Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijskaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijskaart

    Hallo,

    Een vraagje, zou een grijskaart kopen, maar maak je de foto dan (op de grijskaart) met spotmeting?

    Bedankt

  • #2
    Re: Grijskaart

    Oorspronkelijk geplaatst door Luc51a Bekijk bericht
    Hallo,

    Een vraagje, zou een grijskaart kopen, maar maak je de foto dan (op de grijskaart) met spotmeting?

    Bedankt
    Ja :-) of center-weighted als het niet anders kan...

    Maar ! Je kaart moet uniform correct belicht zijn.
    Dus je moet verschillende positities van je kaart aanmeten. Krijg je afwijkende waarden, is je kaart onevenwichtig belicht.
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Grijskaart

      Dan zal ik al de tweede vraag van de TS stellen (waar ik zelf ook nog niet uit ben...) richt je je grijskaart naar de camera of naar de lichtbron (de zon, de main flash?)
      Nerdifant, jij gaat hier zeker een onderbouwt antwoord op kunnen geven, teach us (me)!
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Grijskaart

        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        Dan zal ik al de tweede vraag van de TS stellen (waar ik zelf ook nog niet uit ben...) richt je je grijskaart naar de camera of naar de lichtbron (de zon, de main flash?)
        Nerdifant, jij gaat hier zeker een onderbouwt antwoord op kunnen geven, teach us (me)!
        Er zijn heel wat discussies over dat thema (ook met invercone handmeters)
        Je bent geïnterresseert in de hoeveelheid licht dat van het onderwerp naar de camera gaat, niet in de hoeveelheid licht dat van de lichtbron komt;
        Dit gezegd zijnde prefereer ik bijgevolg naar de camera (objectief) te wijzen.
        • Het is de sensor/film die belicht dient te worden. Dus het sensor vlak en het vlak van de kaart zijn beter parallel;
        • Met mengverlichting of diffuse verlichting heb je geen andere keuze ;
        • of meedere (studio) flitsers;
        • of "s nachts;


        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Grijskaart

          Super, dan gebruik ik hem juist

          Bedankt voor je uitleg!

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Grijskaart

            Waarom niet de grijskaart het volledige sensorvlak laten vullen? Als je het doet voor belichting, dan maakt de scherpstelling niet uit.

            Comment

            Working...
            X