Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

    Hallo,

    Al enige tijd experimenteer ik met 360°-camera's en het na-bewerken ervan (virtuele tours, bracketing, etc...), maar ik zou heel graag de overstap maken naar DSLR's.
    Niet alleen kriebelt het om ermee aan de slag te gaan en te experimenteren, maar ik zou ook graag dit later in bijberoep gaan doen.

    Dus mijn vraag is wat jullie mij zouden aanraden qua fototoestel, objectief, statief... zodanig dat ik al met een zeer degelijk pakket aan de start kan?


    Doel:
    - Interieur/vastgoed fotografie
    - Budget: <5000EUR. (totale set)


    Alvast zeer bedankt voor jullie antwoord.

  • #2
    Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

    Moet het een dslr zijn of mag het ook mirrorless.?
    Een goed statief heb je van vele merken. Manfrotto, benro, gitzo. Carbon is lichter om mee te nemen maar wel een pak duurder.

    Qua cameras heb je bij alle merken je meug.
    Persoonlijk heb ik een voorkeur voor sony,fuji en nikon voor dit soort toepassingen vanwege hun groot dynamisch bereik, anderzijds heeft canon zijn legendarische tilt shift lenzen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

      Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
      Moet het een dslr zijn of mag het ook mirrorless.?

      Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
      Mirrorless mag zeker ook.
      Het belangrijkste is voornamelijk welke camera in combinaties met welke lenzen ik zeker zou nodig hebben.
      Is het bv. aangewezen om een Canon EOS 5D Mark IV te kopen of is dit complete overkill?

      Thx

      Comment


      • #4
        Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

        Dat werkt zeker. Maar met mijn beperkte ervaring op dit gebied durf ik zelf voor aps c gaan. Voordeel is dat je een beetje goedkoper zit qua lenzen. Wel beperkter in keuze.
        Persoonlijk zou ik kijken naar een bepaalde lens en daar een camera bij kopen.
        Voor groothoek bv eentje met redelijke randscherpte en een goed corrigeerbare vertrekening
        Op youtube heb je bv dustin abot die redelijk goede reviews doet, denk hoofdzakelijk canon en sony materiaal.

        Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

          Ik zou zeker en vast voor een FF camera gaan, de Canon 5D MkIV is uitstekend en voor architectuur zou ik ook voor een Tilt/Shift lens gaan zoals de Canon TS-E 24mm f/3.5L II of de SAMYANG T-S 24MM f/3.5 ED AS UMC TILT/SHIFT CANON.
          Een FF camera heeft als voordeel dat als je een 24mm lens koopt dit ook een 24mm is en blijft. Op een crop zal dat een 38mm geven.
          Evenwel is werken met een tilt/shift lens niet zo simpel maar eens je het onder de knie hebt dan moet je niet zitten aanmodderen in PS of andere.
          Sony is een fantastische camera maar hou er rekening mee dat hun lenzen erg duur zijn.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door BDODK Bekijk bericht
            Mirrorless mag zeker ook.
            Het belangrijkste is voornamelijk welke camera in combinaties met welke lenzen ik zeker zou nodig hebben.
            Is het bv. aangewezen om een Canon EOS 5D Mark IV te kopen of is dit complete overkill?

            Thx
            Kan je iets specifieker zijn over welk soort fotografie ? Want Interieur en vastgoed zijn nogal vaag

            Merk keuze speelt geen rol ..
            De 5DMK4 kan een goede keuze zijn maar het hoeft niet...
            Je kan ook gerust je verwachtingen invullen met een M43 camera (half frame) als gewicht en grootte een aanzienlijke rol spelen.

            Hoe groter de sensor, hoe beter .... en kan je een technisch betere foto opleveren..... helaas zijn er veel meer factoren die meespelen om het resultaat tot een goed einde te brengen.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

              Het doel is om vastgoedfotografie te maken voor makelaars/projectontwikkelaars en deze op een mooi en technische manier vast te leggen.
              Daarnaast ook interieurfotografie voor meubelmakers/makelaars...

              Ik weet dat de foto niet wordt vastgelegd door de camera, maar een goede basis is toch al een goede start neem ik aan?

              Comment


              • #8
                Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door BDODK Bekijk bericht
                Het doel is om vastgoedfotografie te maken voor makelaars/projectontwikkelaars en deze op een mooi en technische manier vast te leggen.
                Daarnaast ook interieurfotografie voor meubelmakers/makelaars...

                Ik weet dat de foto niet wordt vastgelegd door de camera, maar een goede basis is toch al een goede start neem ik aan?
                Dan zou ik zeker zonder enige twijfel voor een Full Frame Camera gaan
                Je keuze van de 5D MkIV is zeker een hele goede keuze, ook andere merken hebben uiteraard een gelijkwaardig model
                Qua lenzen is een lichtsterke groothoek ideel uiteraard, Tilt-Shift lenzen zijn uiteraard ook heel goed, maar dan vooral voor buiten ideaal
                Normaal komt er deze maand nog een nieuwe mirrorless FF camera uit van Canon, dat zou eventueel ook een hele goede keuze voor jou zijn.
                Als je de rumours mag geloven zou dat wel eens de camera van het jaar kunnen worden, uiteraard zal spijtig genoeg ook de prijs navenant zijn

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door BDODK Bekijk bericht
                  Ik weet dat de foto niet wordt vastgelegd door de camera, maar een goede basis is toch al een goede start neem ik aan?
                  Een dure camera en een dure lens zijn maar 25% van het verhaal

                  Inspiratie
                  Art comes in many shapes and sizes, whether it's visual, aural or experiential, digital or physical, written or drawn&#8212;the list is as extensive as the human imagination and ambition. The Art of Building contest explores this.


                  Een gedegen opleiding zou kunnen helpen.

                  YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

                    Ik wil niet negatief zijn en constructief meedenken. In heel het verhaal tot hiertoe mis ik enkele dingen.
                    Interieurfotografie: heb je gedacht aan flitsers? Zowel flitskoppen als enkele diverse lichtvormers. Als je wil werken voor professionele makelaars/projectontwikkelaars/architecten... zal je ook met professionele beelden moeten komen. Enkel met omgevingslicht ga je er niet geraken. Je zal accenten moeten leggen in je beeld, ja met licht. En sfeer maken. Of als het daglicht maar de helft van de kamer binnenvalt, zal je de rest moeten bijflitsen. Een externe lichtmeter is ook handig. Zo kan je uitgaan van opvallend licht. Immers die donkerblauwe stoffen zetels reflecteren ander licht dan die glazen salontafel met metalen pootjes. Je camera meet enkel dat reflecterend licht. Die lichtmeter is ook nodig om de ratio tussen het verschil van licht in je verschillende flitsers te meten. En om flitslicht en daglicht te mengen. Ga je werken met een stylist, of ga je zelf je composities doen? Wat met props (bloemen, planten, kandelaars, tijdschriften,...) Interieur is nooit zomaar een beeld gaan nemen. Je wil een bepaalde sfeer verkopen. Je zal meubels moeten verzetten, schilderijen wisselen van plaats,... Wie zijn de eindklanten van je opdrachtgevers die middels jouw foto's zullen kopen bij je opdrachtgevers? Heb je al contacten gehad met makelaars - projectontwikkelaars - architecten - ...? Wat willen zij in hun portfolio en komt dat overeen met wat jij graag doet? Experimenteren en graag doen is iets helemaal anders dan werken voor opdrachtgevers. Welk uur van de dag ga je fotograferen? Wanneer valt welk licht door de ramen? Welke sfeer geeft dat in je beeld? Als je om 10 uur 's morgens een kamer aan de oostzijde of de westzijde van een huis gaat fotograferen, geeft dat een groot verschil. Architectuur: welk moment van de dag ga je? Met welk licht? In de namiddag met harde schaduwen of 's morgens als de zon pas opkomt of liefst met bewolkt weer als de lucht één grote softbox is? Wat doe je met geparkeerde auto's die in de weg staan? Ga je voor een tilt-shift lens?
                    Afhankelijk van het type vastgoed is er geen budget voor een fotograaf en doen makelaars het zelf met hun smartphone. In high-end real-estate wordt dikwijls ean fotograaf ingehuurd met een middenbeeld camera. Je zal dus heel precies je marksegment moeten aflijnen. Welke is de output van je opdrachtgevers? Dat speelt ook mee in de keuze van je camera. Enkel voor op hun website, of ook voor gedrukte luxueuze portfolio's, posters,..? Op hoeveel tijd kan je afgewerkte beelden afleveren? Dezelfde dag na een paar uur? Dezelfde dag 's avonds? Binnen een week?
                    Ik zou gaan voor een Fullframe camera met een sensor met veeeeeeel pixels... dan heb je ook ruimte om in photoshop een uitgebreide postproductie te doen. Daar horen ook de beste lenzen bij. Als ik alles overschouw: camera, lenzen, flitsers, lichtvormers, lichtmeter,... vrees ik een beetje voor die 5000€... Daarnaast heb je ook nodig: reserve batterijen, geheugenkaartjes, een fototas, een trolley om je flitsers te transporteren, een trigger voor je flitsers,...
                    En helemaal akkoord met de posting van Nerdifant: al dat materiaal is slechts een klein minimaal stukje van je foto. Het is vooral jouw kijken, je kennis en je gebruik van het licht, je visie dat de beelden zal maken. Ook veel planning, organisatie, afspraken maken nog voor je 1 foto genomen hebt. Opleidingen voorzien of uuuuuren youtube filmpjes kijken..
                    Maar als het je lukt: wel heel leuk om te doen. Je komt op veel plaatsen en je komt met veel verschillende mensen in contact. Netwerken is echt leuk om doen. Je kan ook heel veel creativiteit kwijt in die interieurs. Heel boeiende tak van de fotografie. Bracketing en hdr zullen je goed van pas komen... Succes!
                    Last edited by ddyhel; 13 februari 2020, 11:15.
                    www.freddyhelsen.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Ik zou zeker en vast voor een FF camera gaan, de Canon 5D MkIV is uitstekend en voor architectuur zou ik ook voor een Tilt/Shift lens gaan zoals de Canon TS-E 24mm f/3.5L II of de SAMYANG T-S 24MM f/3.5 ED AS UMC TILT/SHIFT CANON.
                      Een FF camera heeft als voordeel dat als je een 24mm lens koopt dit ook een 24mm is en blijft. Op een crop zal dat een 38mm geven.
                      Evenwel is werken met een tilt/shift lens niet zo simpel maar eens je het onder de knie hebt dan moet je niet zitten aanmodderen in PS of andere.
                      Sony is een fantastische camera maar hou er rekening mee dat hun lenzen erg duur zijn.
                      Een 24mm blijft op eender welke camera een 24mm Red Falcon. Ik veronderstel dat je FOV FF eq bedoeld ?
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Een 24mm blijft op eender welke camera een 24mm Red Falcon. Ik veronderstel dat je FOV FF eq bedoeld ?
                        >Ik fotografeer lang genoeg om dat te weten, het verschil is dat je met een crop een kleinere uitsnede krijgt dan met een FF.
                        Zelf een 5D en een 50D samen gehad.
                        ik ben van de 5D MkIII helaas moeten afstappen na een schouder operatie omdat dit toestel voçor mij veel te zwaar geworden was.
                        Nu fotografeer ik met een 90D, een Fujifilm X-T1 en een X-E2s, allemaal crop toestellen, vooral de Fuji toestellen.
                        Maar voor wat TS wil fotograferen is een FF + TS lens toch het beste. Maar iedereen doet wat hij beste vind.
                        Feit is dat je met een FF en een TS groothoek lens veel dichter bij het huis kan fotograferen, handig bij een smalle straat.
                        Maar schuin gefotografeerde huizen heb ik nog maar weinig gezien in de vitrine van een immobiliënkantoor.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          >Ik fotografeer lang genoeg om dat te weten, het verschil is dat je met een crop een kleinere uitsnede krijgt dan met een FF.
                          Zelf een 5D en een 50D samen gehad.
                          ik ben van de 5D MkIII helaas moeten afstappen na een schouder operatie omdat dit toestel voçor mij veel te zwaar geworden was.
                          Nu fotografeer ik met een 90D, een Fujifilm X-T1 en een X-E2s, allemaal crop toestellen, vooral de Fuji toestellen.
                          Maar voor wat TS wil fotograferen is een FF + TS lens toch het beste. Maar iedereen doet wat hij beste vind.
                          Feit is dat je met een FF en een TS groothoek lens veel dichter bij het huis kan fotograferen, handig bij een smalle straat.
                          Maar schuin gefotografeerde huizen heb ik nog maar weinig gezien in de vitrine van een immobiliënkantoor.
                          Zelf heb ik net als jij ook al zo'n 35 jaar fotografie ervaring achter de rug.. en als ex-Canon gebruiker ben ik bewust van de voordelen van een TS lens zoals o.a recht trekken van gebouwen en scherptediepte verplaatsen.

                          Ik begrijp wel wat je bedoeld dat een 24 mm op een FF 24 mm blijft en op een APS 36mm wordt (op Nikon, Fuji) en (Canon 38mm)
                          Maar de uitdrukking is en blijft verkeerd... voor een leek die juist (TS) aan het experimenteren is blijft dit verwarrend. Een 24 mm blijft een 24mm dus.

                          Ook integendeel wat je zegt ivm immobiliënkantoor, zie ik juist veel schuin veel schuine huizen, scheve deuren en muren en overdaad gebruik van verkeerde brandpunten .. m.a.w foto's die niet al te erg aanlokkelijk en flatterend zijn.

                          Iedereen doet idd wat hij het beste vindt... maar het is een fabeltje dat FF het meest geschikt is voor Architectuur ondanks dat ik me ervan bewust ben dat in sommige gevallen het de beste oplossing kan zijn zoals Tilt & Shift lenzen.


                          Ik heb het altijd moeilijk met dit soort topics "welke camera" of "welke lens" en in dit geval "welk geheel systeem"
                          Het is onmogelijk om iemand een bepaald systeem op te leggen... teveel parameters gewoon.
                          Het is soms al een zoektocht om voor jezelf te kiezen als ervaren hobbyist.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoopadvies interieur/architecturale fotografie DSLR

                            Ja,je bent nieuw op dit forum en dan vraag je eens een advies.
                            Krijg je van alles rond je oren.
                            Staan hierboven terechte opmerkingen.
                            Voor buitenopnames,is een camera met voldoende pixels,in combinatie met een 24 mm TS-lens, zeker aan te raden. TS:Canon heeft ze,Nikon heeft,Samyang heeft ze.
                            Maar dat is het gemakkelijke werk.Dat kun je een beetje plannen volgens de weersomstandigheden en je vrije tijd.
                            Die binnenopnames,daar heb je weinig keuze in.Ook het onderwerp bv.:een tafel,een badkamer,etc.andere lenzen.Daar moet je voorzien in je eigen licht.En dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.
                            Daar kun je best eens een opleiding voor volgen.Uit de boekjes leren flitsen,is moeilijk.Dat is vnl. ervaring,en inschatting.
                            Maar in ieder geval zeer boeiend.
                            Moet ook eens nadenken hoe je dat combineert met je huidige job en eventueel in bijberoep.(timing??)

                            Als je niet thuis bent in dei crop's etc.
                            Simplistisch uitgelegd:Als een statief opstelt:maak een opname met een FF met een 24 mm.Neem dezelfde opname met een crop-camera en dezelfde lens.Druk het volledige bestand van je FF en je Crop af op een A4.
                            Je zult zien dat die cropopname een beeld geeft dat sterker vergroot schijnt te zijn,(tele) dan dat van de FF.Dus je ziet veel minder op je afdruk.
                            Het beeld komt dan overeen met het beeld van een 35 mm op een FF.
                            Maar de 24 mm blijft 24 mm.Alleen is de afbeeldingsmaatstaf anders.(ligt aan de afmetingen van de sensors)
                            Last edited by demuro; 16 februari 2020, 12:03.

                            Comment

                            Working...
                            X