Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printen op verschillende afmetingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printen op verschillende afmetingen

    Ik heb me recent op het printen gestort, en volop nog in leermodus. Ik begin al wat zicht te krijgen op de eindeloze papierkeuzes enz. Daarnaast wil ik ook verschillende formaten gebruiken. Een idee dat ik heb is om grote A2 vellen te kopen (max voor mijn printer) en deze vervolgens indien nodig in A3 of A4 ter versnijden (met een roltrimmer) . Is dit een goed idee? Of beter voorgesneden op de juiste afmeting?
    Het is me vooral te doen om niet van een 4 tal soorten papier 3 à 4 verschillende formaten te moeten kopen. Want dat leidt snel tot een grote voorraad met potentieel veel ongebruikte combinaties.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Printen op verschillende afmetingen

    Ik gebruik A3+ die ik dan in 2 doe en dan heb ik een formaat van 32,9 - 24,2 cm. Als je dit dat is een passe partout van 50-40 cm steekt heb je een mooi resultaat.

    Comment


    • #3
      Re: Printen op verschillende afmetingen

      Wel een goed idee denk ik.
      Op de duur heb je zoveel pakken papier dat je niet meer weet welke instellingen nodig zijn.
      Als ik nog bijkoop zou ik A2 kopen, dat versnijdt verliesloos naar A3 en A4, en zelfs in mijn A3+ printer kan ik tot 35.6 x 58,4 printen, bijna A2.
      Papier op rol is moeilijk recht te krijgen.

      Anderzijds, voor het snelle werk en weggeeffoto's gebruik ik het glanzend papier van Aldi (Netbit/Sihl) op A4 en 10x15. Kost niets en van kwaliteit vergelijkbaar met bv Canon Glossy II.
      Bestaat niet in grotere maten (tenzij bij Sihl zelf voor een marktconforme prijs). Alhoewel het printerprofiel niet zichtbaar verschilt met Canon Glossy II.

      Voor inlijsten of zo tegen de muur een luster oppervlak (Ilford, Tecco ...). Of zelfs als poster op mat papier (Olmec).

      Ik heb ook nog van dat peperduur lompenpapier liggen dat ik ooit bij een printer heb gekregen (Photo Rag, William Turner, ...), ieder zijn ding maar mij zegt het niets.

      Comment


      • #4
        Re: Printen op verschillende afmetingen

        Bedankt voor de feedback! Dus toch maar eens kijken voor een goede trimmer om dan zelf te versnijden. Ik zou het inderdaad bij de standaarden houden om makkelijk te kunnen versnijden.
        Ook bedankt voor de Aldi-tip palombian! Mij was trouwens Permajet aangeraden, omdat dit prijs/kwaliteit goed zit. Ik heb ondertussen al wat testpapiertjes, en die bevallen me inderdaad wel. Nu nog wat uitproberen wat best werkt. Fijne bezigheid wel
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          Re: Printen op verschillende afmetingen

          Groot nadeel van de Aldi/Lidl is dat het maar één keer per jaar te krijgen is (en enkel in glanzend en 2 formaten).
          Met een Duitse email en adres kan je op Sihldirect wel alle papieren kopen aan een interessante prijs.

          Waar kan je die Permajet in België krijgen ?
          UK is altijd duur geweest voor verzending en met de Brexit zal dat niet beteren. Veel shops leveren al niet meer naar het continent.

          De grootste keuze aan goed papier aan een redelijke prijs (waaronder Innova en Olmec) is m.i. te vinden op inktwereld.be.
          Ze hebben sample packs.

          Aldi is echt fotopapier 300g met PE laag boven en onder (je kan er moeilijk op schrijven) en microporeuze coating.
          Zowel met pigment als met dye te bedrukken zoals standaard merkenpapier, vergelijkbare gamut.

          Nagenoeg alle ander goedkoop papier (Labelheaven,...) is "cast coated", dwz gewoon karton met een platgewalste bovenlaag, dus enkel glanzend.
          Het neemt slecht inkt op, pigment blijft in poeltjes staan en droogt met onscherpe contouren en plekken en dye inkt kan onvoldoende doordringen zodat ze snel verbleekt.
          Interessant om te proberen maar verspil er niet teveel tijd (en inkt) aan.
          Met instellingen die weinig inkt leggen lukt het redelijk (als je wil weten wat het is: Action Photo Paper 20 A4 voor €1,49, maar ze hebben ook canvas die wel te bedrukken is).
          Last edited by palombian; 19 februari 2020, 13:24. Reden: inkt

          Comment


          • #6
            Re: Printen op verschillende afmetingen

            Interessant draadje om wat kennis op te doen, er wordt weinig of niets gepost over dit onderdeel van fotografie. Vraagje,het aldi papier is dat te vergelijken met Epson glossy photo paper ? Kan je daar het Epson glossy printerprofiel voor gebruiken ?
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: Printen op verschillende afmetingen

              Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
              Interessant draadje om wat kennis op te doen, er wordt weinig of niets gepost over dit onderdeel van fotografie. Vraagje,het aldi papier is dat te vergelijken met Epson glossy photo paper ? Kan je daar het Epson glossy printerprofiel voor gebruiken ?
              Ik denk niet dat Epson glossy zo direct beter is dan wat Canon verkoopt (en ik heb dan nog Glossy II=Epson premium gloss ?).
              De glans is goed maar de oppervlakte is minder glad dan het duurdere Platinum Pro bv (in reflectie zie je de papierstructuur een beetje).

              Naar mijn ervaring lopen de profielen van glanzende papieren niet zoveel uiteen.
              Probeer eens, soms zijn er mensen die het verkopen op 2de hands (originele prijs € 5.99 voor 50 A4 of 100 10x15).

              Hier dus: https://www.2dehands.be/a/audio-tv-e...reviousPage=lr

              Ik wil je ook wel een paar blaadjes 10x15 opsturen.

              Zelf heb ik een (tweedehands) Colormunki om een custom profiel te maken (sorry Canon printer).

              Als je met originele inkt drukt heeft het minder zin om 20 of 30 cent te besparen op het papier.
              Last edited by palombian; 19 februari 2020, 13:31.

              Comment


              • #8
                Re: Printen op verschillende afmetingen

                Ok bedankt, en gebruik inderdaad oem inkt.
                https://ggpics.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Printen op verschillende afmetingen

                  @palombian : Permajet wordt verkocht bij Kamera Express / Konijn (als je dat als een Belgische winkel beschouwt ). Ik heb wel besteld op de website van Permajet, in UK dus. De verzendkosten zijn niet mis, maar de prijzen van het papier zijn een stuk lager dan bij Kamera Express. Op één pak papier komt de prijs op hetzelfde neer incl verzendkosten, maar als je meer besteld dan is Permajet.com interessanter. Het is geen goedkoop papier, maar aangezien ik geen grote volumes afdruk ga ik liever voor goed papier. En het is nog een stukje goedkoper dan de Ilfords en Hahnemuhles enz.
                  Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                  Comment


                  • #10
                    Re: Printen op verschillende afmetingen

                    Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                    @palombian : Permajet wordt verkocht bij Kamera Express / Konijn (als je dat als een Belgische winkel beschouwt ). Ik heb wel besteld op de website van Permajet, in UK dus. De verzendkosten zijn niet mis, maar de prijzen van het papier zijn een stuk lager dan bij Kamera Express. Op één pak papier komt de prijs op hetzelfde neer incl verzendkosten, maar als je meer besteld dan is Permajet.com interessanter. Het is geen goedkoop papier, maar aangezien ik geen grote volumes afdruk ga ik liever voor goed papier. En het is nog een stukje goedkoper dan de Ilfords en Hahnemuhles enz.
                    Bedankt voor de info.
                    Gloss is blijkbaar heel duur bij Permajet, ik kijk even naar parelglans.

                    25 A3+ Smooth Pearl 280g voor € 50,95 (A2 uitverkocht).

                    Dit is evt een alternatief:

                    Olmec Photo Pearl 50 A3+ 260g € 49.22
                    Olmec Photo Pearl 50 A3+ 310g € 70.22
                    Gloss is dezelfde prijs
                    gratis verzending

                    https://www.inktwereld.be/detail/754...r/olm59a3--50/
                    https://www.inktwereld.be/detail/752...r/olm70a3--50/

                    Ik heb nog anderhalve doos A3 Smooth Pearl 310g van het faillissement van de Zwitserse Ilford fabriek (indertijd gekocht aan €25 voor een doos van 240) daarmee kan ik nog even voort. Ook nog een rol voor grotere formaten.
                    Last edited by palombian; 20 februari 2020, 11:59.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Printen op verschillende afmetingen

                      Ik heb me niet zo lang geleden een Epson p800 gekocht en uiterst tevreden van. Ben dus nu ook aan het testen welk papier ik wil gebruiken want het is geen goed idee om je te houden aan verschillende merken en soorten. Ik ben bezig met verschillende sample packs van Permajet, Canson en nog wat andere.

                      Permajet heeft heel mooi papier en de resultaten bevallen me echt. Het papier is goedkoper dan bvb Canson en Hahnemuhle. Permajet is hier ook bij ons goed te verkrijgen echter valt me het dan wel op dat het eerder gaat om de gewonere foto papieren zoals gloss en lustre of gewoon mat maar voor de echte fine art rag varianten moet je al eerder naar de uk om te bestellen. Ik heb ook al veel goeds gehoord van Fotospeed maar dat is ook enkel uk.

                      Ik merk dat Canson en Hahnemuhle hier dan wel vlotter te verkrijgen zijn, (België of Nederland) ook de fine art papieren en de grotere maten A3+ en A2.
                      Vraag me dan ook af of ik me dan niet eerder zou verdiepen in bvb de Canson papieren of Hahnemuhle of is mijn vrees om te bestellen in de uk ongegrond?

                      Voor gewoon all round foto papier is Permajet Matt plus 240 erg mooi.
                      Voor mijn fine art papier heb ik nog geen keuze gemaakt.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #12
                        Re: Printen op verschillende afmetingen

                        Zelf gebruik ik op de Epson SC P800 Canson waarvan ik enkele soorten van heb. Voor elke soort heb ik een nieuw printerprofiel laten maken bij Marc Cielen en de resultaten bij het printen zijn beter dan de profielen van Canson.
                        Canson papier koop ik bij Grobet in Antwerpen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Printen op verschillende afmetingen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                          Zelf gebruik ik op de Epson SC P800 Canson waarvan ik enkele soorten van heb. Voor elke soort heb ik een nieuw printerprofiel laten maken bij Marc Cielen en de resultaten bij het printen zijn beter dan de profielen van Canson.
                          Canson papier koop ik bij Grobet in Antwerpen.
                          Grobet heeft inderdaad veel Canson papier en goedkoper ook
                          Fijne tip i.v.m. de printprofielen. Ga ik dan ook zeker doen.

                          Wat zijn uw favoriete Canson papieren?
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment


                          • #14
                            Re: Printen op verschillende afmetingen

                            Ik gebruik vooral Canson Baryta en Baryta prestige. Haal ik inderdaad ook bij Grobet
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Printen op verschillende afmetingen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                              Ik heb me niet zo lang geleden een Epson p800 gekocht en uiterst tevreden van. Ben dus nu ook aan het testen welk papier ik wil gebruiken want het is geen goed idee om je te houden aan verschillende merken en soorten. Ik ben bezig met verschillende sample packs van Permajet, Canson en nog wat andere.

                              Permajet heeft heel mooi papier en de resultaten bevallen me echt. Het papier is goedkoper dan bvb Canson en Hahnemuhle. Permajet is hier ook bij ons goed te verkrijgen echter valt me het dan wel op dat het eerder gaat om de gewonere foto papieren zoals gloss en lustre of gewoon mat maar voor de echte fine art rag varianten moet je al eerder naar de uk om te bestellen. Ik heb ook al veel goeds gehoord van Fotospeed maar dat is ook enkel uk.

                              Ik merk dat Canson en Hahnemuhle hier dan wel vlotter te verkrijgen zijn, (België of Nederland) ook de fine art papieren en de grotere maten A3+ en A2.
                              Vraag me dan ook af of ik me dan niet eerder zou verdiepen in bvb de Canson papieren of Hahnemuhle of is mijn vrees om te bestellen in de uk ongegrond?

                              Voor gewoon all round foto papier is Permajet Matt plus 240 erg mooi.
                              Voor mijn fine art papier heb ik nog geen keuze gemaakt.
                              Ik gebruik zelf de Matt plus, Smooth pearl en Photo lustre. De laatste twee heb ik op rol. Ik gebruik deze voor thuis gebruik en ik vind ze heel goed. Ik ben wel nog niet zo lang bezig met printen, dus heb weinig andere referenties.
                              Ik bestel mijn papier in UK bij Permajet zelf. De prijzen zijn een stuk lager dan de shops in België (nu ja, Nederland ) Je betaalt wel wat meer aan verzending, maar ik kom toch nog goedkoper uit. Ze hebben een heel goed functionerende webshop, dus dat hoeft geen enkel probleem te zijn.
                              Andere merken zoals Canson of Hahnemuhle zullen zeker ook goed zijn, maar ik vond die toch wel een stuk prijziger.


                              Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                              Comment

                              Working...
                              X