Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen analoge radio meer via de kabel ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen analoge radio meer via de kabel ...

    Zoals de titel het al aangeeft, vanaf ergens in mei zal er geen analoge radio meer zijn via de kabel.
    In deze coronacrisis een prul uiteraard en allesbehalve van primordiaal belang.
    Maar iemand weet misschien raad?

    Nu is onze digirecorder aangesloten op een Bose Lifestyle geluidsinstallatie met 3 aparte versterkers/boxsets.
    Zo kunnen we onafhankelijk van elkaar in de woonkamer, de keuken en het terras naar verschillende geluidsbronnen luisteren.
    Als ik bv. naar voetbal keek (voorlopig even niet), dan kon Rietje in de keuken naar de radio luisteren.
    So far, so good ...

    De technieker van Telenet was onlangs hier, en heeft die koppeling met de analoge radio ongedaan gemaakt. In die verdeelkast zat namelijk een probleem.
    Er loopt dus nu geen kabel meer van de Telenetmuuraanluiting naar de Bose Lifestyle, wel nog naar de digirecorder.
    Nog steeds geen probleem ...

    Als we nu naar de radio willen luisteren kiezen we bv. kanaal 900 (radio1) op de digirecorder en klaar is kees. Volop (radio)geluid op de Bose Lifestyle.
    In de keuken en voor het terras hebben we aparte afstandsbedieningen voor de Bose Lifestyle.
    Met die afstandsbedieningen kunnen we niet van radiozender wisselen, dat kan alleen met de hoofdafstandsbediening in de living. De twee andere bieden geen mogelijkheid om de TV-kanalen te wisselen.
    Ambetant, maar geen levensgroot probleem.

    Wij zijn fervente aanhangers van "terugspoel-TV".Als we om 19u20 nog aan het eten zijn, geen probleem om het journaal van 19u terug te kijken.
    Even op de terugspoelknop drukken van de digirecorder en zo kunnen we tussen 1,5 en 2u terugspoelen en kijken naar het journaal van bv. TV1 - als de digirecorder op kanaal 2 staat.

    Dat kan nu dus niet meer als we radio luisteren via de digirecorder: die staat immers meestal op kanaal 900 (radio1) en niet op kanaal 2 (TV1) en neemt dus kanaal 900 op.
    We kunnen nu wel de radio terugspoelen , een gigantisch voordeel.

    Rest er ons dan niets anders dan ofwel een FM-antenne aansluiten met waarschijnlijk minderwaardige kwaliteit?
    Of kan een externe DAB-tuner uitkomst bieden - en die dan aansluiten op de Bose Lifestyle? En vanwaar haalt die zijn signaal?

    Alvast bedankt voor het meedenken,
    Jaja
    Last edited by jaja; 19 maart 2020, 02:41.
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Geen analoge radio meer via de kabel ...

    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
    Wij zijn fervente aanhangers van "terugspoel-TV".Als we om 19u20 nog aan het eten zijn, geen probleem om het journaal van 19u terug te kijken.
    Even op de terugspoelknop drukken van de digirecorder en zo kunnen we tussen 1,5 en 2u terugspoelen en kijken naar het journaal van bv. TV1 - als de digirecorder op kanaal 2 staat.

    Dat kan nu dus niet meer als we radio luisteren via de digirecorder: die staat immers meestal op kanaal 900 (radio1) en niet op kanaal 2 (TV1) en neemt dus kanaal 900 op.
    We kunnen nu wel de radio terugspoelen , een gigantisch voordeel.
    Als je elke avond naar dezelfde programma’s/zender(s) kijkt, dan zou je ook gewoon kunnen programmeren dat die tv-programma’s standaard opgenomen worden.
    Dan kan je zoveel radio beluisteren als je wil en daarna toch naar de opnames kijken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Geen analoge radio meer via de kabel ...

      JaJa,

      Is dit misschien een oplossing voor uw probleem?

      DVB-C digitale radio-ontvanger (die haalt digitale radio van de coax; 40-tal radiozenders)


      Comment


      • #4
        Re: Geen analoge radio meer via de kabel ...

        Ik pak digitale radio van mijn iPad of Mac (StuBru is dat bij mij) en stream dat naar een WiFi luidspreker. Het enige probleem daarbij is dat de luidspreker op stroom werkt, en dus moeilijker verplaatsbaar is dan mijn draadloos koptelefoon, waar ik ook wel eens naar stream.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Geen analoge radio meer via de kabel ...

          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
          Zoals de titel het al aangeeft, vanaf ergens in mei zal er geen analoge radio meer zijn via de kabel.
          In deze coronacrisis een prul uiteraard en allesbehalve van primordiaal belang.
          Maar iemand weet misschien raad?

          Nu is onze digirecorder aangesloten op een Bose Lifestyle geluidsinstallatie met 3 aparte versterkers/boxsets.
          Zo kunnen we onafhankelijk van elkaar in de woonkamer, de keuken en het terras naar verschillende geluidsbronnen luisteren.
          Als ik bv. naar voetbal keek (voorlopig even niet), dan kon Rietje in de keuken naar de radio luisteren.
          So far, so good ...

          De technieker van Telenet was onlangs hier, en heeft die koppeling met de analoge radio ongedaan gemaakt. In die verdeelkast zat namelijk een probleem.
          Er loopt dus nu geen kabel meer van de Telenetmuuraanluiting naar de Bose Lifestyle, wel nog naar de digirecorder.
          Nog steeds geen probleem ...

          Als we nu naar de radio willen luisteren kiezen we bv. kanaal 900 (radio1) op de digirecorder en klaar is kees. Volop (radio)geluid op de Bose Lifestyle.
          In de keuken en voor het terras hebben we aparte afstandsbedieningen voor de Bose Lifestyle.
          Met die afstandsbedieningen kunnen we niet van radiozender wisselen, dat kan alleen met de hoofdafstandsbediening in de living. De twee andere bieden geen mogelijkheid om de TV-kanalen te wisselen.
          Ambetant, maar geen levensgroot probleem.

          Wij zijn fervente aanhangers van "terugspoel-TV".Als we om 19u20 nog aan het eten zijn, geen probleem om het journaal van 19u terug te kijken.
          Even op de terugspoelknop drukken van de digirecorder en zo kunnen we tussen 1,5 en 2u terugspoelen en kijken naar het journaal van bv. TV1 - als de digirecorder op kanaal 2 staat.

          Dat kan nu dus niet meer als we radio luisteren via de digirecorder: die staat immers meestal op kanaal 900 (radio1) en niet op kanaal 2 (TV1) en neemt dus kanaal 900 op.
          We kunnen nu wel de radio terugspoelen , een gigantisch voordeel.

          Rest er ons dan niets anders dan ofwel een FM-antenne aansluiten met waarschijnlijk minderwaardige kwaliteit?
          Of kan een externe DAB-tuner uitkomst bieden - en die dan aansluiten op de Bose Lifestyle? En vanwaar haalt die zijn signaal?

          Alvast bedankt voor het meedenken,
          Jaja
          Iemand heeft je commentaar gelezen en Telenet heeft het uitgesteld... Toch kleine geste.

          Comment


          • #6
            Re: Geen analoge radio meer via de kabel ...

            Steek gewoon eens een draadje, al dan niet met een antenne stekker in de antenne aansluiting van je receiver.

            Afhankelijk van waar je woont ga je de radiozenders terug horen. Woon je ergens ver van de zendmast en heb je storingen in huis kan de ontvangst wat minder zijn, maar die kans is klein.

            De frequentie van de zenders gaat wel verschillen van die van telenet destijds.

            Een draadje van een meter is al voldoende.

            Ik werk hier met een bierblik antenne en dat werkt goed.

            Mvg
            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

            Comment


            • #7
              Re: Geen analoge radio meer via de kabel ...

              Hallo,

              Bedankt voor het meedenken.
              Ik heb inmiddels via Telenet een antenne besteld. Afwachten wat het resultaat is.
              Een externe digitale radio-ontvanger is een tweede optie (€ 49,00 via Telenet).

              En nu hier net alles afgekoppeld is stelt Telenet de beslissing uit
              Maar we denken toekomstgericht ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment

              Working...
              X