Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35MM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35MM

    Hey,

    Ik had eens jullie gedacht willen weten. Ik moet dagelijks foto's maken voor mijn werk, onze familie doet in interieur...
    Voordien gebruikte ik altijd een camera van een vriend, dit was ook een Nikon (maar ik weet niet meer welk model juist, sorry). Nu wordt het eens tijd dat ik men eigen camera koop.
    Hier en daar hoorde ik van mensen dat de DSLR's nu moeten opboksen tegen de modernere camera's zonder spiegel.

    Het voordeel zou ook zijn dat het "eenvoudiger" zou zijn met een moderne mirrorless?

    Ik maakt dus 95% van de tijd foto's binnen, en er werd mij de Nikon Z6 aangeraden, dit zou een zeer krachtig toestel zijn en perfect zijn icm de 14-30mm voor van meubels en interieurs foto's te maken?
    Een collega daarin tegen zweert bij hoog en laag bij zijn dslr (Nikon D850)...



    Gewicht speelt geen rol voor mij, de foto's maak ik op een tripod.

    Merci voor advies!

  • #2
    Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

    Kheb een winkel online om advies gevraagd, en zij zeiden me om te gaan voor de D850.

    Doen of niet?

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

      Oorspronkelijk geplaatst door LukasC Bekijk bericht
      Het voordeel zou ook zijn dat het "eenvoudiger" zou zijn met een moderne mirrorless?
      Ik heb Nikon DSLR's en Oly mirrorless en bij beide zit rechtsboven een knopje waarop het even eenvoudig drukken is...………..
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik heb Nikon DSLR's en Oly mirrorless en bij beide zit rechtsboven een knopje waarop het even eenvoudig drukken is...………..
        Dank u voor de constructieve en helpende opmerking .

        Bon, ik weet dat grotendeels van jullie zich op professioneel vlak bezighouden met fotografie.
        En dat 99% van het resultaat van de fotograaf is, waarvoor ik ook veel respect heb.

        Desondanks wou ik gewoon wat informatie bijwinnen op dit forum en wat onafhankelijk advies los van de winkels.

        Een cursus interieur fotografie staat ingepland, ik vraag het daar wel even.

        Thx.

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

          Kijk eens op YouTube met als zoekopdracht "dslr vs mirrorless".
          Daar krijg je ook verschillende meningen, maar mogelijk vind je ergens raakpunten met wat je zoekt.
          Als je zoekt naar interieurfotografie zal je wel nuttige filmpjes vinden, maar dikwijls al wat ouder en dus weinig of geen mirrorless...

          Het grote verschil is wat je door de zoeker ziet. Bij een dslr zie je het beeld dat door de spiegel op je matglas wordt geprojecteerd. Daarvoor moet je camera zelfs niet aan staan.
          Bij een mirrorless camera kan je het zoekerbeeld zo instellen dat je het beeld ziet zoals het op je foto zal staan. Als je echter met studioflitsers of gewone flitsers werkt vermoed ik dat dat voordeel wegvalt. Ervaringsdeskundigen kunnen en mogen mij tegenspreken.

          Het aangehaalde voordeel van de mirrorless zoeker kan je met een dslr ook verkrijgen als je met live view werkt. Let wel op de instellingen. Als die niet juist staan, zal live view trachten je een voldoende belicht beeld te tonen terwijl je foto onderbelicht kan zijn.
          Ik heb dit even getest met mijn Nikon D7500 en indien EXPOSURE PREVIEW in live view aan staat, dan past het beeld zich aan als ik tot +3 of tot -3 compensatie instel. Bij wijzigingen in diafragma en/of sluitertijd verandert het beeld niet! Indien dit bij een mirrorless wel zo is, dan kan dat een bijkomend voordeel zijn.

          Hopelijk heb je hier al iets aan.
          Last edited by LucFT; 15 februari 2020, 19:06. Reden: toevoeging cursief vet

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

            Niet teveel ontzag tonen voor dit forum

            Er zijn voor- en tegenstanders van DSLR en mirrorless. Ik zie als tegenhanger voor de D850 vooral de Z7 omwille van quasi dezelfde sensor. Ik gebruik een Z7 vanaf het prille begin en ben hier uiterst tevreden over. Voor interieur heb je niet de AF-tracking power nodig van een DSLR en ga je de kleinere en lichtere mirrorless zeker handiger vinden. Ook qua AF zal je niks tekortkomen. De 14-30f/4S is een zeer goed objectief en vanaf 16mm zelfs een topper

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

              Nog een voordeel met de Z6/Z7 en een merkeigen objectief zoals de 14-30/4S en volgens mij zeker wel handig bij interieurfotografie: vervorming van het objectief wordt automatisch in-camera gecorrigeerd. Met third-party objectieven zoals de Tamron gebeurt dit niet.

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

                Oorspronkelijk geplaatst door LukasC Bekijk bericht
                Hey,

                Ik had eens jullie gedacht willen weten. Ik moet dagelijks foto's maken voor mijn werk, onze familie doet in interieur...
                Voordien gebruikte ik altijd een camera van een vriend, dit was ook een Nikon (maar ik weet niet meer welk model juist, sorry). Nu wordt het eens tijd dat ik men eigen camera koop.
                Hier en daar hoorde ik van mensen dat de DSLR's nu moeten opboksen tegen de modernere camera's zonder spiegel.

                Het voordeel zou ook zijn dat het "eenvoudiger" zou zijn met een moderne mirrorless?

                Ik maakt dus 95% van de tijd foto's binnen, en er werd mij de Nikon Z6 aangeraden, dit zou een zeer krachtig toestel zijn en perfect zijn icm de 14-30mm voor van meubels en interieurs foto's te maken?
                Een collega daarin tegen zweert bij hoog en laag bij zijn dslr (Nikon D850)...



                Gewicht speelt geen rol voor mij, de foto's maak ik op een tripod.

                Merci voor advies!
                Uw 2 alternatieven zijn beide van zeer goede kwaliteit.

                U omschrijft zeer goed wat de bedoeling is, het gebruik met statief, en het professioneel gebruik ( maar dan niet als fotograaf).

                Wat u moet uitmaken, is hoe groot u uw beelden wenst ( op papier) uit te vergroten. ( 850 zal beter scoren)
                Als interieurfotografie bij u zonder flits is, is dynamisch bereik zeker belangrijk ( hoe omgaan met de contrasten).
                De voordelen van een mirrorless camera zijn een direct beeld met ook de kleurweergave(kleurbalans) als een 'schermpje-weergave van uw foto' van voor u de opname maakt tov van een 'gekadreerd beeld van de werkelijkheid' in uw reflexcamera. ( Met Liveview op de 850 wellicht hetzelfde als een mirrorless( ik bezit geen 850))


                Misschien ook nog te overwegen zijn de grotere lensmogelijkheden op de 'oude' reflex tov mirrorless Nikon. ( is een tiltshiftlens iets wat je eventueel zou kunnen nodig hebben bij uw interieurfotografie ? ).

                Als je toestel professioneel gebruikt ( maar niet als fotograaf) is het gebruiksgemak m.i. belangrijker dan het meest kwalitatieve.
                Wat als statief niet meer nodig zou blijken ? Hoeveel winst maakt u daar mee ?
                (zo gebruik ik 'professioneel' ( letterlijk dan) een onozele nikon1 met 18mm lensje voor huidletseltjes op te volgen ipv een veel beter toestel wegens gebruiksgemak en niet-afschrik. Het voldoet perfect, is bij-de-hand en neemt weinig ruimte in. Fotografieprijzen zal ik er wel niet mee winnen);

                hopelijk ben je hier iets mee,
                grten, Geert.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd: Nikon Z6 + NIKKOR Z 14-30mm F/4.0 S of Nikon D850 + Tamron17-35M

                  De Z7 is veel compacter en lichter, daarbij vraag ik me af of het toestel niet OOK gebruikt zal worden voor andere doeleinden. Bij een Citytrip bv is een Z7 een fijn toestel, een D850 vrij zwaar.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment

                  Working...
                  X