Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 7, einde verhaal.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows 7, einde verhaal.....

    Dag allen,

    ik bezit al een 9-tal jaar een Windows 7 PC, met de nodige, legale foto software erop. Alls werkt nog steeds prima, mijn workflow werkt vloeiend en dus wou ik daar eigenlijk nog mee doorgaan. Maar nu is er dus een einde gekomen aan de updating en het veilig gebruik van Win7. Mijn anti virus is up to date en zeer goed werkend, maar dat zal niet volstaan, vermoed ik, om verder te kunnen werken met deze PC, zonder risico's.

    Drivers voor Win10, bestaan er niet voor mijn moederbord, noch voor mjin videokaarten. Dus weer uitkijken naar een nieuwe PC, terwijl de 'oude' nog voldoet, ik heb een hekel aan zoiets, maar wordt nu voor een voldongen feit gezet.

    Tenzij ik natuurlijk de Win7 PC van het internet zou halen, ik werk nog met Phtoshop CS5, dus geen abonnement op de CC versies van Adobe. Ik gebruik wel een NAS Server, dus netwerkverbinding moet dan wel blijven bestaan.

    Dan moet dus de netwerkverbinding blijven bestaan, met een andere PC en mijn NAS. Zonder internetverbinding weliswaar. Kan dit zodanig ingesteld worden en is dit dan 'veilig'? Dus wel netwerk, maar geen internet op de Win7 PC?

    Heb dit al vaak opgezocht op het net, maar echt duidelijke informatie vind ik er niet over.

    M V G

    Eugène
    BD1766BE

  • #2
    Re: Windows 7, einde verhaal.....

    Koop een nieuwe,maar gebruik je oude er naast,zonder internet verbinding voor bv. je PS.Gooi hem niet weg.
    Ik heb er hier staan die nog onder win 98,xp draaien om oudere scanners met SCSI etc te laten draaien en te kunnen gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Windows 7, einde verhaal.....

      IK ben niet altijd overtuigd dat Windows 7 PC's direct en feitelijk afgeschreven moeten zijn als ze W10 lopen. Aardig wat drivers zijn in compatibiliteits modus toch te installeren onder W10. Ik heb nog twee oude mobos met een LGA 775 socket en een E5xxx en E6xxx cpu en dat draait windows zonder problemen ...
      Het vergt helaas wel wat opzoekingswerk en sommige hardware wordt enkel ondersteund via een driver maar niet meer via de originaal bijgeleverde installatie software. (BVB de AMD Radeon videokaarten met HD 5xxx en HD 6xxx chips, maar AMD had altijd al een slechte reputatie waar het ging om fatsoenlijke drivers voor W10 af te leveren)

      Comment


      • #4
        Re: Windows 7, einde verhaal.....

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        IK ben niet altijd overtuigd dat Windows 7 PC's direct en feitelijk afgeschreven moeten zijn als ze W10 lopen. Aardig wat drivers zijn in compatibiliteits modus toch te installeren onder W10. Ik heb nog twee oude mobos met een LGA 775 socket en een E5xxx en E6xxx cpu en dat draait windows zonder problemen ...
        Het vergt helaas wel wat opzoekingswerk en sommige hardware wordt enkel ondersteund via een driver maar niet meer via de originaal bijgeleverde installatie software. (BVB de AMD Radeon videokaarten met HD 5xxx en HD 6xxx chips, maar AMD had altijd al een slechte reputatie waar het ging om fatsoenlijke drivers voor W10 af te leveren)


        Ik kan je geen ongelijk geven en ergens is het wel zo, maar, tja, heb vroeger ook wel eens dergelijke dingen gedaan, het verlengt dan wel de levensduur van je PC, maar voor hoelang? En de herrie die je ermee hebt, dus ook tijd verlies, waardoor je je niet kan bezighouden met waar het eigenlijk omgaat.

        Vind het ook niet kunnen dat een leverancier / fabrikant zomaar kan beslissen dat de software niet meer wordt opgevolgd. Stel je koopt een toestel of auto, of andere zaken die na 9 jaar niet meer veilig kunnen worden onderhouden. Ecologisch is het ook al niet meer verantwoord. Ik wijk nu wel heel even af, maar het is de realiteit. Toch?

        Ik ga eerst al eens uitspitten, hoe je internet kan blokkeren op je PC en toch nog de netwerkverbinding behouden. Zou dit 'veilig' genoeg zijn?

        @ demuro, ergens heb je een argument, ik had daar ook al gedacht, ik kan de Win7 PC ook gebruiken voor mijn muziekstudiotje, waarvoor ik nog aangepaste midi software heb, die nog werkt op Win7, niet op Win10. En dan hou ik no geen Win7 PC, voor de 'oudere' apparatuur.

        Nog mensen met ideeën?

        Alvast al bedankt.

        M V G

        Eugène
        BD1766BE

        Comment


        • #5
          Re: Windows 7, einde verhaal.....

          Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
          Ik ga eerst al eens uitspitten, hoe je internet kan blokkeren op je PC en toch nog de netwerkverbinding behouden. Zou dit 'veilig' genoeg zijn?
          Eenvoudigste lijkt me om een nieuw netwerk op te zetten met een extra routertje dat niet aan het internet hangt.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Windows 7, einde verhaal.....

            Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
            Ik kan je geen ongelijk geven en ergens is het wel zo, maar, tja, heb vroeger ook wel eens dergelijke dingen gedaan, het verlengt dan wel de levensduur van je PC, maar voor hoelang? En de herrie die je ermee hebt, dus ook tijd verlies, waardoor je je niet kan bezighouden met waar het eigenlijk omgaat.

            Vind het ook niet kunnen dat een leverancier / fabrikant zomaar kan beslissen dat de software niet meer wordt opgevolgd. Stel je koopt een toestel of auto, of andere zaken die na 9 jaar niet meer veilig kunnen worden onderhouden. Ecologisch is het ook al niet meer verantwoord. Ik wijk nu wel heel even af, maar het is de realiteit. Toch?

            Ik ga eerst al eens uitspitten, hoe je internet kan blokkeren op je PC en toch nog de netwerkverbinding behouden. Zou dit 'veilig' genoeg zijn?

            @ demuro, ergens heb je een argument, ik had daar ook al gedacht, ik kan de Win7 PC ook gebruiken voor mijn muziekstudiotje, waarvoor ik nog aangepaste midi software heb, die nog werkt op Win7, niet op Win10. En dan hou ik no geen Win7 PC, voor de 'oudere' apparatuur.

            Nog mensen met ideeën?

            Alvast al bedankt.

            M V G

            Eugène
            Het is helaas met alles zo gesteld. Ik bouwde mijn PC zelf in 2010, deed een mobo en cpu upgrade in 2015 ... maar mijn méér dan behoorlijke videokaart lijdt dus onder de laatste W10 update uitrol. Ik ben schijnbaar niet alleen. Ik draai nu op de grafische processor van mijn cpu. Een nieuwe videokaart met gelijklopende specs kost mij alras €100 en dan wordt ik nog steeds om de oren geslagen met "gaming" kaarten, wat mij kompleet niet interesseert.
            BTW je oude PC omturnen naar een Linux machine is een gepeisd werk ... de "server" mogelijkheden onder Linux zijn schier onbegrensd. Men moet wel alles zelf uitvlooien ... maar het werkt wel.

            Comment


            • #7
              Re: Windows 7, einde verhaal.....

              Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
              Dan moet dus de netwerkverbinding blijven bestaan, met een andere PC en mijn NAS. Zonder internetverbinding weliswaar. Kan dit zodanig ingesteld worden en is dit dan 'veilig'? Dus wel netwerk, maar geen internet op de Win7 PC?
              Werkt hier perfect indien nodig maar... Ik heb VDSL en gebruik een Fritzbox. Alle apparaten hebben een vast IP en ik kan in mijn FB gewoon internet access per apparaat blokkeren, permanent of per schedule of max online tijd... Het lokale netwerk blijft wel ter beschikking de modem laat enkel geen traffic toe van/naar buiten.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Windows 7, einde verhaal.....

                En nog voor het jaar om is zal Office 2010 ook niet meer ondersteund worden en dus gevaarlijk zijn als je internet hebt.
                Als je internet niet gebruikt kan er natuurlijk niks verkeerd gaan.
                Trouwens je kunt nog altijd gratis update naar W10 als je W7 legaal is, voor Office 2010 zal het wel degelijk amen en over zijn.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Windows 7, einde verhaal.....

                  Ik heb ondertussen één en ander eens wat verder uitgespit en heel wat informatie doorgenomen. Als je dat zo allemaal leest dan ben ik al eerder geneigd om gewoon te stoppen met dit alles, ik moet weeral nutteloos, vele euro's gaan spenderen en wellicht is dat binnen een paar jaar weer hetzelfde liedje. Terwijl het materiaal wat ik heb niet versleten is nog goed werkt en zeker nog vele jaren verder kan gebruikt worden. Gewoon me een klein fototoestel aanschaffen, kaartje in de lezer, beelden printen en fotoboeken maken. Kan ik nog jaren mee verder.

                  De antwoorden van steefD en on4bam, dankuwel, was zeer nuttig, maar ik begrijp er niks van, ik zou niet weten hou ik daar moet aan beginnen, mijn hobby is fotografie, ik ben geen computerdeskundige. Dus in mijn geval, ga er maar aanstaan.

                  Ik was destijds zeer tevreden dat digitale toestellen kwamen, maar verwachtte me niet aan deze toestanden van steeds maar ander materiaal enz...

                  Even laten bezinken, tijd brengt raad.

                  M V G

                  Eugène
                  BD1766BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Windows 7, einde verhaal.....

                    En al wat je nodig hebt van software is ook gratis te vinden.
                    Open Source, daarop moet je zoeken.
                    Maar een negen jaar oude Pc is perfect up te graden, je vind ook voor zo'n oud paard nog steeds goed materiaal.
                    Maar zeg zelf, W10 is toch veel beter dan W7, CS5 is nu toch wel echt ouuuuuud hé, als je die zelfs vergelijkt met een CS6 is het verschil al groot en een CS6 vergeleken bij een CCis nog vele malen groter.
                    Maar Adobe Elements is toch ook goed en kost bijlange niet zoveel.
                    Enfin ja, t' is uw beslissing natuurlijk.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Windows 7, einde verhaal.....

                      Je moet niet altijd de nieuwste dingen kopen, maar je helemaal afsluiten lijkt me toch zorgelijk.
                      Als je 10 jaar met een PC kan doen mag je niet klagen, ik doe ook 5 jaar met een smartphone.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Windows 7, einde verhaal.....

                        Filosofie:
                        't Is nu niet omdat W7 niet verder ondersteund wordt dat het nu plots zo lek is als een zeef en niet meer gaat werken. Wie een nieuwe install wil doen zonder de nodige "archieven" die is de pineut. Maar een laatste versie W7 iso en de gebundelde updates tot de laatste dag zijn zeker te vinden en te downloaden, op het net.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Windows 7, einde verhaal.....

                          Oeps, dubbel ... [Mod.] help?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Windows 7, einde verhaal.....

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Filosofie:
                            't Is nu niet omdat W7 niet verder ondersteund wordt dat het nu plots zo lek is als een zeef en niet meer gaat werken. Wie een nieuwe install wil doen zonder de nodige "archieven" die is de pineut. Maar een laatste versie W7 iso en de gebundelde updates tot de laatste dag zijn zeker te vinden en te downloaden, op het net.
                            Als je wist hoeveel installatie CD's en registratiecodes ik heel de tijd heb bijgehouden , zelden of nooit nog iets van gebruikt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Windows 7, einde verhaal.....

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Als je wist hoeveel installatie CD's en registratiecodes ik heel de tijd heb bijgehouden , zelden of nooit nog iets van gebruikt.
                              LOL, waarschijnlijk evenveel als ik ... ik heb nog de laatste slipstreamed versies van XP liggen, ik ga dat allemaal eens naar het containerpark moeten doen ... ik heb die wel een aantal keren gebruikt om buren kennissen en oud collegas uit het slop te halen ...

                              Comment

                              Working...
                              X