Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met afdrukken van foto's.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met afdrukken van foto's.

    Ik heb een probleem met het afdrukken van foto's (ja wie doet dat nog,en dan nog op een oud printertje,een HP 970 cxi).
    Ik hou daarmee bezig,anderen niet.Ieder zijn ding.
    Wat is het probleem:
    Als ik foto's wil afdrukken die via gsm,I-phone,Smart-phone binnen komen ,ze aanvaardbaar probeer te maken met PS CS6,dan gaat het de mist in.
    Ze komen er niet uit zoals ik ze op mijn scherm zie.
    Ik hoor het al komen;schermcalibratie etc.....
    Maar als ik mijn eigen foto's gemaakt met ouwe muk, in PS open en dan afdruk,heb ik dat probleem helemaal niet.Ok moet wat curven bij (minimaal) en de rest,maar geen echt groot probleem.
    Alles al wat geprobeerd,maar er is altijd een duidelijk verschil tussen die Cloud-beelden,gedownload,en dat is niet alleen scherpte,maar vnl. kleur etc.Op het scherm OK,maar na afdruk triestig.
    Heeft iemand een verklaring hiervoor???
    Heb gisteren een aantal van die foto's doorgestuurd naar CEWE,en ben benieuwd wat er daar gaat uitkomen.
    Is er een verklaring tussen het verschil in afdrukkwaliteit van DSRL en GSM-foto's,die er allebei goed uitzien op de monitor????
    Graag jullie ervaring en tips.
    NB:ik heb al overwogen van een nieuwe fotoprinter aan te schaffen,maar als er een intrinsiek probleem is met die bestanden,zal dat ook niet helpen.
    Last edited by demuro; 10 februari 2020, 16:40. Reden: bijvoegsel

  • #2
    Re: Probleem met afdrukken van foto's.

    Om te kunnen printen heb je voldoende pixels nodig. Wat voor resolutie hebben die beelden?
    Vergelijk bv je 'eigen foto's met ouwe muk' eens met zo'n 'Cloud beeld'. Onder PS CS6 vind je onder Image/Image Size de nodige gegevens.
    Ik heb hier een willekeurige foto van mijn 7D geopend (linker beeld) en daarnaast eentje van mijn ouwe 4s (inmiddels vervangen door een XR). Ik zie dat ik voldoende pixels heb om een fotootje van die 4s af te drukken. Heb jij zoveel pixels van je z.g. 'Cloud beelden'?

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met afdrukken van foto's.

      Zal daar wel iets mee te maken hebben.Er is inderdaad een vrij groot verschil in resolutie.
      Maar volgens hetgeen wat ik op het net opgezocht heb,voldoen die foto's aan de minimumvereisten om 4x6 af te drukken.
      Geen blokjes etc. na afdrukken,maar vnl. blijkbaar kleurshift,overgangen in de schaduwen zeer scherp (een hals ziet eruit bv.als een schildpaddenvel)
      Maar dat is waarschijnlijk misschien toch te wijten aan onvoldoende informatie in het bestand,waardoor de kleur etc. niet goed weergegeven wordt.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met afdrukken van foto's.

        Het moet al heel erg zijn voor je op 10x15 cm niet genoeg resolutie hebt.

        Na je tekst een paar keer te herlezen blijkt dat het niet aan de resolutie zou liggen, maar toch aan de kleuren.
        Het lijkt me eigenaardig dat je over curven spreekt, terwijl witbalans, licht, kontrast, verzadiging, schaduwen en hooglichten toch de eerste schuifjes zijn waar je aan zit.
        Heeft PS een auto instelling ?
        Al eens in zwart/wit geprobeerd ?
        Print to PDF ?

        Eventueel de foto's met een basic programma openen en afdrukken (Windows Photos, Irfanview, ....) ?
        Op die manier omzeil je misschien printinstellingen van PS die je onbewust parten spelen (inderdaad, printerprofielen en zo ).

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met afdrukken van foto's.

          Dat dacht ik ook.
          Scherpte +/- ok,maar de rest ?Weinig contrast,flets geheel.
          Foto's worden geopend in camera raw,en nadien verder in PS.
          Die curven,ja dat is om de foto's in laatste instantie wat op te peppen.
          Zelfs met contrast,verzadiging en helderheid bij te stellen,nog niet het verwachte resultaat.Dus..
          Maar ga toch eens proberen,zoals je voorstelt,een basic programma te gebruiken en zien wat het geeft.

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met afdrukken van foto's.

            Kijk ook eens naar het kleurprofiel.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met afdrukken van foto's.

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Dat dacht ik ook.
              Scherpte +/- ok,maar de rest ?Weinig contrast,flets geheel.
              Foto's worden geopend in camera raw,en nadien verder in PS.
              Die curven,ja dat is om de foto's in laatste instantie wat op te peppen.
              Zelfs met contrast,verzadiging en helderheid bij te stellen,nog niet het verwachte resultaat.Dus..
              Maar ga toch eens proberen,zoals je voorstelt,een basic programma te gebruiken en zien wat het geeft.
              Maar je smartphone -of wat je ook gebruikt waar je niet tevreden van bent - maakt toch geen foto's in raw ?
              Als ik het zo begrijp zijn de jpeg's die uit camera raw komen goed, en niet die van de andere toestellen ?
              Zoals LesC oppert zou het kunnen dat de door jou als "goed" beschouwde jpeg's niet in sRGB zijn maar in AdobeRGB of een andere kleurruimte waarin je PS staat ingesteld.
              Alhoewel dat nog niet direct verklaart waarom je ze allemaal "goed" ziet op je scherm.
              In welke kleurruimte is je scherm ingesteld ?

              PS: ik heb al kleurtonen gezien die mij niet liggen zeker van Iphones maar dat wil niet zeggen dat ze fout zijn of slecht afdrukken.
              Last edited by palombian; 11 februari 2020, 16:19. Reden: scherm

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                Mijn PS staat ingesteld zodat alles wat geopend wordt in het RAW-scherm geopend wordt.ook de Jpeg's.
                Scherm staat op Adobe RGB,PS in adobeRGB etc.
                Scherm gecalibreerd met Spyder.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Mijn PS staat ingesteld zodat alles wat geopend wordt in het RAW-scherm geopend wordt.ook de Jpeg's.
                  Scherm staat op Adobe RGB,PS in adobeRGB etc.
                  Scherm gecalibreerd met Spyder.
                  Maar je telefoon (en alles wat binnenkomt) is sRGB.
                  Geen wonder dat het er slapjes uitziet.

                  Ik werk in LR in de ProPhotoRGB kleurruimte die veel wijder is en sRGB en AdobeRGB overspant.
                  Dat gaat trouwens evengoed in PS.
                  Mijn scherm staat in monitor native en omdat de meeste applicaties zich aanpassen aan het kleurprofiel geeft dat weinig of geen problemen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                    Bij mij staat aangevinkt dat alles naar een tijdelijk RGB wordt omgevormd.
                    Nu alles eens op sRGB gezet:resultaat is idem.Wat gezien de omvormig te verwachten was.
                    Momenteel heb ik als instellingen RGB.Kleurruimte sRGB display etc.Wat dus helemaal niet logisch is.
                    Helderheid -50,levendigheid +15-20,kleurbalans alles -10,verzadiging + 10 of iets meer.
                    En dit geeft aanvaardbare afdrukken.
                    (NB:instellingen waren vroeger ingesteld volgens filmpje youtube:HP -printer afstellingen in Adobe CS6)
                    Ergens zit er dus toch wel iets duidelijk mis,gezien deze toch wel mi extreme correcties.
                    Die ProPhotoRGB schijnt ook niet alles te zijn,omdat het bereik zo groot is,dat je scherm het niet kan volgen,en je correcties uitvoert die je niet echt kunt beoordelen.
                    Cfr.Scott Kelby in CS4,CS5,CS6.
                    Maar hoe meer je leest,hoe zotter het wordt.Dus Trial and error.
                    Maar zo zou het niet moeten werken.
                    Nu even wachten op het resultaat van CEWE.
                    Als dit goed is,dan vergeet ik het printen maar.De hoeveelheid papier en inkt die nu al door gedraaid zijn ????
                    NB:Papier is HP,inkt is ook HP.
                    Maar hoe dat verschil er komt tussen mijn eigen opnames,en deze I-phone opnames,Whatt's app,Cloud ??????
                    Last edited by demuro; 12 februari 2020, 13:57. Reden: papier

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                      Vraag naar aanleiding van jouw laatste vraag: zijn de verschillende parameters (resolutie, kleurprofiel...) bij al de bestanden, afkomstig van verschillende bronnen, dezelfde? Anders ben je appels met peren aan het vergelijken.
                      Ik werk al jaar en dag, van in camera t.e.m. bestand dat naar de printer gestuurd wordt, in sRGB. Da’s natuurlijk niet zo’n uitgebreide kleurruimte als Adobe RGB of nog andere, maar maakt een en ander een stuk eenvoudiger.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                        Als alles in sRGB ingesteld staat idem.
                        Als alles in RGB ingesteld staat idem
                        Alleen als printerprofiel sRGB display profile with display hardware configuration data derived from calibration,en boven vermeld gefoefel,komen er aanvaardbare zaken uit.
                        Dus die appelen (rgb) en peren (sRGB display etc.) werken blijkbaar toch tezamen om er nog iets treffelijks uit te krijgen.
                        Ben hier al 4-5 weken mee bezig,en uit wanhoop heb ik dan de vraag hier gesteld

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                          Doe je eerst een soft proofing in Photoshop met het ingestelde printprofiel voordat je expliciet overgaat tot printen ?

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Doe je eerst een soft proofing in Photoshop met het ingestelde printprofiel voordat je expliciet overgaat tot printen ?

                            grts
                            Sieg
                            Inderdaad.
                            Als TS met HP papier en inkt werkt kan hij de printerprofielen gebruiken die in Windows geplaatst zijn (C:\Windows\System32\spool\drivers\color) bij de installatie van de printer.
                            Zoniet moet hij instellen dat de printer de kleuren beheert.
                            En dit consistent zowel in PS als in de printer driver, dubbel profileren geeft ook zeer rare resultaten, iets waar iedereen al wel eens is ingetrapt.

                            PS: Scott Kelby heeft niets tegen ProPhotoRGB, volgens hem is het zelfs noodzakelijk wanneer je tussen LR en PS switcht.

                            Ik zou TS aanraden te volharden, eens je het doorhebt is het niet zo moeilijk.
                            Voldoende inzicht in kleurbeheer is trouwens ook nodig om je prints uit te besteden.

                            Alles in sRGB is uiteraard het eenvoudigst, heb ik ook meer dan 10 jaar gedaan tot volle tevredenheid.
                            Eerst leren stappen en dan lopen.

                            PS: sorry om hierop door te drammen, maar ik heb het ook allemaal meegemaakt.
                            Als TS de juiste printerinstellingen voor mekaar heeft kan hij een testfoto afdrukken (zoiets met verschillende onderwerpen en veel kleuren, genoeg te vinden).
                            Deze zou volledig "normaal" uit de printer moeten komen, en er hetzelfde uitzien als op zijn scherm.
                            Zo kan hij ook al zien of het scherm enigszins juist staat.
                            Last edited by palombian; 12 februari 2020, 16:51.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem met afdrukken van foto's.

                              @Sieg.
                              Nee,ik gebruik het niet.Goede suggestie.
                              Heb het direkt even uitgeprobeerd,maar veel verschil zie ik niet,tenzij ik in gray etc; ga.
                              Dit is niet het verschil met wat ik zie in de print.
                              @Palombian:
                              Printer beheert de kleuren ook vroeger al uit getest.Geen knijt verschil.
                              Maar ga toch eens op de C-drive gaan kijken.Wie weet.

                              Comment

                              Working...
                              X