Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

    Hoi,

    ik vraag het hier omdat ik niet goed weet in welke rubriek ik het anders zou moeten zetten.

    vorig jaar liet een beroepsfotograaf pas twee dagen op voorhand weten dat hij niet kon komen naar het toonmoment van de Muziekacademie waar mijn dochter dwarsfluit speelt. De lerares vroeg me in allerijl of ik foto's wou trekken. Geen idee hoe die wist dat ik dat wel eens probeerde, maar goed. ik naar ginder met mijn Fujifilm X-T1 en mijn 18-135 zoomlens met OIS erop. Ik had dat nog nooit gedaan, doorgaans ben ik een gewone vakantiekiekjestrekker. Ik heb toen alle foto's expres drie stops te donker moeten trekken om toch maar aan een beetje een deftige sluitertijd te komen. Dan thuis alles drie stops opgetrokken. Het resultaat staat hier: http://www.gamwwetteren.be/fotoalbum...fotoalbum.html (maar mensen die resolutie op de site is een ramp!)
    (edit: ik heb de foto's hier even gezet: http://www.toonze.be/index.php?/category/42.)
    Soit, de belangrijkste les was dat ik een lichtsterkere lens wou, plus een Fujifilm-camera die overweg kon met hun X RAW Studio-toepassing want da's wel verdomd handig.
    Resultaat: een X-H1 plus 16-55 f2.8.
    En toen was het zowat een jaar stil.
    Tot plots vorige week een mail van de academie kwam met de vraag of ik het opnieuw wou doen.
    Dat had ik niet zien aankomen!
    En gek als we zijn heb ik maar ja gezegd. Ik heb nu al zenuwen....
    Ik heb nu afgelopen week ook wat zitten bijlezen over concertfotografie, om wat advies in te winnen. Kwestie van wat minder bloopers te hebben.
    Resultaat tot nu toe: met stip op één : de foto moet scherp zijn. Verder raad zowat iedereen aan om het diafragma wagenwijd open te zetten om zoveel mogelijk licht te vangen. En natuurlijk op een goede plaats gaan staan. En spotmeting. Tot zover de unanimiteit.
    Maar over sluitertijd en ISO zijn er meningsverschillen. Er zijn er die zweren bij super korte sluitertijden van 1/2000 Dat kan misschien met de allerlaatste fullframes, maar met de H1 gaat dat alleen maar zwarte foto's op leveren vrees ik.
    Er zijn er ook die zweren bij zo laag mogelijke ISO om natuurlijk zo weinig mogelijk ruis te hebben. Maar er zijn ook even goed fotografen die zonder zagen foto's nemen aan ISO 10.000, wetende dat hun sensor bij die hoge ISO's echt wel nog steeds heel goed is. Er zijn er die zeggen "fotografeer in RAW+JPG en laat de JPG's meteen in Acros zijn", omdat in-camera gegenereerde Acros-ruis van zo'n analoog-achtige, uitmuntende kwaliteit is dat je die vanuit een RAW-bestand nooit meer zo goed kan krijgen. (hier durf ik aan twijfelen, zeker als je X Raw Studio gebruikt, dat de algoritmes van de camera-processoren toepast)...
    Afin wat zijn nu mijn vragen eigenlijk?
    - zelf denk ik eraan om een sluitertijd van zeker 1/250 in te stellen, dat gaat rap genoeg zijn hoop ik om dwarsfluit, piano of vioolspelende kinderen te kunnen bevriezen. Of zou ik toch naar 1/500 gaan?
    - ISO: liefst zo laag mogelijk natuurlijk, maar ik ga een AutoISO instellen denk ik. Maar ik twijfel over de bovengrens. Zou ik gewoon 6400 nemen, of toch eerder 12800?
    Wat tests tijdens de generale repetitie gaan het moeten uitwijzen denk ik.
    Wel ja, ik ben hier precies luidop aan 't redeneren.
    Afin, al jullie advies en tips en commentaar is zéker welkom, want 't is nog maar de tweede keer dat ik zoiets ga fotograferen.
    Last edited by Muug; 30 januari 2020, 19:12. Reden: Toonze-galerij toevoegd, voor grotere foto's
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

    Ik denk idd iso 6400 en diafragma wijd open zal vlug tot de orde komen, uitt afhankelijk v licht
    Auto iso is hiervoor perfect, is er beetje meer licht aanwezig zakt de iso direct!

    Voel uzelf ook niet te min, ze vragen u een 2de keer (je doet dit wss gratis) dus ze hopen op eenzelfde kwaliteit, jij hoopt zeker te verbeteren, winwin dus
    Goed dat je weet dat nabewerking ook veel kan doen


    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

      Waarom zou je bewegende(spelende) delen van de kinderen willen bevriezen? Het zien van de beweging geeft juist aan wat de aktie is. Bij wielrennen, autosport ed wil men ook beweging zien.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

        ik doe regelmatig van die opdrachten voor armlastige vzw's met xt2 en xt3 met 16/55 2.8 en 50/140 2.8. Mijn instellingen zijn meestal : f4, 1/80 iso 1600 tot 4000 en daar druk ik regelmatig tot em A2 mee af. Ik fotografeer in hoofdzaak met JPG en standaard kleur. Onder 1/80 ga ik zelden omdat de 16-55 2.8 geen vibratie controle heeft. Hogere snelheden zijn niet nodig omdat bewegingsonscherpte in bv strijkstokken eerder bijdragen aan het beeld dan storen. F4 om toch een beetje dieptescherpte te bekomen.
        Ik kies me meestal een positie aan de zijkant van de zaal en verplaats me alleen maar als dat kan zonder het publiek of de kunstenaars te storen. bv van links in de zaal naar rechts als ik achter het publiek door kan en meestal doe ik dat op blote voeten om ook zo weinig mogelijk geluid te maken tijdens eventuele verplaatsingen.
        Je mag me via mail contacteren als je eventueel graag telefonisch wil overleggen of indien je in het Antwerpse woont in reallife.
        Ik gebruik ook geen autofocus maar heb de scherpstelling toegewezen aan de voorste functieknop op mijn toestellen.
        Succes
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

          Ik werk meestal wel eerder in het bereik 70-200.

          Voor dans wil ik ook wel nog wat beweging in het beeld (vb. kledij of arm), dus sluitertijd ergens tussen 1-160 a 1/400 afhankelijk van de dans. Voor een voorstelling als je voorbeeld kan je toch wel 1/160 - 1/125 blijven.
          ISO, tja, wat je krijgt van licht he. Ik beperk toch liefst ergens tot 4000/6400 max, ik merk ook dat vanaf een bepaald punt een stop bij optrekken achteraf niet meer ruis geeft dan een stop meer bij het schieten.

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

            Wel de muzikanten gaan alleszins goed belicht zijn, met vrij stabiel licht. Bewegingsonscherpte lijkt mij not done bij dit soort evenementen. Een pianist met bewegingsonscherpte in zijn vingers lijkt me tamelijk fout.:-) De hoofdstukjes Woord en Dictie gaan dynamischer zijn, daar gaat de autofocus zijn plezier aan hebben.

            @Lazy Charles, kunnen we eens een klapke doen? Stuur maar een pm en dan bel ik even .
            Know what you know, and don't know what you don't know.

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

              pm gestuurd
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

                De generale repetitie is belangrijker dan je denkt: dan heb je de mogelijkheid om
                Met de muzikant te praten;
                De muzikant te regisseren;
                Dichtbij opnames te maken zonder te storen;
                Als alles mislukt tijdens het optreden, heb je deze kwalitatieve foto's nog


                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                  Bewegingsonscherpte lijkt mij not done bij dit soort evenementen. Een pianist met bewegingsonscherpte in zijn vingers lijkt me tamelijk fout.:-)
                  Mij niet, maar kun je ook uitleggen waarom jij dit vindt?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie theater/muziekoptreden: advies gevraagd ivm instellingen Fujifilm X-H1

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Mij niet, maar kun je ook uitleggen waarom jij dit vindt?
                    Neen, ik vind dat gewoon.
                    Know what you know, and don't know what you don't know.

                    Comment

                    Working...
                    X