven bent met flitsfotografie,en je manueel je instellingen juist zet,eerst met gedempt licht scherpstellen en dan met flits je foto nemen.
          Zal wel wat experimenteren worden,maar kunt wat oefenen op een dummie,om je flitsinstellingen te bepalen.
          Vrees dat anders na één opname je diertjes wel een kick zullen geven.
          Nadeel is wel dat je altijd een reflectie blijft zien in het oog,maar met een andere lichtbron ook.
          Met welk objectief werk je en wat is je opname afstand??
          Ik denk daaraan ivm. met eventueel een ringflits,als je werkafstand te klein is.Maar dat is niet gratis.

          Comment


          • #6
            Re: welk soort belichting nodig?

            Het zou interessant zijn om iets meer in detail te zeggen wat je precies wil fotograferen. Statief of niet, flits of niet, welke lens/lenzen, hoe groot is je onderwerp precies …...De forumleden zullen je met plezier helpen, mits wat duidelijker informatie...
            Maar ik denk ook dat een ringflitser een super hulpmiddel zal zijn !

            Comment

            Working...
            X