Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hydrofoorpomp vervangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hydrofoorpomp vervangen

    Na jarenlang gebruik ( 30jr ) is onze hydrofoorpomp in het atelier aan vervanging toe , deze staat aangesloten op een geboorde ( filter ) waterput ; debiet +/- 4000 l / u . Heeft iemand ervaring of wat goede raad voor de aankoop van een nieuwe vervangpomp.
    Vriendelijke groeten
    Maurits

  • #2
    Re: Hydrofoorpomp vervangen

    Als die het 30 jaar heeft uitgehouden, dan zou eentje van hetzelfde merk misschien geen verkeerde keuze zijn (op voorwaarde dat de nieuwe van dat merk nog altijd even degelijk gebrouwd zijn).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hydrofoorpomp vervangen

      Voor drinkwater of alleen voor sproeiwater? Wat is de opvoerhoogte, hoe diep is de geboorde waterput, is het een centrifugaalpomp, een trage of snelle horizontale zuigerpomp, tank van 200 of 300 liter, heb je 3 fasen 400V of enkel monofase 220V ? Misschien eens een foto plaatsen.
      Last edited by notex; 14 maart 2020, 06:48.

      Comment


      • #4
        Re: Hydrofoorpomp vervangen

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Voor drinkwater of alleen voor sproeiwater? Wat is de opvoerhoogte, hoe diep is de geboorde waterput, is het een centrifugaalpomp, een trage of snelle horizontale zuigerpomp, tank van 200 of 300 liter, heb je 3 fasen 400V of enkel monofase 220V ? Misschien eens een foto plaatsen.
        De diepte van de put speelt een secundaire rol, belangrijker is tot hoe hoog het water stijgt in het boorgat. Bij mij is de put 22m, geen probleem om water op te trekken.
        Ik heb geen leidingwater, ik moet vertrouwen op een Stork steekpomp voor alle water, bouwjaar 1957. Ik heb één keer uit voorzorg een nieuwe (inox) stang gestoken, een nieuwe zuiger en nieuwe klepjes. In 2011 had ik corrosieperforatie in de kuip, ze worden nog altijd nieuw gemaakt (gevonden in Kortrijk).
        Als het enkel is voor een accidentele WC of een tuinsproeier zou ik gaan voor een rotatieve pomp, maar dan wél een met een drukvat. Als je put soms droogvalt of lucht trekt kan je dat combineren met een droogloopbeveiliging.
        Ik denk dat Geert (Demeyereg) daar goed van op de hoogte is, geloof hem maar.

        Comment


        • #5
          Re: Hydrofoorpomp vervangen

          De waterpomp is een " PENTAX Cam 100 " centrifugaalpomp v. 0,74 Kw / 2800 rpm ; met 20l expansievat ; drukregelaar & terugslagklep op de aanvoer.
          Ondertussen ook al rondgestruind en in WestVlaanderen blijkt een verdeler te zijn van deze degelijke pomp ; reviseren kan maar ik heb toch een voorkeur om de hele pomp te vervangen na 30 jaar dagelijks gebruik !

          Comment


          • #6
            Re: Hydrofoorpomp vervangen

            Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
            De waterpomp is een " PENTAX Cam 100 " centrifugaalpomp v. 0,74 Kw / 2800 rpm ; met 20l expansievat ; drukregelaar & terugslagklep op de aanvoer.
            Ondertussen ook al rondgestruind en in WestVlaanderen blijkt een verdeler te zijn van deze degelijke pomp ; reviseren kan maar ik heb toch een voorkeur om de hele pomp te vervangen na 30 jaar dagelijks gebruik !
            Ik heb indertijd mijn revisiespullen voor mijn Stork uit 1957 nieuw gekocht bij iemand uit Torhout. Ik denk dat hij Daniël Denoo-Tallieu heette.
            Die man weet ALLES van pompen.

            Comment


            • #7
              Re: Hydrofoorpomp vervangen

              De verdeler van deze pomp heet Rick Van Eeckhout , woonachtig te Avelgem W Vl ; hij gaaf mij wel eerst de raad om de kondensator op de motor uit te meten en evt te vervangen , dat ga ik eerst proberen .

              Comment


              • #8
                Re: Hydrofoorpomp vervangen

                Zonder gepast gereedschap is een condensator moeilijk uit te meten. Hoe ga je dat doen ?

                Comment


                • #9
                  Re: Hydrofoorpomp vervangen

                  De meeste multimeters hebben tegenwoordig wel een functie om condensators uit te meten.
                  Als de rest van de pomp nog in goede staat is dan is het wel een goedkope reparatie.
                  Een defecte condensator kan wel voor verbrande wikkelingen zorgen (afhankelijk van de motorbeveiliging, met de juiste beveiliging zou de stroomtoevoer naar de motor moeten uitvallen vooraleer de wikkelingen te heet worden).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hydrofoorpomp vervangen

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Zonder gepast gereedschap is een condensator moeilijk uit te meten. Hoe ga je dat doen ?
                    Zonder meetinstrumenten kan je een condensator als volgt testen :

                    1) controle met ogen en neus
                    a) metalen omhulsel : Controleer of de condensator er opgeblazen uitziet, of dat het veiligheidsventieltje eraf is gevlogen.
                    b) kunststof behuizing : Controleer op vervorming, uitstulpingen of brandsporen. Ruik of er een brandluchtje aan de condensator zit.

                    Indien alles er normaal uitziet en normaal ruikt, moet de condensator afgekoppeld worden .
                    Indien het persverbindingen zijn : draadjes afknippen op enkele cm van de condensator zodat je hem terug kan aansluiten met een kroonsteentje.
                    Draadeindjes strippen en enkele seconden 220 Volt op de condensator zetten.
                    De condensator terug afkoppelen van de 220 Volt.
                    Sluit zo snel mogelijk de beide draaduiteinden kort. Bij het kortsluiten moet je een vonkje zien. Doe dit dus niet in volle zonlicht.
                    Als er een vonkje te zien was (of een knetterend geluidje) tijdens het kortsluiten, dan was de condensator geladen en in orde.
                    Als er geen vonkje te zien was, werd de condensator niet opgeladen en is hij niet in orde.

                    Er is ook nog een kleine kans dat de condensator inwendig kortgesloten is zonder uitwendig spoor.
                    In dat geval had de zekering van de motor moeten uitschakelen.
                    Om dat te testen moet je een gloeilamp van 25 of 40 Watt in serie met de condensator schakelen.
                    220 Volt op de serieschakeling van lamp en condensator zetten.
                    Als de condensator in orde is, moet de lamp heel even gloeien en dan uit blijven.
                    Als de condensator kortgesloten is, blijft de lamp gloeien.
                    Last edited by notex; 18 maart 2020, 23:54.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hydrofoorpomp vervangen

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      De diepte van de put speelt een secundaire rol, belangrijker is tot hoe hoog het water stijgt in het boorgat. Bij mij is de put 22m, geen probleem om water op te trekken.
                      Dan staat je grondwater nooit lager dan pakweg 8 meter, dat is zowat het diepste dat je kan opzuigen met een pomp gelijk hoe sterk ze is. Neem nog wat leidingsverliezen en verlies op de pomp door slijtage en speling en het houdt op bij 6-7 meter diepte maximum na enige tijd.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hydrofoorpomp vervangen

                        @Notex : klinkt aannemelijk, hoewel ik geen idee heb in hoeverre condensatoren "progressief" kunnen slijten. Tenslotte heb je nood aan een zeker aantal microfarads per kW van de motor (ik ben vergeten hoeveel). Ik zat met mijn gedachten bij een meter die Farads aan kon.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hydrofoorpomp vervangen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          De meeste multimeters hebben tegenwoordig wel een functie om condensators uit te meten.
                          Als de rest van de pomp nog in goede staat is dan is het wel een goedkope reparatie.
                          Een defecte condensator kan wel voor verbrande wikkelingen zorgen (afhankelijk van de motorbeveiliging, met de juiste beveiliging zou de stroomtoevoer naar de motor moeten uitvallen vooraleer de wikkelingen te heet worden).
                          Ik heb in alle geval geen enkele multimeter die Farads aankan... maar het is al een tijd geleden dat ik er ene heb gekocht. Maar ik heb met condensatoren toch al andere zottigheden meegemaakt, ik heb er zo ooit twee gehad die ontploft zijn, één van mijn schuurmachine en één van de draaibank. Ik kon geen hand meer voor mijn ogen zien. Gebeurde zonder enige aanleiding.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hydrofoorpomp vervangen

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Ik heb in alle geval geen enkele multimeter die Farads aankan... maar het is al een tijd geleden dat ik er ene heb gekocht.
                            Ik ook niet Paul om Farad te meten heb je al wat nodig hé, hou het dus maar bij µf en daar heb ik wel een paar meters voor
                            die tot een paar honderd µf kunnen meten, meestal staat op zo een pomp iets van om en rond de 20µf.
                            alle elektrolytische condensatoren hebben de eigenschap in waarde te verminderen door de tijd of ze gaan lekken en verminderen in capaciteit.
                            Wel opletten dat je een 400 volt startcondensator gebruikt en niet ene uit een of andere lamp, die zal namelijk in de fik gaan.
                            Persoonlijk heb ik er de laatste jaren reeds een drietal vervangen op die pompjes, het komt dus geregeld voor en in het bijzonder
                            op pompjes waar de condensator in de aansluitdoos is ingebouwd, ik vermoed door de warmte van de motor.
                            Bij VDC in Roeselare te koop voor een paar euro.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hydrofoorpomp vervangen

                              In 2011 zijn hier 18 Danfoss circulatiepompjes geïnstalleerd voor de warmwater zonnepanelen.
                              Na 2 jaar was er 1 condensator verbrand (gemonteerd in het aansluitkastje).
                              Ik bestelde daarom 10 stuks om reserve te hebben.
                              Die ene defecte vervangen en de overige 9 tot nu nog niet nodig gehad.
                              Die pompjes worden nochtans redelijk warm met in augustus een omgevingstemperatuur van 40°C en water van 70° door het pomphuis.

                              Comment

                              Working...
                              X