Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een nieuwe videokaart? (andermaal?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een nieuwe videokaart? (andermaal?)

    Even aftoetsen wat men hier zou aanraden:
    Mijn "oude" AMD Radeon HD 5570 wordt duidelijk niet meer voldoende ondersteund door W10, helaas, want er is niets mis mee (denk ik). Net zoals de HD 6xxx reeks trouwens. Enkel nog een "compatibility driver" en daar stopt het. Met de laatste W10 updates gaan er duidelijk een reeks oude videokaarten voor de bijl. Ik heb dus regelmatig een scherm vol met flikkerende pixels (en ik ben schijnbaar niet alleen!) waar ik niets meer mee kan aanvangen terwijl de PC gewoon verder blijft werken (driver restart die afknapt). Event viewer geeft geen enkele indicatie dus. Enkel een brutale systeem restart helpt. Ik heb de AMD kaart dus gedisabled en ik werk nu met de embedded GPU, een HD4600 van Intel.
    Wat zouden jullie nu aanraden als vervanging? Ik ben totaal geen gamer en mijn zoektochten knappen altijd af op het "excellent gaming" card, waar ik dus geen boodschap aan heb. De paar "low end" kaarten die nog te vinden zijn presteren minder dan de HD4600, dus dat is nauwelijks een optie. Kaarten met een supplementaire voeding moet ik ook al niet .
    BTW zouden jullie een tweedehandse kaart aanraden? op voorwaarde bvb dat ze niet als cryptomining heeft gedraaid?
    Benieuwd wat hier naar voor kan komen!
    TIA

  • #2
    een nieuwe videokaart? (andermaal?)

    Mijn Windows PC draait al zeker 8 jaar op de standaard aanwezige onboard video controller ... ooit zo begonnen omdat een gevraagde videokaart niet voorhanden was.
    Maar zonder te gamen was het resultaat zelfs beter dan met mijn dure videokaart in mijn vorige PC.
    Nooit geen problemen met drivers of zo gehad en ook geen enkel nadeel voor iets anders ondervonden ... dus altijd gewoon zo blijven werken.
    En een videokaart met extreme actieve koeling moet ik zeker niet hebben, enkel passief.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

      Ik heb ook geen videokaart, ben geen gamer en al de rest (ook Lightroom) draait prima op de ingebouwde GPU van de i5-8600.
      Geen lawaai, geen warmte, weinig verbruik.

      Comment


      • #4
        Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

        Als je een nieuwe videokaart koopt voor een oudere computer, dan moet je er wel rekening mee houden dat er kaarten zijn die veel verbruiken, en dan moet de voeding ook in staat zijn om dat vermogen te kunnen leveren.
        Zoek dus vooraf op hoeveel die kaart maximaal verbruikt, anders moet je de voeding misschien ook mee vervangen.
        Een paar jaar geleden heb ik in de pc die mijn zoon gebruikt een andere grafische kaart gestoken omdat de oude niet snel genoeg was voor de spelletjes.
        Toen heb ik na wat zoekwerk een kaart gevonden die toch vrij snel was, en die minder stroom verbruikte dan andere kaarten met een vergelijkbare snelheid (het was dus niet de allersnelste kaart op dat ogenblik, maar wel snel genoeg om spelletjes te laten draaien zonder dat de pc begint te haperen).
        Op die manier kon ik de bestaande voeding laten zitten.
        Ik weet niet meer welke kaart ik er toen heb ingestoken, maar dat is toch al een paar jaar geleden, ondertussen is die waarschijnlijk toch al niet meer te koop. (het heeft dus weinig zin dat ik dat ga opzoeken)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          een nieuwe videokaart? (andermaal?)

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Ik heb ook geen videokaart, ben geen gamer en al de rest (ook Lightroom) draait prima op de ingebouwde GPU van de i5-8600.
          Geen lawaai, geen warmte, weinig verbruik.
          Dat is inderdaad een extreem voordeel, vooral dat lawaai want elke ventilator (hoe goed ook) hoort men altijd.
          Passief gekoelde zijn er ook, maar vaak niet (merkbaar) beter dan de ingebouwde voor de meeste toepassingen. [emoji106]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Ik heb ook geen videokaart, ben geen gamer en al de rest (ook Lightroom) draait prima op de ingebouwde GPU van de i5-8600.
            Geen lawaai, geen warmte, weinig verbruik.
            Men kan daar eigenlijk geen statements over maken omdat koeling en lawaai verrekend zitten in de koeling van de CPU, ik heb dat hier proberen na te gaan maar in mijn systeem is dat niet na te wijzen omdat ik mijn PC destijds gebouwd heb met een overgedimensioneerde cpu koeling, op aanraden van wijlen Bd lid Theokus.

            Comment


            • #7
              Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

              Bedankt voor de bemerkingen, maar naar oude gewoonte stel ik mijn vraag hier pas nadat ik een uitgebreide zoektocht heb ondernomen in diverse forums en vele reviews, vergelijkende en andere heb gelezen. het energieverbruik van de kaart is een goed punt maar ik ga er sowieso geen gamers-kaart in steken al zeker niet als ik nog een bijkomende power kabel aan mijn voeding moet hangen. (Destijds mijn voeding ook ruim bemeten zonder door de rooie te gaan, modulaire voeding dus een dedicated kabel zou in theorie kunnen)

              Comment


              • #8
                Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                Ik heb een 400W voeding met Silver efficiëntie - ongeveer de kleinste die nog te krijgen was.
                Gemeten verbruik 50-120W dus is die al erg overgedimensioneerd en haalt waarschijnlijk het opgegeven rendement niet.

                Maar vooral een grote kast met veel lucht, voor en achter een grote ventilator op lage toeren, plus een kleintje in het schijvencompartiment, stock CPU koeler.
                Zelfs de goedkoopste behuizing heeft tegenwoordig een apart vak voor de voeding, zodat die niet zoals vroeger alle warme lucht van de kast moest slikken.
                Mobo temp 24°, interne schijven maximum 30°.

                Kan daar gemakkelijk nog een gemiddelde videokaart bijsteken indien nodig, deze worden immers ook performanter.
                Last edited by palombian; 16 februari 2020, 09:53.

                Comment


                • #9
                  Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                  Wat het geluid van de ventilatoren van grafische kaarten betreft, de snelheid van de ventilators is afhankelijk van de hoeveelheid data die de grafische kaart moet verwerken (van de temperatuur van de processor, als die harder moet werken dan verbruikt die meer en wordt die warmer).
                  Als je geen spelletjes speelt (of andere bewerkingen uitvoert die via de grafische kaart verlopen) die die kaart zwaar belasten dan heb je ook geen last van het geluid van die ventilatoren omdat ze dan niet of heel traag draaien.
                  Bij de pc van mijn zoon hoor ik soms de ventilators lawaai maken terwijl er spelletjes worden gespeeld, maar voor de rest maakt die pc nooit veel geluid.
                  En als die grafische kaart een paar jaar in gebruik is dan kan het soms nodig zijn om er het stof uit te blazen dat een goede luchtstroom door de grafische kaart verhindert.
                  Dat "onderhoud", stof uit de koeler van de processor, grafische kaart en voeding blazen doe ik meestal voor de zomer.
                  Bij de Playstation van mijn zoon heb ik dat ook al moeten doen, vooral als die PS4 veel bij zijn moeder thuis heeft gewerkt (daar wordt in huis gerookt) is dat geregeld nodig omdat de ventilators van die PS4 anders zelfs in rust al op 100% draaien (en dan maakt die echt wel veel lawaai).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik heb een 400W voeding met Silver efficiëntie - ongeveer de kleinste die nog te krijgen was.
                    Gemeten verbruik 50-120W dus is die al erg overgedimensioneerd en haalt waarschijnlijk het opgegeven rendement niet.

                    Maar vooral een grote kast met veel lucht, voor en achter een grote ventilator op lage toeren, plus een kleintje in het schijvencompartiment, stock CPU koeler.
                    Zelfs de goedkoopste behuizing heeft tegenwoordig een apart vak voor de voeding, zodat die niet zoals vroeger alle warme lucht van de kast moest slikken.
                    Mobo temp 24°, interne schijven maximum 30°.

                    Kan daar gemakkelijk nog een gemiddelde videokaart bijsteken indien nodig, deze worden immers ook performanter.
                    FWIW en een beetje OT ... ik heb alles destijds fel ge-overdimensioneerd, inclusief de kast, een groot Coolermaster bakbeest. Alle vrije posities zijn ingenomen door case fans van bekende merken die op bijna minimale snelheid draaien, op de CPU staat een Prolimatech Megahalems Dark knight met Coolermaster push pull fans (gekeken naar de "luchtdruk" die de fans produceren, kwestie van de lucht door de koelvinnen te krijgen). Alle fans worden aangestuurd door een fan controller met "mobiele" sensors.
                    Ik heb destijds voor een Seasonic 550W gold hybride PSU gekozen dus de boel kan wel tegen een stootje, zeker omdat ik geen gamers kaart nodig heb. BTW bij verschillende van die satanische cpu stress tests krijg ik de "afleesbare" cpu temperatuur maar net boven de 50°C als ik die lang genoeg laat afzien (52°C dacht ik). Oververhitten gaat die dus niet echt doen en er zitten nog twee case fans in het zijpaneel, net boven de GPU kaart, ... koel is cool ... en het lawaai is eerder een zacht gezoem in de achtergrond.

                    Comment


                    • #11
                      Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      FWIW en een beetje OT ... ik heb alles destijds fel ge-overdimensioneerd, inclusief de kast, een groot Coolermaster bakbeest. Alle vrije posities zijn ingenomen door case fans van bekende merken die op bijna minimale snelheid draaien, op de CPU staat een Prolimatech Megahalems Dark knight met Coolermaster push pull fans (gekeken naar de "luchtdruk" die de fans produceren, kwestie van de lucht door de koelvinnen te krijgen). Alle fans worden aangestuurd door een fan controller met "mobiele" sensors.
                      Ik heb destijds voor een Seasonic 550W gold hybride PSU gekozen dus de boel kan wel tegen een stootje, zeker omdat ik geen gamers kaart nodig heb. BTW bij verschillende van die satanische cpu stress tests krijg ik de "afleesbare" cpu temperatuur maar net boven de 50°C als ik die lang genoeg laat afzien (52°C dacht ik). Oververhitten gaat die dus niet echt doen en er zitten nog twee case fans in het zijpaneel, net boven de GPU kaart, ... koel is cool ... en het lawaai is eerder een zacht gezoem in de achtergrond.
                      Zo stevig is de mijne niet gebouwd.
                      Heb (om niet teveel rommel binnen te halen) de Intel IPDT gedraaid.
                      88° gezien en flink geluid.
                      Het zwaarste wat ik normaal doe, en dan nog uiterst zelden, is export van een groot aantal foto's in LR. Nog eens getest en de cpu bereikt 70-75° zonder hinderlijk geluid.
                      Komt natuurlijk door de stock cooler.
                      Maar staat nu terug op 30° en de kast op 28°.

                      Comment


                      • #12
                        Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        FWIW en een beetje OT ... ik heb alles destijds fel ge-overdimensioneerd, inclusief de kast, een groot Coolermaster bakbeest.
                        Ah, er zijn er zo nog die dat doen. Niets heerlijker dan een grote kast om alles in te dumpen. Hier staat reeds meer dan 12 jaar een Coolermaster Stacker 810 onder het bureau. Groot voordeel van die kast is dat er over het hele front filterjes zitten om het stof tegen te houden. Vergeleken met vroegere kasten een groot verschil bij de jaarlijkse schoonmaakbeurt: veel minder stof tussen de ventilatoren en koelvinnen. De video is altijd al iets passief gekoeld geweest. Nu een MSI GT610 erin. Moet zeggen dat voor mij dat meer dan voldoende is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Zo stevig is de mijne niet gebouwd.
                          Heb (om niet teveel rommel binnen te halen) de Intel IPDT gedraaid.
                          88° gezien en flink geluid.
                          Het zwaarste wat ik normaal doe, en dan nog uiterst zelden, is export van een groot aantal foto's in LR. Nog eens getest en de cpu bereikt 70-75° zonder hinderlijk geluid.
                          Komt natuurlijk door de stock cooler.
                          Maar staat nu terug op 30° en de kast op 28°.
                          Mobo 21° cpu 25°, PCH chip 44° maar die krijgt men sowieso niet lager .. alle fan controllers zijn afgeregeld om bij deze temperatuur op ong 700 rpm te draaien, bij lager toerental gaan sommigen "fluiten" mogelijk omdat ze niet meer voldoende aangestuurd worden en op het randje van stilvallen staan. dat draait hier al 10 jaar zo cpu fans en achterste fan alle zelfde PWM type op dezelfde split connector, draaien dus lekker synchroon ... eerste met een I7-870 nu met een ander mobo en een I7-4790 ... nooit klachten

                          Comment


                          • #14
                            Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Mobo 21° cpu 25°, PCH chip 44° maar die krijgt men sowieso niet lager .. alle fan controllers zijn afgeregeld om bij deze temperatuur op ong 700 rpm te draaien, bij lager toerental gaan sommigen "fluiten" mogelijk omdat ze niet meer voldoende aangestuurd worden en op het randje van stilvallen staan. dat draait hier al 10 jaar zo cpu fans en achterste fan alle zelfde PWM type op dezelfde split connector, draaien dus lekker synchroon ... eerste met een I7-870 nu met een ander mobo en een I7-4790 ... nooit klachten
                            Ik zal een gat in de muur boren en er een buis doortrekken, met deze wind zal hij wel koel blijven .

                            Comment


                            • #15
                              Re: een nieuwe videokaart? (andermaal?)

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Ik zal een gat in de muur boren en er een buis doortrekken, met deze wind zal hij wel koel blijven .
                              OT heb even dat Intel progje gedraaid ... cores op 55° maar de ASUS controller voor de CPU vind maar gemiddeld 48° zodat de cpu fans maar op 90% draaien (setting 50° =100%) all ok, nog steeds

                              Comment

                              Working...
                              X