Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor Gambia ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor Gambia ?

    Binnenkort gaan we een weekje naar hotel Senegambia in Kololi Gambia . Aangezien we geen strand of zwembad liggers zijn willen we in die week toch een en ander van activiteiten doen. Iemand tips?

    Ik dacht eerst enkel mijn fuji x-e2 mee te nemen maar denk toch om mijn 5D mee te nemen met de 24-105 en de 100-400 eventueel met de 1.4x. Zou ik mijn breedhoek 16-35 nog meenemen of niet ?

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Tips voor Gambia ?

    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    Binnenkort gaan we een weekje naar hotel Senegambia in Kololi Gambia . Aangezien we geen strand of zwembad liggers zijn willen we in die week toch een en ander van activiteiten doen. Iemand tips?

    Ik dacht eerst enkel mijn fuji x-e2 mee te nemen maar denk toch om mijn 5D mee te nemen met de 24-105 en de 100-400 eventueel met de 1.4x. Zou ik mijn breedhoek 16-35 nog meenemen of niet ?

    mir
    Er zitten al honderd vogelsoorten op het terrein van het hotel, met plaatselijke gids, nu gij .

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor Gambia ?

      Zoek contact met de Gambia Bird Guides Association. Deze organisatie heeft een wettelijke status en
      beschikt over een aantal welonderlegde professionele vogelgidsen. Hun
      hoofdkantoortje bevindt zich vlak naast het natuurgebied Kotu Bridge, vlakbij de
      Fajara golfclub. Hun tarieven liggen vast, maar zijn zeer laag. 2uur 600 D, 3 uur 700
      D, 4 uur 800 D (= 15 euro), enzovoort. De gidsen dragen een groene shirt met logo en
      beschikken over een legitimatiepasje. Hier ben je echt goed af. Voor een
      kennismaking de 1e dag kan je hen eens uitproberen (mits betaling uiteraard) in de
      omgeving van de Kotu Bridge. De organisatie heeft sinds kort ook een stalletje op
      wandelafstand van het Senegambia Hotel. Mijn persoonlijke vogelgids voor de ganse
      duur van mijn verblijf heette Mamadou Barry (48 jaar) en geniet het volste vertrouwen
      door zijn professionalisme, stiptheid en zijn zacht karakter. Hij heeft ook ruime kennis
      van planten en libellen. Hij hielp mij tevens aan een goede taxichauffeur. De kosten
      voor een taxi zijn uiteraard altijd optioneel.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor Gambia ?

        Inzake fotogerief, tele is noodzakelijk voor de vogeltjes (minstens 400mm).
        Breedhoek is geen noodzaak, met de 24-105 kan je goed uit de voeten.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor Gambia ?

          Bedankt voor de info. Het is niet de eerste keer dat ik naar Afrika ga maar wel naar Gambia. Heb gelezen dat er veel armoede is. Is het mogelijk om met je dure camera daar rond te lopen in de stad of toch beter daar foto's nemen met een compactere camera zodat je niet veel opvalt ?

          Vragen de mensen geld om zich te laten fotograferen? Ik dacht om misschien mijn canon printertje mee te nemen en de modellen van dienst direct een 10x15 afdruk te geven? Maar ik heb al gemerkt dat tijdens onze reis naar Ethiophie de stammen toch liever geld hebben om alcoholische drank te kunnen kopen dan een foto van zichzelf . Kinderen zijn daar wel nog tevreden met een afdruk.

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor Gambia ?

            Zo erg denk ik niet dat het daar is, alhoewel ze wel geleden hebben onder het failliet van Thomas Cook.
            Volgens wat ik gelezen heb kan je misschien je vrouw eens trakteren op een lover boy ?

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor Gambia ?

              Ja van die lover boys had ik ook al gelezen.

              mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor Gambia ?

                Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                Bedankt voor de info. Het is niet de eerste keer dat ik naar Afrika ga maar wel naar Gambia. Heb gelezen dat er veel armoede is. Is het mogelijk om met je dure camera daar rond te lopen in de stad of toch beter daar foto's nemen met een compactere camera zodat je niet veel opvalt ?

                Vragen de mensen geld om zich te laten fotograferen? Ik dacht om misschien mijn canon printertje mee te nemen en de modellen van dienst direct een 10x15 afdruk te geven? Maar ik heb al gemerkt dat tijdens onze reis naar Ethiophie de stammen toch liever geld hebben om alcoholische drank te kunnen kopen dan een foto van zichzelf . Kinderen zijn daar wel nog tevreden met een afdruk.

                mir
                Gambia is Afrika in het klein, maar gevaar zal je er niet lopen.
                Enkel in de hoofdstad Banjul - waar je overigens niets te zoeken hebt - loopt wat tuig rond.
                Op de Senegambia strip wel veel Rasta's die je alles proberen aan te smeren en soms wel hardnekkig aanklampen, maar onveilig zou ik het zeker niet noemen.
                En 's avonds is het beter om dat duur gerief in het hotel laten.
                Veel mensen zijn erg vriendelijk en spontaan, maar wees nu natuurlijk niet al te naïef.
                Ik vond Gambia een erg aangename plaats zonder zorgen, de mensen zijn straatarm.
                Vergeet niet de gids wat extra te geven wanneer je goede service krijgt, maar overdrijf niet.
                Hier en daar een traktatie kan al wonderen doen.
                En, behandel mensen met respect, je krijgt er zo veel voor terug.
                Mensen fotograferen mag, mits toestemming. Al ligt dit bij vrouwen iets moeilijker (het zijn gematigde Moslims).
                Als ze geld vragen, dan is het aan jou om daar al dan niet op in te gaan.
                Last edited by Leopard; 18 februari 2020, 18:13.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor Gambia ?

                  Nog een vraagje , malarone nemen of niet ? Volgens wat ik lees zijn de muggen een probleem in het regenseizoen. We gaan begin april is deet dan voldoene als bescherming of toch maar malarone slikken en geen risico nemen?


                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips voor Gambia ?

                    Geloof me, Malarone nemen.
                    Ik was er in november 2018 (droog seizoen) en er waren muggen.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips voor Gambia ?

                      Nog een vraagje, normaal kopen we in het land zelf deet zoals peaceful sleep zijn deze in Gambia vlot te verkrijgen ?

                      Hopelijk kan onze reis volgende maand nog doorgaan met al die corona maatregelen

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips voor Gambia ?

                        Mir, langs de drukke kustweg zijn er redelijk wat goede supermarktjes (redelijke stock, vergelijk het wat met Spar).
                        Geïmporteerde producten zijn stuk duurder natuurlijk en niet alles is vlot verkrijgbaar.
                        Goede anti-muggenmiddelen koop je nog altijd beter hier.
                        Inzake Corona blijft Afrika gelukkig nog redelijk gespaard en zijn er in Gambia nog geen meldingen tot op heden.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips voor Gambia ?

                          Bedankt, we volgen het verder op nog enkele weken voor ons vertrek.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips voor Gambia ?

                            DEET is al een tijdje niet meer de enige, er zijn tegenwoordig al een heleboel producten (oa hexaandiol) maar DEET wordt nog het meeste gebruikt.
                            Enige tijd geleden hebben ze in Sarek (Zweeds Lappland) een praktijktest gehouden, Beck's Olja kwam er het best uit gevolgd door het (Vlaamse) product van Jaico (Moustimug, Mygga, muggenmelk...). Ik gebruik niks anders dan de tweede (Beck's Olja plakt en stinkt). Sinds enige jaren is de DEET concentratie daar beperkt tot 20%, wat voor mij genoeg is, als je zwaar belaagd wordt daar dan word je alleen maar gek (gele koorts, malaria ed komen daar niet voor). De 50% DEET variant is bij ons nog te vinden bij Tropenzorg (AS Adventure heeft ze). Wat ik ook zou doen is eens uitkijken naar een afterbite (apotheek) stift. Het actieve bestanddeel is 3% ammoniak en wordt schandalig duur verkocht (ik denk meer dan 8€), het doseertopje (groot woord voor een plastic topje met een gat in) kan je er uittrekken waardoor je de stift kan heropvullen. Wat gebruik ik daarvoor ? 20% Ammoniak oftewel de ammoniak die je koopt in de winkel, verdund factor 1/5 (1 maat ammoniak, 4 maten water). Ik gebruik het al meer dan 25 jaar en neen, het tast de huid niet aan, het stinkt wel even en je gebruikt het best niet in de buurt van de ogen. Het werkt tegen jeuk van muggenbeten, bijensteken, dazenbeten (de zwelling komt NIET door), netels.... en het is NIET van horen zeggen. Onze jongste had ooit een wespensteek op zijn slaap, ik heb hem op zijn zijde gelegd, met mijn hand zijn oog afgedekt en de plaats van de steek een paar maal behandeld, ik heb nooit ook maar enige zwelling gezien...
                            In feite is het niet zo moeilijk om DEET op maat te maken als je kan beschikken over het pure spul (N,N, Dieëthyl-meta-toluamide), het wordt gewoon verdund met ethanol (gedenatureerd = OK). Pure DEET kan worden gevonden in paardenmiddens (na mijn pensioen heb ik geen bestelfaciliteiten meer bij VWR), vooral in NL.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips voor Gambia ?

                              Bedankt voor de tips ivm deet. Zal van pas komen voor als we nog eens naar Afrika gaan. Maar zal helaas niet voor dit jaar zijn. Alle personen die het land binnen komen van uit een land met corona moeten eerst 14 dagen in quarantaine. Dus ons weekje vakantie zal niet doorgaan, misschien verplaatsen naar ergens eind dit jaar we zien wel.

                              mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment

                              Working...
                              X