Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dilemma Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dilemma Sony

    Goede dag

    Ik loop nog steeds rond met een Sony A700 en altijd erg tevreden geweest, maar heb de indruk dat de sensor aan het verzwakken is. Kan dit of is het een gevoel? Het gevoel is dat ik steeds meer aanpassingen moet doen qua kleur levendigheid en helderheid. Het toestel is niet meer dan de jongste. Vergelijkend met de nieuwere toestellen zie ik veel meer mogelijkheden: fotograferen bij minder helder weer, in de avonduren, minder aanpassingen nodig...terwijl de A700 snel aan zijn limiet zit.
    Als toebehoren is er de 16-80 CZ 3.5-4.5 ; de Minolta 50mm 1.8 ; Sony G 70-300 4.5-5.6 en een Sigma 105 DG Macro 2.8 plus een flitser.

    Ofwel zoek ik een degelijke 2dehands A77, maar dat is dan weer een toestel met een wat verouderde software. Voordeel is dat ik dan mijn lenzen kan blijven gebeuren want het budget speelt natuurlijk een rol.
    Anderszijds begin ik wat op te zien tegen het gesleur en denk ik na over de Sony DSC-RX10 M3. Vraag is boet ik niet teveel in aan beeldkwaliteit........

    Of nog is de Panasonic FZ1000 II een even goed alternatief.
    Last edited by guido1956; 7 maart 2020, 14:14.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

  • #2
    Re: dilemma Sony

    Zowel met een A77 als met een A6xxx of A7x kan je je lenzen blijven gebruiken. Met die laatste twee heb je enkel een adapter nodig, maar qua sensor en dergelijke ben je dan wel weer helemaal mee. Een A7 II kan je bv. vrij goedkoop vinden tegenwoordig.

    Zelf ben ik anderzijds ook heel tevreden van de RX10's. In 2018 had ik een versie III mee op ries: superhandige camera. Nog meer allround vind je niet. Het enige dat deze niet biedt, is een formaat dat in de jaszak past. Vorig jaar heb ik deze geruild voor een versie IV: even tevreden van. Als je niet meteen aan sportfotografie doet, dan is een RX10 III voldoende.
    Kijk eens naar deze review en download de voorbeeldfoto's eens:
    https://www.dpreview.com/reviews/son...dsc-rx10-iii/8.
    Less than a year after the Mark II was released, Sony upped the ante on its all-in-one superzoom with the RX10 Mark III and its 24-600mm equivalent F2.4-4 lens. Read review

    Natuurlijk ga je achteraf minder kunnen croppen dan met een aps-c of FF 24 Mp, maar anderzijds heb je wel een steengoede en toch compacte 600mm lens mee.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: dilemma Sony

      Merci voor je bericht.
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

      Comment


      • #4
        Re: dilemma Sony

        Persoonlijk ben ik nog altijd tevreden over de A77II - voor u heeft het het voordeel dat je je batterijen kan blijven gebruiken - en qua kwaliteit kan die ondanks zijn leeftijd nog goed mee. De A68 is een haartje minder qua hoge ISO en mist een paar features (ik heb deze ook gehad) - blijft degelijk als A-mount. De oudere A77 is qua hoge ISO iets minder aan te bevelen. Met de A77II, A68 kan je nog even meedoen, en qua 2dehandsprijzen blijft dat menselijk.

        Wil je naar de A6xxx of a7-reeksen - dan moet je opteren voor de LA-EA3+4 - de 3 kan om met de 16-80 en de 70-300G - geen idee over de sigma. De LA-EA4 kan om met al 't glas, maar heeft minder AF-punten - dan val je terug op wat de A55 had.
        Ga zeker voor de 6100 - 6400 - 6600 - de A6000 al is dat een leuke camera gaat met uw A-mount glas en de LA-EA3 te kort gedaan worden - qua AF (daarom heb ik de mijne recent van de hand gedaan - met E-mount glas prima, maar met geconverteerde A-mount was ie iets te sloom in ongunstige winteromstandigheden met langer glas). Dat zou u moeten uitproberen in de winkel voor u zoiets koopt. Want wat voor mij niet goed genoeg is - kan voor u voldoende zijn. Test zeker met minder gunstige weinig-licht omstandigheden.

        Dat wil niet zeggen dat de RX10 - RX100's geen optie zijn - je gaat wat inboeten op bokeh, doordat de sensor wat kleiner is - en een tikje meer ruis op de hogere ISO's - maar dat blijft mogelijks binnen uw limieten.
        Dus bevelen we aan dat u best oordeelt voor u iets aanschaft. Bekijk wat testshots - probeer desnoods uit in de winkel.

        groeten

        Comment


        • #5
          Re: dilemma Sony

          Je kan de A77II aanschaffen maar ik denk dat je vroeg of laat toch gaat overschakelen naar spiegelloos. Ik zie geen nieuwe A-mount modellen meer uitkomen. Alle aandacht gaat naar E-mount.

          De A77II heb ik gehad en is een fijn toestel. Ligt geweldig in de hand (daar kunnen de E-mount bodies iets van leren) en heeft een prima autofocus.
          De ruis is ook een pak minder dan de A77. De A77 zou ik vergeten, die is al op leeftijd en niet zo goed qua ruis.

          Een RX10 is geen alternatief voor een dslr of systeemcamera. De sensor is te klein en vanaf ISO400 krijg je storende ruis. Autofocus en beeldkwaliteit op lage ISO is wel goed. Voor mij is zo'n RX10 een vakantiecamera die een beetje vanalles kan maar niks echt goed.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: dilemma Sony

            Vind ik veel te kort door de bocht Alex. Wat als ruis storend is, is voor iedereen verschillend, en voor wie budget belangrijk vindt en toch veel mogelijkheden wil, en een superhandig bereik met topglas, is een RX10 III of IV een heel goede keuze. De stelling dat deze camera's "een beetje van alles maar niks echt goed" kan, is ook niet juist. Deze camera's zijn in heel wat dingen héél goed, en zelfs zowat even goed als de broertjes met afneembare lenzen, zeker als je de pixeltjes niet gaat analyseren maar wel vooral aan afdrukken van foto's op A4 of A3 denkt. In veel gevallen is er geen verschil te merken.

            Natuurlijk gaat een FF A7 op hoge iso beter presteren, maar het verschil met aps-c is veel kleiner, zeker als je met een oudere aps-c body vergelijkt. Als ruis de voornaamste maatstaf is, dan moet je inderdaad naar grotere sensoren, maar als alle andere facetten van fotografie evenveel gewicht hebben, dan is een RX10 een heel relevante optie wat mij betreft.
            De review van DPR sluit perfect aan met mijn ervaring met deze camera's gedurende de voorbije 3 jaar: https://www.dpreview.com/reviews/buy...-for-travel/11
            Last edited by K-2; 6 maart 2020, 12:44.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: dilemma Sony

              ik blijf jullie commentaren volgen, alvast bedankt voor de input.
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: dilemma Sony

                Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                Ik loop nog steeds rond met een Sony A700 en altijd erg tevreden geweest, maar heb de indruk dat de sensor aan het verzwakken is. Kan dit of is het een gevoel? Het gevoel is dat ik steeds meer aanpassingen moet doen qua kleur levendigheid en helderheid.
                Ik ben geïnteresseerd in deze vraag omdat ik eerlijk gezegd aan iets anders denk. Zou het kunnen dat het scherm waarop de bewerkingen plaatsvinden aan vervanging toe is?

                Comment


                • #9
                  Re: dilemma Sony

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Ik ben geïnteresseerd in deze vraag omdat ik eerlijk gezegd aan iets anders denk. Zou het kunnen dat het scherm waarop de bewerkingen plaatsvinden aan vervanging toe is?
                  Nee, dat is het zeker niet.
                  Toen ik laatst in Antwerpen op het Vakantiesalon was, stond Foto Grobet daar ook. Er kort even over mijn dilemma gesproken en daar werd mij door een van de standhouders gezegd dat het mogelijk is dat een sensor aan kwaliteit inboet met de jaren......zijn het nu verkoopspraatjes of wat anders......
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

                  Comment


                  • #10
                    Re: dilemma Sony

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                    zijn het nu verkoopspraatjes of wat anders......
                    Hoeft niet zo te zijn. Ik dacht er maar aan omdat we op het werk enkele weken terug andere scherman gekregen hebben en dat was dag en nacht met de oude. Langs de andere kant, als je je scherm kalibreert zou dat niet mogen uitmaken denk ik. maar daar zijn anderen waarschijnlijk beter over geïnformeerd dan ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: dilemma Sony

                      Electronicacomponenten blijven meestal werken tot ze foert zeggen. Er zijn maar een paar onderdelen die afzwakken met de tijd (vooral condensatoren en elco's). De rest geeft het meestal plots op (chips, weerstanden, transistoren).
                      Uw toestel is uitgekomen in 2007 wellicht een 3 à 4 jaar op de markt geweest. Dus ongeveer 10 jaar oud.

                      Wat zou kunnen is dat de condensatoren (zeker de elco's) wat tekenen van uitdroging gaan vertonen, meestal begint dat na een jaar of zeven. Dat zou enige invloed kunnen hebben.

                      Nu zelf heb ik een Minolta 5D die nog ouder is - en die eigenlijk nog altijd even briljante kleuren geeft als toen.
                      Misschien moet BD toch maar 's een SD organiseren met toestellen van minstens 10 jaar oud! Ik doe zeker mee.

                      Bekijk misschien toch maar 's of je het kleurprofiel niet per ongeluk verzet hebt - in de camera kan je de kleuren op vivid, neutral enz... instellen. Als dat op een foute optie staat, zou dat zijn weerslag kunnen geven op de jpeg's. Wat doet het toestel in RAW?

                      Bekijk misschien ook 's hoe uw lichtmeting staat - of die juist ingesteld is qua zones, dat maakt een serieus verschil.

                      Welke kleurruimte gebruik je in de camera en op de pc/mac/linux-machine? SRGB of Adobe RGB - dat kan ook al een oorzaak zijn (dan moet je oftewel uw beeldeditor aanpassen of de camera zodat beiden hetzelfde zien - als je een Adobe RGB beeld op een SRGB ingestelde editor opent gaan die kleuren er idd. wat anders uitzien, dat fletsere wat u beschrijft zou dat kunnen betekenen).

                      Heb zelf ooit een A700 gehad - en die werkt nog altijd bij diegene die hem van mij overgenomen heeft - dat is een pietje precies - dus als die sensor achteruitgegaan was, had die me dat al lang laten weten.
                      Dat blijft nu nog een fijne camera, tot 800iso met firmware versie 4 doenbaar, en de eerste CMOS-camera van Sony met A-mount trouwens.

                      groeten

                      Comment


                      • #12
                        Re: dilemma Sony

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                        Electronicacomponenten blijven meestal werken tot ze foert zeggen. Er zijn maar een paar onderdelen die afzwakken met de tijd (vooral condensatoren en elco's). De rest geeft het meestal plots op (chips, weerstanden, transistoren).
                        Uw toestel is uitgekomen in 2007 wellicht een 3 à 4 jaar op de markt geweest. Dus ongeveer 10 jaar oud.

                        Wat zou kunnen is dat de condensatoren (zeker de elco's) wat tekenen van uitdroging gaan vertonen, meestal begint dat na een jaar of zeven. Dat zou enige invloed kunnen hebben.

                        Nu zelf heb ik een Minolta 5D die nog ouder is - en die eigenlijk nog altijd even briljante kleuren geeft als toen.
                        Misschien moet BD toch maar 's een SD organiseren met toestellen van minstens 10 jaar oud! Ik doe zeker mee.

                        Bekijk misschien toch maar 's of je het kleurprofiel niet per ongeluk verzet hebt - in de camera kan je de kleuren op vivid, neutral enz... instellen. Als dat op een foute optie staat, zou dat zijn weerslag kunnen geven op de jpeg's. Wat doet het toestel in RAW?

                        Bekijk misschien ook 's hoe uw lichtmeting staat - of die juist ingesteld is qua zones, dat maakt een serieus verschil.

                        Welke kleurruimte gebruik je in de camera en op de pc/mac/linux-machine? SRGB of Adobe RGB - dat kan ook al een oorzaak zijn (dan moet je oftewel uw beeldeditor aanpassen of de camera zodat beiden hetzelfde zien - als je een Adobe RGB beeld op een SRGB ingestelde editor opent gaan die kleuren er idd. wat anders uitzien, dat fletsere wat u beschrijft zou dat kunnen betekenen).

                        Heb zelf ooit een A700 gehad - en die werkt nog altijd bij diegene die hem van mij overgenomen heeft - dat is een pietje precies - dus als die sensor achteruitgegaan was, had die me dat al lang laten weten.
                        Dat blijft nu nog een fijne camera, tot 800iso met firmware versie 4 doenbaar, en de eerste CMOS-camera van Sony met A-mount trouwens.

                        groeten
                        ik ga alles nog eens checken. merci.
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

                        Comment


                        • #13
                          Re: dilemma Sony

                          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                          Nu zelf heb ik een Minolta 5D die nog ouder is - en die eigenlijk nog altijd even briljante kleuren geeft als toen.
                          Misschien moet BD toch maar 's een SD organiseren met toestellen van minstens 10 jaar oud! Ik doe zeker mee.
                          Interessant. Dat van die condensatoren wist ik niet... Bedankt. Nog nooit een toestel gehad dat het geleidelijk aan minder goed gaat doen trouwens.

                          En ja, als er zo eens een SD komt, dan breng ik mijn enige oudere toestel mee: een a100 met een 50/1.4-tje :-). Nog steeds even goede beelden als toen die uit kwam.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: dilemma Sony

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                            Electronicacomponenten blijven meestal werken tot ze foert zeggen. Er zijn maar een paar onderdelen die afzwakken met de tijd (vooral condensatoren en elco's). De rest geeft het meestal plots op (chips, weerstanden, transistoren).
                            Uw toestel is uitgekomen in 2007 wellicht een 3 à 4 jaar op de markt geweest. Dus ongeveer 10 jaar oud.

                            Wat zou kunnen is dat de condensatoren (zeker de elco's) wat tekenen van uitdroging gaan vertonen, meestal begint dat na een jaar of zeven. Dat zou enige invloed kunnen hebben.

                            groeten
                            Denk je nu echt dat er elco's in het beeldvormend gedeelte zitten mutley?
                            In het stroom voedend gedeelte of AF motor zou kunnen, maar ik twijfel sterk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: dilemma Sony

                              We gaan als we tijd vinden (en gezien de beurs niet doorgaat is die kans groot) - de electronische plannen van een DSLR er eens bijhalen.

                              Comment

                              Working...
                              X