Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

    Mijn kapper vraagt me om eens te kijken naar zijn desktop omdat die een enorm lage internet snelheid heeft.

    Inderdaad, nauwelijks 2 mbps terwijl alle andere toestellen die we er naast leggen normale snelheid hebben.
    Eventjes een ander wifi-kaartje geprobeerd met een externe antenne , geen noemenswaardig effect.

    Ik zet even op mijn tablet tethering aan op het Orange netwerk: onmiddellijk rond 50 mbps op die desktop. Conclusie: het ligt niet aan de desktop zelf.

    080022800 gebeld en na een twintigtal keuzes een persoon aan de lijn die echt wel onderlegd was.

    Wat blijkt: Proximus heeft alle WIFI (2,4 en 5 GHz) bij hen in één pot gestoken en, nu komt het, de computer daar beslist welke bandbreedte elk apparaat krijgt
    Niemand heeft enige vat op die volgorde, Big Brother heeft beslist wat voor mijn kapper het beste is en daarmee basta.
    De bewuste PC is een drietal jaar oud en dat lijkt nu net DE factor te zijn waar men rekening mee houdt. Misschien heeft Proximus een contract met hardware winkels ?
    De suggestie was: trek een UTP kabel van de modem naar de desktop, dwars door de living naar het kapsalon.
    Je houdt het niet voor mogelijk.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

    Weet ge wel waar ge 't over hebt? Proximus doet enkel wat moderne wifi multiband routers al lang doen namelijk kanalen pairen om meer doorvoer te krijgen. Daarnaast zoeken die modems zelf de meest efficiente kannaalcombinaties op voor de gegeven omgeving. Dat uw barbier plots een "lage" internet snelheid heeft ligt mogelijk aan wat anders. misschien heeft zijn buur net een nieuwe wifi router die uw kapper zijn signaal wegblaast.
    In de hoofden van de mensen is het met Proximus net zoals met Microsoft ... regent het of schijnt de zon, het is sowieso hun fout.
    & FYI .. Proximus heeft aan iedereen een e-mail gestuurd dat ze dit gingen uitrollen! maar ja, wie leest dat nu he? Voor zover ik weet kan men nog steeds die auto mode uit zetten en de specifieke (vrije?) kanalen instellen maar ik heb het de laatste 2 maanden niet meer bekeken omdat ik de Proximus wifi niet gebruik wegens een eigen WAP. het vergt enkel wat zoekwerk en een Wifi kanaal analyzer (zoals Inssider oid)

    Comment


    • #3
      Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Mijn kapper vraagt me om eens te kijken naar zijn desktop omdat die een enorm lage internet snelheid heeft.

      Inderdaad, nauwelijks 2 mbps terwijl alle andere toestellen die we er naast leggen normale snelheid hebben.
      Eventjes een ander wifi-kaartje geprobeerd met een externe antenne , geen noemenswaardig effect.

      Ik zet even op mijn tablet tethering aan op het Orange netwerk: onmiddellijk rond 50 mbps op die desktop. Conclusie: het ligt niet aan de desktop zelf.

      080022800 gebeld en na een twintigtal keuzes een persoon aan de lijn die echt wel onderlegd was.

      Wat blijkt: Proximus heeft alle WIFI (2,4 en 5 GHz) bij hen in één pot gestoken en, nu komt het, de computer daar beslist welke bandbreedte elk apparaat krijgt
      Niemand heeft enige vat op die volgorde, Big Brother heeft beslist wat voor mijn kapper het beste is en daarmee basta.
      De bewuste PC is een drietal jaar oud en dat lijkt nu net DE factor te zijn waar men rekening mee houdt. Misschien heeft Proximus een contract met hardware winkels ?
      De suggestie was: trek een UTP kabel van de modem naar de desktop, dwars door de living naar het kapsalon.
      Je houdt het niet voor mogelijk.
      Daar begint het opnieuw met de samenzweringstheorieën. "ZE" hebben het weer gedaan .

      Dat heet smart wifi, je ziet inderdaad enkel nog de 2.4 SSID.
      De achterliggende reden ken ik niet maar ik lig er niet van wakker.
      Me dunkt dat Telenet een soortgelijk systeem heeft.

      Hier ten huize overal 15-20 mbps, ook achter een (eenvoudige 2.4) extender, onafhankelijk van de ouderdom van het toestel (sommige meer dan 10 jaar) en al dan niet 5 Ghz.
      Geen probleem met Netflix op de TV op de 2e verdieping.
      Mijn GSM vlakbij de (BBOX 3) modem haalt 70.
      Bedrade PC 90.
      TV beneden is ook bedraad, nog altijd de beste oplossing.

      Naar mijn indruk is de snelheid verder van de modem verbeterd.
      Last edited by palombian; 14 februari 2020, 13:15.

      Comment


      • #4
        Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Inderdaad, nauwelijks 2 mbps terwijl alle andere toestellen die we er naast leggen normale snelheid hebben.
        .../...
        Wat blijkt: Proximus heeft alle WIFI (2,4 en 5 GHz) bij hen in één pot gestoken
        Wat heeft het een met het ander te maken?
        Zelfs met enkel 2.4 zou de snelheid nog redelijk goed moeten zijn.
        En mits andere toestellen wel snel werken ...

        Zou het niet helpen om dat toestel eens beter onder handen te nemen en verder te zoeken naar het echt probleem?

        En zonder er verder op te willen ingaan, uw aangehaalde uitlatingen over de provider zijn toch niet echt terecht. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          nu komt het, de computer daar beslist welke bandbreedte elk apparaat krijgt.
          Gelukkig heb je deze keer niet te lang moeten wachten op die deskundige persoon

          Welke computer beslist? Die van Proximus? Dat lijkt me toch héél sterk.
          Mijn laptop hier is 8 jaar oud en Proximus werkt even snel op die laptop als op de (nieuwe) tablet, (nieuwe) smartphones en (oude) werklaptop (ik verwacht trouwens dit jaar een nieuwe want de 5 jaar moet ongeveer voorbij zijn). De snelheid zakt niet zelfs al staat de tv op. Alles onder Proximus zoals je al begrepen hebt..
          Last edited by nabi; 14 februari 2020, 18:48. Reden: nieuw/oud

          Comment


          • #6
            Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

            Dat komt ervan, met het gebruik van die goedkope drank.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

              Proximus kan wel degelijk je snelheid van internet regelen op afstand.
              Heb dit zelf al diverse malen ondervonden.
              Wanneer ik ondervind dat het wat traag wordt bel ik en ja de persoon die ik dan aan de lijn krijg zegt dan veelal :
              "Start je modem maar terug opnieuw op, ik heb je snelheid verhoogd" en ja zo gaat het dan.

              Zelfs eens een technieker hier ter plaatse gehad omdat er een storing was. Die man zei "zeg jij hebt een lage internet snelheid, ik zal even bellen" en
              ja na zijn telefoontje kreeg ik terug een hogere snelheid. Als je dan vraagt, waarom verlagen jullie die snelheid na een tijdje? Geen antwoord natuurlijk.

              Dus, wie draait daar aan de knopkes om je snelheid te veranderen?

              Ik heb nu wel een rechtstreeks nummer gekregen van die technieker, zo moet ik niet meer wachten in een lange rij om geholpen te worden.

              Die mannen zijn gewoon heer en meester over je internet!!!

              Groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                Dat zijn infiltranten van de concurrentie die de snelheid verlagen omdat je zou overstappen naar een andere aanbieder

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                  Proximus kan wel degelijk je snelheid van internet regelen op afstand.
                  Heb dit zelf al diverse malen ondervonden.
                  Wanneer ik ondervind dat het wat traag wordt bel ik en ja de persoon die ik dan aan de lijn krijg zegt dan veelal :
                  "Start je modem maar terug opnieuw op, ik heb je snelheid verhoogd" en ja zo gaat het dan.
                  ...
                  Als ik u was zou ik geen zware statements doen waarvan u duidelijk de context niet begrijpt. Ik heb al JAAAAREN een Proximus 85/15(20) profiel (afstand tot het verdeelpunt net te ver (50 meter!), anders had ik 100/20) en de upload wordt daarvan "gecap'd" (afgetopt) volgens het abo dat men heeft. Ik heb nog NOOIT naar PX moeten bellen om te zeggen "aub verhoog mijn snelheid" .. Wat er WEL is dat is dat PX een automatische lijnmonitoring (DLM) heeft die je aanvankelijk op een "STANDAAR REPAIR PROFIEL" zet met een relatief lage snelheid. Dit systeem bekijkt en evalueert je lijnparameters, INCLUSIEF het stoornivo dat je lijn genereert voor andere gebruikers, geleidelijk aan wordt uw lijnsnelheid verhoogd indien er geen problemen opduiken, naar wat PX u technisch kan toestaan. .. en ja .. dezelfde techniek ZAL UW LIJNSNELHEID VERLAGEN als uw huidige snelheid een negatieve impact heeft op het functioneren van de rest! De techniekers kunnen uw lijn nog zo dikwijls opschroeven als ze willen, de monitoring zet de boel gewoon terug!
                  Om nogmaals de samenzweringstheorien te ontkrachten, NIEMAND draait daar aan de knopkes ... dat gebeurt enkel in sommigen hun verbeelding! & BTW ik kan u mijn lijnprofiel metingen sturen van de laatste 5 jaar als ge er aan twijfelt! .. en ja .. als ge een krakkemikkige lijn hebt dan hebt ge mogelijk yoyo effecten, geen hond die waar wat aan veranderen kan, regen of zon kan de boel veranderen (aka nat of droog haha).
                  Bij een verhoogde/verlaagde snelheid moet je de modem zelfs niet eens herstarten dus ik denk dat men u daar een vals gevoel van "wij hebben iets gedaan voor u" geeft. Ik heb mijn modem de laatste 5 jaar (of was het 10?) misschien 2x herstart, meestal omdat DSL uitviel en ik te ongeduldig was om 15 minuten te wachten.

                  edit: .. en men kan die DLM monitoring oppoken door een lijntest te starten via een specifiek telefoonnummer, mogelijk/hopelijk wordt uw lijnsnelheid dan direct verhoogd ... of verlaagd als uw lijn brol is ..
                  Last edited by Guest41; 14 februari 2020, 21:29.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    Proximus kan wel degelijk je snelheid van internet regelen op afstand.
                    Heb dit zelf al diverse malen ondervonden.
                    Wanneer ik ondervind dat het wat traag wordt bel ik en ja de persoon die ik dan aan de lijn krijg zegt dan veelal :
                    "Start je modem maar terug opnieuw op, ik heb je snelheid verhoogd" en ja zo gaat het dan.
                    Niet van toepassing hier want het werkt wel vlot,op andere toestellen met dezelfde verbinding en zonder iets te veranderen. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                      Wat een pseudo technisch gezever zonder dat iemand eerst eens deftig leest wat er staat in de eerste post.

                      Ik heb ongeveer een half uur met de operator van Proximus aan de lijn gehangen (een crème van een kerel die wist waar het over ging) en die (waarschijnlijk met het zwaard van Damocles boven zijn hoofd) vertelde dat aan de "smart" gedoe niets te veranderen was, en dat door de modem zelf per device (volgens waarschijnlijk de geschatte "leeftijd" van elk device ), de bandbreedte verdeeld wordt. Volgens die operator kon het niet uitgeschakeld worden en het enige alternatief zou zijn een bekabelde internet aansluiting. Dus, zei hij, de desktop is al een jaar of drie oud, d's al de middeleeuwen, en daardoor krijgt hij maar de kruimeltjes van de bandbreedte toebedeeld. Wat ik hier schrijf zijn ZIJN woorden hé !!!
                      Intussen weet ik al dat je dat onding wel kan uitschakelen via 192.168.1.1, en ik heb een beetje te doen met die toffe kerel die, als hij dat durft zeggen tegen een klant waarschijnlijk zijn C4 krijgt.

                      Voor wie ook miserie ondervind door het nieuwste PX speeltje, genoemd One SSID oftewel Smart-WIFI:

                      Smart Wifi, oftwel One SSID (WAVE) - al die namen - deactiveren kan door in de bbox zijn GUI (http://192.168.1.1),
                      op de One SSID banner (Wave) klikken en dan gewoon op 'OK' klikken waardoor One SSID gedeactiveerd wordt.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Wat een pseudo technisch gezever zonder dat iemand eerst eens deftig leest wat er staat in de eerste post.

                        Ik heb ongeveer een half uur met de operator van Proximus aan de lijn gehangen (een crème van een kerel die wist waar het over ging) en die (waarschijnlijk met het zwaard van Damocles boven zijn hoofd) vertelde dat aan de "smart" gedoe niets te veranderen was, en dat door de modem zelf per device (volgens waarschijnlijk de geschatte "leeftijd" van elk device ), de bandbreedte verdeeld wordt. Volgens die operator kon het niet uitgeschakeld worden en het enige alternatief zou zijn een bekabelde internet aansluiting. Dus, zei hij, de desktop is al een jaar of drie oud, d's al de middeleeuwen, en daardoor krijgt hij maar de kruimeltjes van de bandbreedte toebedeeld. Wat ik hier schrijf zijn ZIJN woorden hé !!!
                        Intussen weet ik al dat je dat onding wel kan uitschakelen via 192.168.1.1, en ik heb een beetje te doen met die toffe kerel die, als hij dat durft zeggen tegen een klant waarschijnlijk zijn C4 krijgt.

                        Voor wie ook miserie ondervind door het nieuwste PX speeltje, genoemd One SSID oftewel Smart-WIFI:

                        Smart Wifi, oftwel One SSID (WAVE) - al die namen - deactiveren kan door in de bbox zijn GUI (http://192.168.1.1),
                        op de One SSID banner (Wave) klikken en dan gewoon op 'OK' klikken waardoor One SSID gedeactiveerd wordt.
                        ge blaast weeral warm en koud tegelijk .. de technieker zegt dat het niet kan uitgeschakeld worden en dan geef je zelf de manier om het uit te schakelen ? juist ja ... en ik denk dat uw schattige technieker er maar wat omheen lult, denk maar eens na hoe uw zogezegd "intelligent" computergedoe op de korte tijd die er is om een verbinding tot stand te brengen, in een database moet nagaan wat de ouderdom van de wifi chip is en of die nog in productie is, verbindingsparameters worden nog steeds "genegocieerd" tussen zender en ontvanger ... dik broodje dikke aap jong! ... en je kan elke PX modem benaderen via 192.168.1.1 EN het modem wachtwoord .. dat is nu eenmaal het lan adres van elke PX modem ... andermaal, juist ja ..

                        edit: FYI .. bvb https://nl.forum.proximus.be/myproxi...proximus-49005
                        Last edited by Guest41; 14 februari 2020, 22:50.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Als ik u was zou ik geen zware statements doen waarvan u duidelijk de context niet begrijpt. Ik heb al JAAAAREN een Proximus 85/15(20) profiel (afstand tot het verdeelpunt net te ver (50 meter!), anders had ik 100/20) en de upload wordt daarvan "gecap'd" (afgetopt) volgens het abo dat men heeft. Ik heb nog NOOIT naar PX moeten bellen om te zeggen "aub verhoog mijn snelheid" .. Wat er WEL is dat is dat PX een automatische lijnmonitoring (DLM) heeft die je aanvankelijk op een "STANDAAR REPAIR PROFIEL" zet met een relatief lage snelheid. Dit systeem bekijkt en evalueert je lijnparameters, INCLUSIEF het stoornivo dat je lijn genereert voor andere gebruikers, geleidelijk aan wordt uw lijnsnelheid verhoogd indien er geen problemen opduiken, naar wat PX u technisch kan toestaan. .. en ja .. dezelfde techniek ZAL UW LIJNSNELHEID VERLAGEN als uw huidige snelheid een negatieve impact heeft op het functioneren van de rest! De techniekers kunnen uw lijn nog zo dikwijls opschroeven als ze willen, de monitoring zet de boel gewoon terug!
                          Om nogmaals de samenzweringstheorien te ontkrachten, NIEMAND draait daar aan de knopkes ... dat gebeurt enkel in sommigen hun verbeelding! & BTW ik kan u mijn lijnprofiel metingen sturen van de laatste 5 jaar als ge er aan twijfelt! .. en ja .. als ge een krakkemikkige lijn hebt dan hebt ge mogelijk yoyo effecten, geen hond die waar wat aan veranderen kan, regen of zon kan de boel veranderen (aka nat of droog haha).
                          Bij een verhoogde/verlaagde snelheid moet je de modem zelfs niet eens herstarten dus ik denk dat men u daar een vals gevoel van "wij hebben iets gedaan voor u" geeft. Ik heb mijn modem de laatste 5 jaar (of was het 10?) misschien 2x herstart, meestal omdat DSL uitviel en ik te ongeduldig was om 15 minuten te wachten.

                          edit: .. en men kan die DLM monitoring oppoken door een lijntest te starten via een specifiek telefoonnummer, mogelijk/hopelijk wordt uw lijnsnelheid dan direct verhoogd ... of verlaagd als uw lijn brol is ..
                          Wat heeft dit nu in godsnaam te maken met het hier geschetst probleem ???
                          Ik zit bij de desktop met een verbindingssnelheid om te huilen, ik log mijn tablet aan, prima snelheid op 20cm van de desktop, mijn kapper (had hij trouwens gemeld) met zijn iPad prima snelheid op 20cm van de desktop, met zijn iPhone prima snelheid op 20cm van de desktop. Ik start een tethering sessie op mijn tablet en verbind de desktop hierop prima snelheid op de desktop.
                          Maar ja, ik begrijp er natuurlijk niks van, beetje standaard antwoord van u als ik iets post.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            ge blaast weeral warm en koud tegelijk .. de technieker zegt dat het niet kan uitgeschakeld worden en dan geef je zelf de manier om het uit te schakelen ? juist ja ... en ik denk dat uw schattige technieker er maar wat omheen lult, denk maar eens na hoe uw zogezegd "intelligent" computergedoe op de korte tijd die er is om een verbinding tot stand te brengen, in een database moet nagaan wat de ouderdom van de wifi chip is en of die nog in productie is, verbindingsparameters worden nog steeds "genegocieerd" tussen zender en ontvanger ... dik broodje dikke aap jong! ... en je kan elke PX modem benaderen via 192.168.1.1 EN het modem wachtwoord .. dat is nu eenmaal het lan adres van elke PX modem ... andermaal, juist ja ..
                            Nog wat spijkers op laag water. Ik heb dit voorval ook eens gepost op userbase en daar kreeg ik de "handleiding" voor een actie die volgens de PX medewerker ONMOGELIJK was.
                            En die "technieker": hij lult er duidelijk op bevel van zijn werkgever wat omheen, na eerst een kwartiertje vanalles zogezegd te testen. Ik heb te doen met mensen die onder zo'n dwang moeten werken.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Big Brother Proximus krijgt dictator streken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Niet van toepassing hier want het werkt wel vlot,op andere toestellen met dezelfde verbinding en zonder iets te veranderen. [emoji6]
                              Toch iemand die eerst echt leest wat er staat en dan in zijn pen kruipt ipv omgekeerd
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X