Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rol fotopapier versnijden: best practices?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rol fotopapier versnijden: best practices?

    Hi allemaal,

    In de categorie 'basic vragen' : Ik heb me een 17inch erg mooi fotopapier gekocht, maar ik heb gemerkt dat dit versnijden nog niet zo evident is. Zo'n rol is toch wel erg fragiel: zo heb ik al kleine deukjes in de randen van de rol gehad, en ook al wat vuil dat aan het papier hangt wegens stoffige tafel. Het is vooral een geprul om de rol mooi af te rollen: momenteel zit deze nog op de plastiek beschermingsvoetjes die waren meegeleverd, maar die zitten erg los en bij iets te snel afrollen valt de constructie om (vandaar de deukjes).
    Dus de vraag: heeft iemand best practices om zo'n rol makkelijk te versnijden? Of een tip voor een (te kopen of eventueel zelfbouw) rollenhouder zodat de rol mooi blijft zitten tijdens het verwerken, en ook niet scheef afrolt. Een snijmachine heb ik al (eentje van Dahle, goed gerief!).

    bedankt!
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Rol fotopapier versnijden: best practices?

    Tenzij je een heel grote tafel hebt, zet de rol en je snijmachine gewoon op de vloer.
    Zet een streepje langs beide kanten om recht te blijven bij het afsnijden.
    Een snijmat en een cutter zijn eigenlijk gemakkelijker.

    Om het papier vlak te krijgen rol het in tegengestelde richting tussen een aantal andere papieren.
    Zie ook youtube.

    Comment


    • #3
      Re: Rol fotopapier versnijden: best practices?

      Met 3 plankjes, ongeveer 15cm breed, waarvan 2 een paar cm hoger dan dikte van de rol en eentje iets langer dan de lengte van de rol maak je een U-vorm. Dit door de 2 korte plankjes te bevestigen aan de uiteinde van het langste plankje. Op de korte plankjes (binnenkant U) heb ik eerst de plastiek houdertjes geshroefd welke origineel aan de uiteinde van de rol zijn bevestigd voor de bescherming van het papier tijdens transport. Daartussen kun je de rol papier plaatsen en zo gemakkelijk afrollen, lengte van langste plank moet zo gekozen zijn dat papier hier goed in past. U-vorm kun je best met een houtklem (sergeant)vastmaken aan uiteinde van de tafel. Op de tafel leg ik een snij map en teken de lengte heel nauwkeurig af. Epson printers checken het papier over de lengte tijdens het laden, als dit niet volledig horizontaal is (hoek 90° toz zijkanten) wordt het papier niet aanvaard. Afsnijden doe ok met lange lat en een goed breekmes.
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: Rol fotopapier versnijden: best practices?

        ok bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad een heel grote tafel in mijn man cave / studio. Dus werkruimte is er wel. Nu gaat het vooral om niet te hard te knoeien. Bedankt alvast voor de tips hierboven, hier kan ik wel wat mee doen. En in tijden van lockdown is er tijd genoeg om wat te knutselen inderdaad.
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment

        Working...
        X