Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Differentieel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Differentieel

    Hey,

    Ik heb een probleempje. De differentieelschakelaar valt plots uit. Ik heb ondertussen ontdekt dat het probleem van de zwemvijver komt. De vijver wordt aangedreven door twee pompen, deze zijn ok want ik heb ze in andere stopcontacten gestoken, op een ander circuit en alles werkt naar behoren. Wanneer ik ze echter in de stopcontacten steek aan de vijver schakelt de differentieel uit. Het vreemde is wel dat dit niet onmiddellijk gebeurt maar soms pas na een kwartier, soms na een half uur en soms ook meteen. Die stopcontacten staan ondergronds in verbinding met een verdeelkastje in het tuinhuis, wat dan weer via een kabel ondergronds naar de electriciteitskast loopt in huis. Hoe kan ik uitdokteren waar het probleem zit?

  • #2
    Re: Differentieel

    Met een megger.

    Comment


    • #3
      Re: Differentieel

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Met een megger.
      Dat is inderdaad de enige manier om snel te weten te komen waar de fout zit.
      Door de hogere testspanning zie je gewoonlijk meteen welk onderdeel er doorslaat.
      Op het werk hebben wij een speciale tester die bij de hogere spanning ook nog een redelijk grote stroomsterkte kan leveren als dat nodig is, en dan hoor je de vonken overslaan of zie je er rook uitkomen op de plek waar de fout zit.
      Dat is gemakkelijker om snel te bepalen waar de fout in de elektrische isolatie zit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Differentieel

        Pompen rechtstreeks op je verdeelkastje in je tuinhuis aankoppelen.
        Geen probleem:kabel van contacten naar tuinhuis niet in orde.
        Wel probleem:kabel tuinhuis naar huis niet in orde. of beide..
        Meest logisch is een probleem met je contacten aan je zwemvijver.
        Tenzij je zitten graven hebt in je tuin en een kabel geraakt is.
        Niets anders van elektro recent geinstalleerd????(verlichting in de tuin etc.)
        Dit is theorie,moet zien hoe je die zaken kunt koppelen,zonder zelf het differentieel doen af te slaan.
        Als je niet ziet zitten,vakman vragen.

        Comment


        • #5
          Re: Differentieel

          Als het in de kabel zit, dan moet de diff ook uitvallen als de pompen niet zijn aangesloten.
          Waarschijnlijk zit er een klein verlies in de pompen.
          Zit het stopcontact van het zwembad op de zelfde diff dan die van het andere stopcontact?
          Normaal zitten de stopcontacten van de 'natte' plaatsen op een diff van 30 mA.

          Als ze toch op dezelfde diff zijn aangesloten dan kan het zijn dat de N is omgewisseld in het stopcontact t.o.v het andere stopcontact. In dat geval zit verlies op de N i.p.v. op de fase en valt de diff minder snel uit.

          Mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Differentieel

            Bedankt allemaal om te reageren, heel leerrijk voor een leek. Die stopcontacten waren vastgemaakt onder het houten terras, niet echt handig gedaan door de installateur Want dat terras hebben ze na de plaatsing van de contacten gedaan. Ik heb ze vandaag uiteindelijk kunnen losmaken. Nu blijkt dat er echt wel water in heeft gestaan en ik vermoed dat dat wel het probleem is geweest. Ik kan het natuurlijk pas opnieuw testen als ik nieuwe stopcontacten heb, dus die moeten besteld worden. Ik zou er een foto van willen tonen maar ik zie nergens hoe ik deze kan toevoegen.

            Comment


            • #7
              Re: Differentieel

              Als er water in de stopcontacten heeft gestaan dan is er inderdaad een heel grote kans dat het probleem daar te zoeken is.
              Zelfs als de stopcontacten terug opgedroogd zijn kan het probleem blijven bestaan, dat heb ik op het werk ooit gezien nadat er door een lek water in een elektriciteitskast was gelopen.
              Een hele tijd later viel de verliesstroomschakelaar van die stroomkring af en toe uit (het lekkende dak was ondertussen al gerepareerd), na wat zoekwerk heb ik dan gezien dat de plastiek onder de stroomverdeellatten (3x 400V + N) begon te vonken als de stroom werd ingeschakeld.
              Terwijl er nog water in zat is er een kleine lekstroom geweest die te klein was om de verliesstroomschakelaar meteen uit te schakelen, maar die verliesstroom had voor een laagje koolstof gezorgd waardoor de lekstroom uiteindelijk toch groot genoeg werd om de verliesstroomschakelaar uit te laten schakelen. Dan heb ik gewoon die stroomverdeellatten vervangen en het probleem was opgelost.
              Als er in een van die stopcontacten ergens een zwarte aanslag zit, dan is dat de "geleider" die ervoor zorgt dat de verliesstroomschakelaar uitschakelt.
              In dat geval is vervangen van de "aangetaste onderdelen" de enige veilige oplossing (je kan proberen om de boel terug proper te krijgen, maar vroeg of laat zit je dan gewoonlijk weer met hetzelfde probleem).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Differentieel

                Ik heb iets soortgelijks voor.
                Heb al één stopkontakt vervangen dat duidelijk nat was van binnen.
                Men wees mij erop dat het ook kondens kan zijn, je moet in die waterdichte opbouwdozen onderaan een clip wegbreken voor een drainage.
                Nu gebeurt het alleen nog bij hevige slagregen, er zijn dus nog lekken.
                De dompelpomp in de regenwaterput staat er ook op, maar zo te zien ligt de fout niet daar.
                Ik ga in de eerste plaats de tuin op een aparte 30 mA verliesstroomschakelaar zetten zodat in huis geen toestellen uitvallen.

                Comment


                • #9
                  Re: Differentieel

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                  Als ze toch op dezelfde diff zijn aangesloten dan kan het zijn dat de N is omgewisseld in het stopcontact t.o.v het andere stopcontact. In dat geval zit verlies op de N i.p.v. op de fase en valt de diff minder snel uit.
                  Dit snap ik niet. Een differentieel meet het verschil tussen wat door N en door L gaat. Eenmaal het verschil tussen de stroom door N en L groter dan zijn ingestelde waarde schakelt die uit. Een diff zou even gevoelig moeten zijn voor verlies op L als op N.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Differentieel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Dit snap ik niet. Een differentieel meet het verschil tussen wat door N en door L gaat. Eenmaal het verschil tussen de stroom door N en L groter dan zijn ingestelde waarde schakelt die uit. Een diff zou even gevoelig moeten zijn voor verlies op L als op N.
                    Klopt niet altijd hé Spanik, hier zal de diff zeker niet uitvallen bij een lek naar de grond, gezien mijn N aan de aarding hangt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Differentieel

                      Je N hangt aan grond, maar niet aan het stopcontact hé. Eenmaal voorbij de diff, naar de verbruikers toe hangt je N nooit meer aan de aarde. Dat is misschien wel in de kast of aan de wijktransfo maar nooit voorbij je kast.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Differentieel

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Klopt niet altijd hé Spanik, hier zal de diff zeker niet uitvallen bij een lek naar de grond, gezien mijn N aan de aarding hangt.
                        Dit hangt van het net af, en hoe ver je van de transfo zit, en of van da plaats waar de N is geaard
                        Als er niet voldoende stroom loopt tussen N en aarde gaat de diff niet uitvallen.

                        Ook spelen andere gebruikers mee, die via via dan toch een lekstroom via het slechte stopcontact kunnen laten vloeien waardoor hij dan wel weer afvalt.

                        mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #13
                          Re: Differentieel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Je N hangt aan grond, maar niet aan het stopcontact hé. Eenmaal voorbij de diff, naar de verbruikers toe hangt je N nooit meer aan de aarde. Dat is misschien wel in de kast of aan de wijktransfo maar nooit voorbij je kast.
                          Er zijn elektriciteitsleveranciers die de nulleider aarden om volgende reden: Ze voeren hun netten uit met de nulleider op de aardpotentiaal. Ter voorkoming van aardstromen door de nulleider, galvanisch effect, ongelijk potentiaal door bijvoorbeeld tractiestroom van een tram, is deze slechts op één punt geaard en wel in het onderstation. In een 400 V-net met 3 fasen en een nulleiding, betekent dit dat -vooropgesteld dat de drie fasen gelijkmatig belast worden- bij een breuk van de nulleider slechts een beperkte nulpuntsverschuiving optreedt zodat de kans op schade door overspanning in dat geval bijna nihil is. Als de nuldraad niet aan aarde gekoppeld is, bestaat de kans dat er een 'zwevend nulpunt' ontstaat, met spanningen t.o.v. aarde die kunnen oplopen tot 400 V.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Differentieel

                            Bij mijn schoonbroer heb ik het volgende gedaan, hij ligt met een vrij grote waterpartij en nogal wat buitenspots,
                            dus heel wat elektrische toestellen zoals een fontein, UV bacteriën doders lucht en water pompen en onderwaterverlichting.
                            Alles staat daar achter een scheidingstransfo, geen kans op elektrocutie tenzij je de twee draden zou aanraken.
                            En dus ook geen problemen met verlies naar aarde.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Differentieel

                              Mijn eerste werkgever waar ik ben beginnen werken, augustus 1969 was een aannemer van elektriciteitswerken. Boven en ondergrondse leidingen voor het laagspanningsnet. Bij luchtlijnen werd om een bepaalde afstand de nul aan de aarde gelegd. Bij houten palen een koperen leiding met krammen tegen de paal nagelen en boven werd die draad verbonden met de nul, beneden met een aardpen. Bij betonnen palen was een aardgeleider ingewerkt in de paal die boven en onderkant een eindje uit de paal kwam. Bij ondergrondse leidingen wordt (werd?) in iedere verdeelkast de nul ook met een aardpen verbonden. Nul ligt dus altijd aan de grond, of er nu een beveiliging tussen staat of niet gaat daar niets aan veranderen. Er zijn wel andere types van netwerken, maar die zijn mij hier in Limburg onbekend. Hier "overal" 3F + nul. Bij mijn dochter die in het Gentse woont is er geen nul, enkel 3F.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X