Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

    Kan er mij iemand vertellen wat de electrische verliezen zijn in de ballast (EM) van een oude TL armatuur? Ik meen mij te herinneren dat dit nogal een slechte combinatie was in termen van vermogensefficientie wegens de slechte cosinus Fi? (0,6 of zoiets?)
    Ik wil graag weten wat de "verliezen" zijn in de ballast na het vervangen van de oude TL buis door een TL Led, inclusief de "dummy" starter maar zonder de armatuur te herbekabelen.
    TIA

  • #2
    Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

    Ik weet dat de ingenieurs (electriciteit) bij ons op 't werk zo'n armaturen niet willen, omdat die te lang moeten branden en die omvorming van AC naar DC nogal warm worden - die zit mee in de TL-buis. Die spraken niet meteen van lage rendementen - maar 't zal van de kwaliteit van die ingebouwde schakelingen afhangen. Nu ik ken wel iemand bij wie ik 't eens kan navragen.

    Comment


    • #3
      Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Kan er mij iemand vertellen wat de electrische verliezen zijn in de ballast (EM) van een oude TL armatuur? Ik meen mij te herinneren dat dit nogal een slechte combinatie was in termen van vermogensefficientie wegens de slechte cosinus Fi? (0,6 of zoiets?)
      Ik wil graag weten wat de "verliezen" zijn in de ballast na het vervangen van de oude TL buis door een TL Led, inclusief de "dummy" starter maar zonder de armatuur te herbekabelen.
      TIA
      De verliezen zijn minder groot dan met een TL lamp regulus maar wat er niet tussen moet haal je er beter uit, eigenlijk is het heel simpel, als de starter een geheel vormt met een van de sockets steek er je de dummy in, gezien je niet of moeilijk bij de aansluitingen kan, in geval de startervoet appart is, sluit je deze gewoon kort, zelfde met de ballast, gewoon kortsluiten.
      Het komt er gewoon op neer dat je de ene kant van je led lamp gewoon in serie legt met de andere kant en daar je 230 volt op zet.
      Je kan natuurlijk ook spanning zetten op één kant van je led buis, de kant getekend met L en N, maar dan mag je de lamp niet draaien daar de andere kant kort ligt.

      Comment


      • #4
        Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        De verliezen zijn minder groot dan met een TL lamp regulus maar wat er niet tussen moet haal je er beter uit, eigenlijk is het heel simpel, als de starter een geheel vormt met een van de sockets steek er je de dummy in, gezien je niet of moeilijk bij de aansluitingen kan, in geval de startervoet appart is, sluit je deze gewoon kort, zelfde met de ballast, gewoon kortsluiten.
        Het komt er gewoon op neer dat je de ene kant van je led lamp gewoon in serie legt met de andere kant en daar je 230 volt op zet.
        Je kan natuurlijk ook spanning zetten op één kant van je led buis, de kant getekend met L en N, maar dan mag je de lamp niet draaien daar de andere kant kort ligt.
        Ja Geert zo had ik het ook begrepen uit al de lectuur. Is de eenvoudigste ingreep om energie te besparen enkel het kortsluiten van de EM-ballast? Dan hoef ik er al de andere draden niet uit te slopen.
        De filosofie er achter is dat ik geen wezenlijke energiebesparing doe met de oude TL lamp door er een 10 Watt led TL in te stoppen en dan 10 Watt bijkomende verliezen te hebben door de oude ballast.
        De Led TL die wordt onder deze omstandigheden nauwelijks lauw na 5-6 uur continue branden. Kost de "defasering" mij bijkomende energieverliezen? zo slim ben ik niet (meer, helaas)

        Comment


        • #5
          Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

          Op verschillende sites wordt geschreven dat wanneer je de TL lamp vervangt door een LED lamp, dat dan het verbruik van de ballast volledig wegvalt.
          Maar uiteraard is het altijd beter om de ballast te verwijderen omdat deze invloed zou hebben op de levensduur van de LED lamp

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Op verschillende sites wordt geschreven dat wanneer je de TL lamp vervangt door een LED lamp, dat dan het verbruik van de ballast volledig wegvalt.
            Maar uiteraard is het altijd beter om de ballast te verwijderen omdat deze invloed zou hebben op de levensduur van de LED lamp

            grts
            Sieg
            heb ik nergens gelezen, het kan mijn's inziens ook moeilijk zonder invloed zijn aangezien de EM ballast gewoon, serieel, opgenomen is in één van de toevoerleidingen, ttz de stroom gaat er altijd door.

            Comment


            • #7
              Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Op verschillende sites wordt geschreven dat wanneer je de TL lamp vervangt door een LED lamp, dat dan het verbruik van de ballast volledig wegvalt.
              Maar uiteraard is het altijd beter om de ballast te verwijderen omdat deze invloed zou hebben op de levensduur van de LED lamp

              grts
              Sieg
              Invloed op de levensduur zou ik niet meteen denken Sieg.
              Elektronische ballasten moeten er zo wie zo uit, maar ik heb er hier in mijn werkplaats 8 vervangen door Philips 23 watt versies van 150 cm
              bij deze heb ik de ballasten verwijderd, in mijn garage vier dezelfde, maar eerst had ik bij deze de gewone serieële ballasten laten zitten
              zelfde lampen 23 watt 3200 lumen en bij deze duurde het tot 20 seconden voor ze wilden starten, ballasten er van tussen en meteen licht.
              als je het hoogste vermogen van led lampen kiest, is de startstroom hoger dan de inwendige weerstand van de ballast denk ik, in elk geval
              het moet zoiets zijn daar ze nu meteen starten.
              En alles wat maar miniem warm wordt is een verlies aan energie.

              Comment


              • #8
                Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Invloed op de levensduur zou ik niet meteen denken Sieg.
                Elektronische ballasten moeten er zo wie zo uit, maar ik heb er hier in mijn werkplaats 8 vervangen door Philips 23 watt versies van 150 cm
                bij deze heb ik de ballasten verwijderd, in mijn garage vier dezelfde, maar eerst had ik bij deze de gewone serieële ballasten laten zitten
                zelfde lampen 23 watt 3200 lumen en bij deze duurde het tot 20 seconden voor ze wilden starten, ballasten er van tussen en meteen licht.
                als je het hoogste vermogen van led lampen kiest, is de startstroom hoger dan de inwendige weerstand van de ballast denk ik, in elk geval
                het moet zoiets zijn daar ze nu meteen starten.
                En alles wat maar miniem warm wordt is een verlies aan energie.
                Dat van invloed hebben op de levensduur heb ik ook maar gelezen op enkele LED sites Geert net zoals een ballast geen verbruik zou hebben, dus kan niet uit ondervinding spreken
                Hier bij ons ook eerst de ballast laten zitten, geen problemen en onmiddellijk opstarten, ballast ervan tussen gehaald vanwege bovenstaande reden, start hetzelfde op
                Dus eigenlijk hier geen zichtbaar verschil tussen met en zonder ballast
                Eigenaardig
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Dat van invloed hebben op de levensduur heb ik ook maar gelezen op enkele LED sites Geert net zoals een ballast geen verbruik zou hebben, dus kan niet uit ondervinding spreken
                  Hier bij ons ook eerst de ballast laten zitten, geen problemen en onmiddellijk opstarten, ballast ervan tussen gehaald vanwege bovenstaande reden, start hetzelfde op
                  Dus eigenlijk hier geen zichtbaar verschil tussen met en zonder ballast
                  Eigenaardig
                  Het punt is dat de ballast nog steeds een beetje energie verbruikt ttz als men de TL vervangt om minder te verbruiken bvb naar een TL van 10 Watt maar de ballast verbruikt nog steeds 10 Watt dan verstookt men 100% méér ... hier start die TL ook direct op en zonder flikkeren maar het sluipverbruik is mogelijk niet afgenomen ... JMHO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Dat van invloed hebben op de levensduur heb ik ook maar gelezen op enkele LED sites Geert net zoals een ballast geen verbruik zou hebben, dus kan niet uit ondervinding spreken
                    Hier bij ons ook eerst de ballast laten zitten, geen problemen en onmiddellijk opstarten, ballast ervan tussen gehaald vanwege bovenstaande reden, start hetzelfde op
                    Dus eigenlijk hier geen zichtbaar verschil tussen met en zonder ballast
                    Eigenaardig
                    Veel zal volgens mij afhangen van wat soort ledbuis je er in steekt Sieg.
                    Ik heb er verleden week gezien van Osram 120 cm en 4.000 Lumen, die verbruiken
                    uiteraard ook meer stroom, als hier de ballast in serie blijft staan kan de spanning zakken
                    tot onder het kritiek punt dat de driver van doen heeft.
                    Deze van mij zijn er van Philips (3200 Lumen) en wilden niet meteen starten met de ballast in serie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Het punt is dat de ballast nog steeds een beetje energie verbruikt ttz als men de TL vervangt om minder te verbruiken bvb naar een TL van 10 Watt maar de ballast verbruikt nog steeds 10 Watt dan verstookt men 100% méér ... hier start die TL ook direct op en zonder flikkeren maar het sluipverbruik is mogelijk niet afgenomen ... JMHO
                      Dat is iets wat je moet meten hé regulus, die ballast zal in serie met een ledbuis van 10 watt wel nooit zelf 10 watt deciperen.
                      Ik zal het per gelegenheid eens meten, houdt eigenlijk niets in hé, meet de stroom over de serie met een ampere meter en meet
                      de spanning die over de ballast staat, die twee met elkaar vermenigvuldigen en je kent het verlies.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                        Voortgaande op informatie hier heb ik de TL boven het keukenaanrecht vervangen.

                        Noxion Avant LED T8 Tube EM 120cm 18W 830 | Warm Wit - incl. LED Starter - Vervangt 36W
                        € 4.83 bij een site met een blauwe layout om direct lampen te kopen (en gratis verzending ter promotie van dit merk).

                        Door de starter door de meegeleverde dummy te vervangen werkt het, zal het later wel eens openschroeven om de ballast de overbruggen als de kleur meevalt.

                        Blijkbaar geen met een CRI boven de 90 te krijgen.
                        Kan misschien ook eens 840 proberen (4000K).
                        Er bestaat ook 833 voor food. Iemand dat al geprobeerd ?

                        Heb ook enkele Osram Parathom Pro kleurcode 930 (CRI 97) spots gekocht, zeer dicht bij een halogeen, ook van uitzicht (maar dat is een ander draadje).
                        Last edited by palombian; 18 februari 2020, 17:00.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Dat is iets wat je moet meten hé regulus, die ballast zal in serie met een ledbuis van 10 watt wel nooit zelf 10 watt deciperen.
                          Ik zal het per gelegenheid eens meten, houdt eigenlijk niets in hé, meet de stroom over de serie met een ampere meter en meet
                          de spanning die over de ballast staat, die twee met elkaar vermenigvuldigen en je kent het verlies.
                          Ben ik wel eens benieuwd naar Geert
                          Ik kan het zelf niet testen wegens geen amp meter te hebben

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 18 februari 2020, 23:39. Reden: oeps verkeerde naam
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Dat is iets wat je moet meten hé regulus, die ballast zal in serie met een ledbuis van 10 watt wel nooit zelf 10 watt deciperen.
                            Ik zal het per gelegenheid eens meten, houdt eigenlijk niets in hé, meet de stroom over de serie met een ampere meter en meet
                            de spanning die over de ballast staat, die twee met elkaar vermenigvuldigen en je kent het verlies.
                            Ja idd ... maar doe die meting maar haha ik ben over de jaren, een beetje lui geworden ... als ik nog eens een geinspireerde dag heb dan haal ik die ballast er gewoon uit ... oefening voor de volgende armatuur zal er wel een sticker moeten op kleven, voor het nageslacht, dat het Led TL's zijn
                            edit: fwiw .. ik heb een 6500°K gestoken, ik houd wel van dat koude licht ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude TL T8 naar Led TL, ballast verliezen

                              Zelfs met de dummy starter alleen ga je er geen gewone TL meer kunnen insteken.

                              Ik neig ook naar koeler licht.
                              Maar 6500K is wel erg steriel.
                              In mijn bureaulamp steekt een 5500K Truelight spaarlamp oa om s'avonds foto's te kunnen beoordelen (we zijn op Belgium Digital weet je ).
                              Als buislamp bestaat er oa Philips Graphika (5300K maar enkel TL, geen LED, bovendien moet de CRI goed zijn).

                              Comment

                              Working...
                              X