Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

    Ik wil zo graag de vogels in mijn tuin fotograferen, maar met de tamron 18-270 lukt me dat niet. Ik had zo mijn gedacht laten vallen op de TAMRON Telelens SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 Nikon dit in combinatie met mijn Nikon D7200. Ik weet dat de lens een Fx is en mijn Nikon een Dx, maar voor zover ik het allemaal begrijp moet dat wel lukken. De vraag is nu, is dit een geschikte lens om wat ik wil of heb ik iets anders nodig, als ik lees van de vorige generatie van tamron 150 -600 dan is dat niet echt lovend maar de tweede generatie zou beter zijn. Ik had ook graag eens zo'n lens voor mijn camera gehad en ervaren hoe de foto's zijn.

  • #2
    Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

    Oorspronkelijk geplaatst door Jan van Kello Bekijk bericht
    Ik wil zo graag de vogels in mijn tuin fotograferen, maar met de tamron 18-270 lukt me dat niet.

    Wat bedoel je met "niet lukken". Als je de vogels redelijk beeldvullend kan fotograferen dan gaan meer mm je niet helpen. Heeft het met scherpte te maken?
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

      Vogels fotograferen is geen gemakkelijke discipline.
      Je hebt een behoorlijke tele nodig (reken maar op minimaal 400 à 500 mm), een goede ondersteuning (degelijk statief) en je doet dit best zo onopgemerkt moeilijk.
      Een snelle DSLR is tevens een voordeel (bvb D500).
      Kortom, er is een behoorlijke leercurve.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

        Hallo,

        Ik had de D7200 (nu de D500) en de combinatie met de Sigma 150-600C leverde erg goede resultaten op.
        Nu trouwens nog - D500 + Sigma 150-600C.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

          Voor de kleine vogeltjes zal je ook met een 150-600 dicht genoeg moeten kunnen komen zonder dat de vogeltjes gaan vliegen.
          De afstand op 600mm mag dan iets meer dan het dubbel zijn van de afstand met de 18-270 op 270mm om een onderwerp even groot op de foto te krijgen.
          Met een 150-600 heb je wat meer kans dat ze wel blijven zitten, maar de meeste vogeltjes zijn toch eerder weg als je zo dicht bij komt (toch als je er zo naartoe wandelt, met een schuilhut verhogen de kansen om ze groter in beeld te krijgen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

            Wel, ik zie wel een vogeltje zitten maar in de verte, ik wil ze in close up zien en en weten wat het precies is en ook de kenmerken.

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

              Wat of hoe doe ik het dan best ?

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

                Als ik min 400 500 mm nodig heb is dan een 600mm niet voldoende? De rest, statief en dergelijke heb ik wel.

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

                  Hey, ik heb de TAMRON Telelens SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 al een tijdje in gebruik (wel op Canon 760D).
                  Zeer goede lens, goed werkende stabilisatie.
                  Ik kan er de maan uit de hand perfect scherp op krijgen.
                  Wat de vogels betreft, dat was de reden waarom ik die lens aangeschaft had.
                  In je tuin ga je ofwel van achter glas moeten fotograferen (zo dicht mogelijk tegen het glas, alles achter je verduisteren) ofwel je een camouflagetentje aanschaffen.
                  Aan de lens zal het zeker niet liggen als het niet lukt (ik trek er ook vlinders mee, beeldvullend!)
                  Amateur fotograaf,
                  lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

                    Hallo Jan, je moet alles wat je op internet leest en soms zelf hier nemen met een korreltje zout
                    Je moet eens in de rubriek "Transport" de volgende topics openen "Kleine Brogel" - "The beast" - en "Bucket list".
                    De foto's die je daar ziet zijn van freddy69 en zijn genomen met de Tamron SP 150-600 eerste generatie. Helemaal niets mis met die foto's toch ?
                    Ik heb deze lens verleden jaar zo goed als nieuw 2é hands gekocht uit een overlijden.De verkoper had ook gelezen over de kwalijke reputatie van de lens op internet en heeft ze mij verkocht voor een prikje Ik ben er ook zeer tevreden over,in de rubriek "Dieren" kan je ook wat foto's van vogels die ik genomen heb terug vinden.
                    .
                    Foto genomen met Tamron 150-600 - 1é generatie
                    https://forum.belgiumdigital.com/f44...ns-569414.html 460mm - f/6.3 - 1/3200 - iso 800

                    Mvg Yves
                    Last edited by yves23; 15 februari 2020, 12:38. Reden: vb foto toegevoegd
                    What you see is what you get

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Positivo Bekijk bericht
                      Hey, ik heb de TAMRON Telelens SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 al een tijdje in gebruik (wel op Canon 760D).
                      Zeer goede lens, goed werkende stabilisatie.
                      Ik kan er de maan uit de hand perfect scherp op krijgen.
                      Wat de vogels betreft, dat was de reden waarom ik die lens aangeschaft had.
                      In je tuin ga je ofwel van achter glas moeten fotograferen (zo dicht mogelijk tegen het glas, alles achter je verduisteren) ofwel je een camouflagetentje aanschaffen.
                      Aan de lens zal het zeker niet liggen als het niet lukt (ik trek er ook vlinders mee, beeldvullend!)
                      Als je je wat verdekt opstelt (zonder statief, je gaat ergens zitten of achter een boom staan) en wacht tot de vogels je wat gewoon zijn lukt het wel met 600mm op een crop.
                      Ik heb 560mm en dat is een minimum.
                      Veel plezier !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan van Kello Bekijk bericht
                        Wel, ik zie wel een vogeltje zitten maar in de verte, ik wil ze in close up zien en en weten wat het precies is en ook de kenmerken.
                        Voor te observeren is een mirrorless in het voordeel. Met mijn A6400 kan ik 5.9x en 11.7x inzoomen, zowel in de zoeker als op het scherm. Zo wordt een 600mm plotseling 7020mm. Dan heb je nog clear image zoom die alles nog eens x2 doet. Met die 11.7x zoom kan je wel geen foto's trekken, het is gewoon voor te observeren of voor manueel focus. Ik gebruik nog een 1.4tc op mijn 200-600 en zo krijg je enorm veel mm's.

                        Die Tamron 1gen heb ik gehad, is ok maar de Sigma 150-600S vond ik beter. Ik had er een hoger percentage scherpe foto's mee.

                        Zelfs in je tuin ga je toch een schuiltent nodig hebben. Velen hebben een privéhut ergens in de bossen of bij hun thuis of bij kennissen of zo.
                        Met wat lokmiddel zoals duiven of kwartels krijg je ook de roofvogels aangetrokken. Zomaar in de vrije natuur een vogeltje trekken is zeer moeilijk.
                        Last edited by alex606; 15 februari 2020, 20:04.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op zoek naar een telelens, wat heb ik nodig?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan van Kello Bekijk bericht
                          Ik wil zo graag de vogels in mijn tuin fotograferen, maar met de tamron 18-270 lukt me dat niet. Ik had zo mijn gedacht laten vallen op de TAMRON Telelens SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 Nikon dit in combinatie met mijn Nikon D7200. Ik weet dat de lens een Fx is en mijn Nikon een Dx, maar voor zover ik het allemaal begrijp moet dat wel lukken. De vraag is nu, is dit een geschikte lens om wat ik wil of heb ik iets anders nodig, als ik lees van de vorige generatie van tamron 150 -600 dan is dat niet echt lovend maar de tweede generatie zou beter zijn. Ik had ook graag eens zo'n lens voor mijn camera gehad en ervaren hoe de foto's zijn.
                          Vogel(tjes) is een van de moeilijkste disciplines in fotografie.
                          Mijn basics zijn:
                          -Statief of ondersteuning (tenzij vliegende vogels, maar dat is nog moeilijker)
                          -Afstand, als je op je uiterste stand de vogel niet 1/3 beeldvullend krijgt, zal het zowiezo geen topper worden.
                          -Licht in de rug, vogels zijn donker en wil je geen zwarte vogels met weinig details hebben, zal je flink licht nodig hebben.
                          -Hoge sluitersnelheid, een vogel zit bijna nooit stil.
                          -Dan komt nog de apparatuur, zoveel mogelijk mm's en een zo groot mogelijke opening.

                          Comment

                          Working...
                          X