Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 8mm Z-mount?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 8mm Z-mount?

    Bestaat er een Z-mount 8mm lens?

    Nu beschik ik over de Nikon 14-30mm F4, maar om bv. een 360° foto te maken zit ik al snel aan 14 foto's.

    Of is de enige manier een adapter te gebruiken?

    Mvg,

  • #2
    Re: Nikon 8mm Z-mount?

    Neen, Er bestaat wel een Nikon 8-15mm FF fisheye die via de FTZ kan mounten op de Z-camera's.
    Let wel, op de Z50 wordt die 8mm vergelijkbaar aan een 12mm en wat daar het resultaat van is weet ik niet.
    Die 8mm is wel een volledige cylindrische fisheye.

    Ik heb ook testen gedaan met de bestaande fisheyes van Nikon, Sigma ... en wanneer je die mount via FTZ worden alle lenzen volledig manueel.
    De Nikokor 8-15mm daarentegen behoudt volledig de functionaliteit.
    Last edited by Wim.Vanmaele; 19 maart 2020, 09:49. Reden: vergelijkbaar aan een 6mm moet 12mm zijn
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 8mm Z-mount?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Neen, Er bestaat wel een Nikon 8-15mm FF fisheye die via de FTZ kan mounten op de Z-camera's.
      Let wel, op de Z50 wordt die 8mm vergelijkbaar aan een 6mm.
      8mm zal wel vergelijkbaar worden aan 12mm bedoel je Wim?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 8mm Z-mount?

        Het is voor een Nikon Z6, dus full frame. Hmm, een FTZ en de nikor 8-15mm is wel al een serieuze investering.

        Daarintegen het behouden van de volledige functionaliteit is wel een niet te overzien voordeel.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 8mm Z-mount?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          8mm zal wel vergelijkbaar worden aan 12mm bedoel je Wim?
          Correct Geert, steekje laten vallen?
          Leuk is wel het volgende:
          Een 10,5mm DX fisheye levert een volledig beeld op de DX camera, terwijl geplaatst op een FF die plots volledig circulair is. Je moet dan wel de zonneklep en de zijranden weghalen want die zitten in het beeld.
          Maar je verliest wel alle functionaliteit, maar bij een fisheye is gezien het samendrukken van het beeld zelden een beeld onscherp. Indertijd was de regel bij mij.
          Diafragma op 9 en de stand net iets voor oneindig. Alleen indien het echt dichtbij was werd de scherpstelring naar een stand van een paar meter gebracht. Zelden tot nooit onscherpe beelden gehad.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 8mm Z-mount?

            Oorspronkelijk geplaatst door BDODK Bekijk bericht
            Het is voor een Nikon Z6, dus full frame. Hmm, een FTZ en de nikor 8-15mm is wel al een serieuze investering.

            Daarintegen het behouden van de volledige functionaliteit is wel een niet te overzien voordeel.
            Heb je die FTZ niet erbij gehad bij aankoop ? Indertijd was die er toch bij.
            De 8-15 is wel een wonder van een lens, ook wel een zware. Van full fisheye (circulair beeld) op 8mm naar een beeldvullende opname. Je moet je dus wel effen bezinnen indien je echt fisheye wil gebruiken. Enorm vertekende beelden die voor mij artisitek kunnen zijn, mits het goede onderwerp en een gecontroleerde opname. Symmetriefouten worden afgestraft.
            e kan die vervroming weg werken, maar dan verloochen je het idee van de fisheye en kan je veel beter een panostack doen van beelden. Het rechtzetten van fisheyebeelden zorgt voor veel detailverlies in de uithoeken van het eindelijke beeld.
            Wanneer ik op reis, fototrip ben mag je ervan op aan dat de lens zeker in de rugzak zit en zeker op het toestel heeft gezeten ook.
            De investering om die nu en nooit te gebruiken is dan wel iets te hoog.
            Ik raad je aan (TS) om eventueel eens langs te gaan bij iemand die daarover bescchikt om dit toch eens te bezien, te gebruiken. Bij mij ben je altijd welkom waneer het ons is toegelaten.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 8mm Z-mount?

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Heb je die FTZ niet erbij gehad bij aankoop ? Indertijd was die er toch bij.
              Enkel bij een aankoop van de kit met 24-70 meen ik Wim.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 8mm Z-mount?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Heb je die FTZ niet erbij gehad bij aankoop ? Indertijd was die er toch bij.
                Ik heb de Z6 + 14-30mm gekocht, en daar zat de fez niet bij helaas.
                Alleszins heel bedankt voor de zeer nuttige info!

                Ik zal eerst nog wat oefenen moet mijn huidige lens dan, nu toch meer dan tijd over...
                Maar wie weet komt die investering voor die 8-15mm er straks wel aan.

                Thx!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 8mm Z-mount?

                  Deze reactie is mss wat offtopic, maar ik ben volop aan het experimenteren met 360° foto's. En daarvoor gebruik ik de Nikon 14-30mm f4 op mijn Z6.
                  Iemand tips welke instelling ik het best gebruik?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 8mm Z-mount?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Enkel bij een aankoop van de kit met 24-70 meen ik Wim.
                    Geert, ik heb de Z6 zonder lens gekocht, maar de FTZ zat er wel bij. En geen online winkel en wel bij een Belgische correcte, steengoede, erkende verkoper.
                    Maar toen al waren er verschillende opties. Ik wou dan niet die Z-lens omdat ik eerder mijn F-lenzen wou kunnen gebruiken. Die 24-70 interesseerde me minder omdat het een F4 was en ik qua F-lenzen dat gat ook kon opvullen ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment

                    Working...
                    X