Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instelwiel slipt Canon EOS 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instelwiel slipt Canon EOS 50D

    Hallo allemaal, een tijdje geleden dat ik hier nog geweest ben. :-)
    Zoals de titel het zegt, slipt het instelwieltje aan de ontspannerknop meer en meer door.
    Valt daar zelf iets aan te doen, of moet ie best meteen naar de professionele vakhandel gebracht worden?
    Bedankt voor jullie advies/tips.
    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

  • #2
    Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

    Niemand die dit heeft meegemaakt?
    Het instelwiel draait precies door en 'klikt' niet meer na enkele malen gebruikt te hebben...
    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

    Comment


    • #3
      Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

      Over welk wiel hebben we het, dat bij de afdrukknop of het grote op da achterzijde?
      Als je draait en je kijkt door de zoeker zie je dan iets veranderen?
      ik heb enkele jaren een 50D en een 5D gehad en daar is nooit iets mis mee geweest.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Over welk wiel hebben we het, dat bij de afdrukknop of het grote op da achterzijde?
        Als je draait en je kijkt door de zoeker zie je dan iets veranderen?
        ik heb enkele jaren een 50D en een 5D gehad en daar is nooit iets mis mee geweest.
        Hey Luc, kijk eens bovenaan
        slipt het instelwieltje aan de ontspannerknop meer en meer door.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

          Oeps, erover gelezen zeker.

          Euh, waarschijnlijk te bruusk behandelt?
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

            Heb dit bij mijn 40D ook voorgehad. Dit komt omdat het uit twee deeltjes bestaat. Het buitenste deeltje schuift over het binnenste deel.
            Vermoedelijk komt dit omdat er wat (lichaams)vet tussen beide delen terecht komt. Ik heb het opgelost door het buitenste (gekartelde) ringetje wat opzij te duwen en er een druppel ether heb tussen laten vallen. Vervolgens wachten tot het opgedroogd is. Na enkele maanden kwam het terug en heb ik de procedure nog eens herhaald.
            De durvers die laten er een druppel secondenlijm tussen vallen.
            Er zijn hier wel filmpjes op internet over te vinden.

            Comment


            • #7
              Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

              Maar ether ontvet toch niet.
              Een druppeltje secondelijm is riskant en als je het doet dan secondelijm aanbrengen op een fijn draadje en dan heel even tikken op de plaats waar je wilt lijmen.
              Die lijm pakt heel snel, vandaar die naam (cyanoacrylaatlijm), maar die kan nog 24 uur na het aanbrengen wit uitslaan, dus hou de plaats waar je gelijmd hebt zeker uit de camera.
              Zelf zou ik die lijm niet gebruiken maar zou ik van Slater's MEK-PAK lijm gebruiken. Deze lijmt bijna even snel maar droogt compleet onzichtbaar op, en is aan te brengen met een heel klein penseeltje.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                Ether is een zeer sterke ontvetter, ik bedoel de gewone ether die je bij de apotheek koopt. Eigenlijk is het di-ethylether of ethoxyethaan (ik ben van opleiding scheikundige).

                Ik durf het zelf ook niet aan om secondenlijm te gebruiken, is ook niet nodig want de ether heeft gewerkt. De plaats waar je de lijm aanbrengt is in principe wel verborgen en zie je alleen als je de gekartelde ring opzij schuift.

                Comment


                • #9
                  Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Maar ether ontvet toch niet.
                  Een druppeltje secondelijm is riskant en als je het doet dan secondelijm aanbrengen op een fijn draadje en dan heel even tikken op de plaats waar je wilt lijmen.
                  Die lijm pakt heel snel, vandaar die naam (cyanoacrylaatlijm), maar die kan nog 24 uur na het aanbrengen wit uitslaan, dus hou de plaats waar je gelijmd hebt zeker uit de camera.
                  Zelf zou ik die lijm niet gebruiken maar zou ik van Slater's MEK-PAK lijm gebruiken. Deze lijmt bijna even snel maar droogt compleet onzichtbaar op, en is aan te brengen met een heel klein penseeltje.
                  Luc ether ontvet wel maar ik denk dat het misschien net als methyleenchloride of chloroform kunststoffen
                  in elkaar laat vulkaniseren.
                  Werd vroeger bij ons (Philips) veel gebruikt om de behuizingen van focuspotmeters te sluiten,
                  zie bv. maar eens al die voedingsstekkers die je niet meer kan openen zonder er een mes in te zetten.
                  Later is men bij ons overgeschakeld naar ultrasoon lassen omdat men hier van die chemicaliën af wilde
                  en minder moest afzuigen, maar ook en vooral om hun ISO 13000 norm te halen.
                  Last edited by Guest42; 6 maart 2020, 09:11.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                    Goede tips, al lijkt het me heel moeilijk om het rubber van het wieltje te scheiden, zonder dat het rubber te fel uitleurt. Dan gaat het alleen maar losser komen te zitten.
                    Ik zal het eens bekijken en laat nog iets weten.
                    Alvast bedankt allemaal!
                    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                      Had dit paar jaar geleden ook met 50D, net als Lugosi, maar dan met dun uitgeplozen wattenstaafje met alcohol, niet te nat!, liever een paar keer, hielp jaren! (intussen camera overleden door kapotte sluiter, nu weer, 2e hands, 50D, fijne camera.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Luc ether ontvet wel maar ik denk dat het misschien net als methyleenchloride of chloroform kunststoffen
                        in elkaar laat vulkaniseren.
                        Werd vroeger bij ons (Philips) veel gebruikt om de behuizingen van focuspotmeters te sluiten,
                        zie bv. maar eens al die voedingsstekkers die je niet meer kan openen zonder er een mes in te zetten.
                        Later is men bij ons overgeschakeld naar ultrasoon lassen omdat men hier van die chemicaliën af wilde
                        en minder moest afzuigen, maar ook en vooral om hun ISO 13000 norm te halen.
                        Awel dan hebben de verpleegsters mij blaaskes wijs gemaakt, ether zou enkel dien om te ontsmetten.
                        Trouwens, ether vervliegt en zelfs goed afgesloten na een paar maand is het flesje leeg.
                        In de modelbouw gebruikten we nooit ether, sommige mensen worden daar door de geur alleen al misselijk.
                        Zelf vind ik het ook stinkend.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                          Dat klopt, vroeger werd er wel eens ether gebruikt als ontsmettingsmiddel, terwijl het geen ontsmettende werking heeft. Het is wel nuttig om je huid schoon te maken nadat er een plakker op zat, maar doordat het zo ontvettend is zal plaatselijk je huid wel uitdrogen.
                          Ether verdampt inderdaad zeer snel, een kookpunt van ca. 35 graden dacht ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Luc ether ontvet wel maar ik denk dat het misschien net als methyleenchloride of chloroform kunststoffen
                            in elkaar laat vulkaniseren.
                            .........................
                            Waarom denk je dat? Methyleenchloride en chloroform zijn moleculair gezien toch behoorlijk andere stoffen dan ether.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instelwiel slipt Canon EOS 50D

                              Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
                              Goede tips, al lijkt het me heel moeilijk om het rubber van het wieltje te scheiden, zonder dat het rubber te fel uitleurt. Dan gaat het alleen maar losser komen te zitten.
                              Ik zal het eens bekijken en laat nog iets weten.
                              Alvast bedankt allemaal!
                              Het is echt makkelijk te doen hoor.
                              Op volgende website kan je zien hoe je het kan doen:

                              Comment

                              Working...
                              X