Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

selecteren van product

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • selecteren van product

    Help!!! bij het uitsnijden van een wit potje met tekst op en het verwijderen van de achtergrond blijft er een donker lijntje langs de rand van het potje zichtbaar, hoe vermijd ik dat, ik werk in Raw, met flits en paraplu op 45°. in een lichttent.
    Selecteer ik het potje of selecteer ik de achtergrond??

  • #2
    Re: selecteren van product

    Welke software, welk platform? Welke selectietool?
    Of je nu het potje selecteert of de achtergrond speelt op zich geen rol; in de programma's die ik ken kun je de selectie 'inverteren'.
    Als je uiteindelijk het potje geselecteerd hebt, dan moet je ook de mogelijkheid hebben om de selectie aan te passen; bv 1 of 2 pixels verkleinen kan voldoende zijn. In een programma als ON1 Photo RAW heb je bv ook de "chisel tool" waarmee je pixel per pixel kunt "afbeitelen".
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: selecteren van product

      Photoshop CS6, selectietool is snelle selectiepenseel, wat bedoel je met platform?

      Comment


      • #4
        Re: selecteren van product

        Platform: Mac of PC/Windows, maar voor Adobe Photoshop CS6 maakt het weinig uit. Persoonlijk gebruik ik voor nauwkeurige selecties de pen tool; niet het simpelste gereedschap, geef ik toe. Maar het speelt geen rol: gebruik de tool waarmee je het beste vertrouwd bent.
        Nadat je de selectie gemaakt hebt, kies je van het Select menu voor ofwel Refine Edge (daar is ook een knop voor bovenaan) ofwel Modify... en met die middelen kun je je selectie beginnen verfijnen.
        Last edited by LesC; 23 maart 2020, 14:40.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: selecteren van product

          Tja, Refine Edge ken ik al lang (geschikt voor moeilijke gevallen), maar voor iets simpel heb ik onlangs een andere oplossing gevonden. Heel eenvoudig. Ik heb de selectie eventjes verkleind (2 of 3 pixels). Eveneens is het altijd aangeraden een kleine doezelaar toe te passen (1 of 0,5) pixels (weinig mensen doen dat). Het resultaat was perfect.

          Comment


          • #6
            Re: selecteren van product

            Met natte vinger,brede borstel ,zachte rand en 50% dekking,kun je de rand wat wegduwen.
            Wat ingewikkelder:
            Selctie,laagmaskerknop indrukken.
            Dan Ctrl nieuwe laag.Bewerken-vullen-wit of zwart.Om de rand duidelijker te maken.
            Terug naar laagmasker activeren.Met lasso na inzoomen de probleemzones los selecteren.
            Hierop Vervagen-Gaussiaans-1 pixel.
            Inzoomen op plaats waar de krans of lijn te zien is.
            Dan Afbeelding-aanpassingen-niveaus.
            Zwarte slider naar rechts schuiven,en kijken.Je zult de rand zien verdwijnen.
            Je kunt verschillende zones afzonderlijk bewerken door afzonderlijke selecties te maken en los van elkaar te bewerken.
            Werkt goed en geeft scherpe selectieranden.
            Wat werk,maar de moeite om eens te proberen.

            NB:dit is niet mijn vondst.Te lezen in Photoshop Tools voor fotografen .Glyn Dewis.

            @GTrotter:Werkt inderdaad ook zeer voortreffelijk,en wel eenvoudiger.Best wat doezelaar of Gaussians vervagen 0.5 of 1 px toevoegen,zoals je reeds aanhaalde.
            Last edited by demuro; 26 maart 2020, 09:43. Reden: NB:GTrotter

            Comment

            Working...
            X