Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste vintage M42 lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste vintage M42 lenzen

    Ik ben geïnteresseerd om met vintage manuele focus lenzen te experimenteren.

    Ik heb een Helios 44M-4 (58 mm f2) op het oog. Voornamelijk voor de swirly bokeh.

    Ook nog een Auto Rikenon (55 mm F1.4) aan het overwegen voor lichtsterke portretten.

    Welke is jullie ervaring met deze lenzen?
    Hebben jullie nog andere MFL lenzen waar ik me in moet verdiepen...?

  • #2
    Re: Beste vintage M42 lenzen

    Ik heb die Helios lens. Het is rommel.

    Comment


    • #3
      Re: Beste vintage M42 lenzen

      Ik heb dus ook die Helios-44 58mm M42 13 diafragma bladen. Beroemd om zijn swirl effect. Zit in een echt lederen case
      De lens is in een soort aluminium en blinkt alsof het chroom was.
      DIE lens is dus ABSOLUUT geen brol, verre van zelfs.
      Dan heb ik nog een Jupiter-11 M42 135mm f/4 de legendarische Russische portretlens.Zit in een bakeliet koker
      Ook gelijk een lens in chroom.
      En dan heb ik nog een Industar - 50 - 2 M42 f/3,5 50mm (kompleet nieuw lensje.) Zit in een plastiek kokertje.
      Mogen alle drie weg en als je ze koopt krijg je er nog een 35mm M42 gratis bij.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Beste vintage M42 lenzen

        Ik heb een hele reeks M42 lenzen, waaronder 3 Helios lenzen (eigenlijk 4 maar één is aangekocht om te "kanibaliseren" als oefening voor CLA) Een 44-2 zebra, de beroemde 44-3 en de 44M-7. Wie zegt dat deze lenzen "brol" zijn heeft ofwel een slecht exemplaar getroffen of kent er de ballen van. In feite zijn mijn Helios lenzen een ietse-pietsie beter(!) dan mijn dure Biotar 58mm, en die hier op het forum de hemel werd ingeprezen, heilig zonder de vereiste mirakels ... tismaardatgetweet.
        Er zijn legio goede lenzen in M42, de Flektogon 35mm om er maar één te noemen en de Takumars over te slaan ...

        Comment


        • #5
          Re: Beste vintage M42 lenzen

          De Auto Rikenon 1.4 55mm is best een mooie lens ook.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X