Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

    Etiketten lezen, het is een nachtmerrie. EN je hebt een zéér sterk leesbrilletje nodig.
    Wij eten al eens graag maar sporadisch chocopasta.
    Nu is er in die dingen soms een groot prijsverschil dus is plaatste er eens 2 naast mekaar.
    De eerste bevat minder kalorietjes maar méér suiker.
    De tweede dus méér kalorietjes, en dat komt dan imho door de vetten.

    Ah misschien niet onbelangrijk: de eerste palmolie, bij de tweede staat "raap, shea, cocos " - no palm oil

    De eerste 13% hazelnoten en 7,4% magere cacao

    De tweede pure chocolade : 3 %

    Hier de tabel. Moeilijke hé ?

    Last edited by Alfa Centauri; 20 januari 2020, 16:48.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

    Ik zou gewoon nooit pasta kopen met "palm olie" erin.
    Volgens uw tabel zou ik gaan voor de eerste, maar eerlijk, s'morgens moet ik dat al zeker niet hebben en als vieruurtje echt heel zelden.
    Een gezonde pasta zal er wel niet bestaan, tenzij misschien ambachtelijke.
    Ne keer vragen aan onze West-Vlaamse chocolatier van NjamTV?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Ik zou gewoon nooit pasta kopen met "palm olie" erin.
      Same here.. Al was het maar voor de schade aan het milieu.
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

        Ik moet helaas altijd de suikervrije variant nemen, dus ik kan niet zomaar palmolievrije eten, want die bevat suiker, ik heb het over Boerinneke, die hebben een palmolievrije variant.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Ik moet helaas altijd de suikervrije variant nemen, dus ik kan niet zomaar palmolievrije eten, want die bevat suiker, ik heb het over Boerinneke, die hebben een palmolievrije variant.
          Maar zoeten daar dan niet veel van die “....itols” in ?
          Als ik bv. zo 1 Icy frisko van Ijsboerke eet zit ik een halve dag op toilet. Ik verdraag die spullen niet.
          Beter dan 1 keer zondigen...
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

            Spijtig genoeg zijn die suikervervangers even erg.
            Als ik zelf iets zoet, dan is het met Stevia.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #7
              Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

              Alles wat "light" is, daar moet je goed lezen en vergelijken. Vaak staat erop "minder suiker" maar dan zit er meer vet of zout in. Staat er "minder zout" dan is er meer suiker of vet in. En met "minder vet" heb je meer suiker of zout. Dat zijn nu eenmaal 3 dingen die smaak geven.

              En ja, maltitol is een gemakkelijke suikervervanger omdat die 1-op-1 door hetzelfde gewicht suiker kan vervangen. Maar als je er niet tegen kan dan zit je inderdaad de hele dag in het kleinste kamertje.

              Die choco's... ik zou de tweede nemen als die eetbaar is. Die 0.4g verzadigde vetten verschil gaan het niet maken, maar wel minder suiker.

              Comment


              • #8
                Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Alles wat "light" is, daar moet je goed lezen en vergelijken. Vaak staat erop "minder suiker" maar dan zit er meer vet of zout in. Staat er "minder zout" dan is er meer suiker of vet in. En met "minder vet" heb je meer suiker of zout. Dat zijn nu eenmaal 3 dingen die smaak geven.

                En ja, maltitol is een gemakkelijke suikervervanger omdat die 1-op-1 door hetzelfde gewicht suiker kan vervangen. Maar als je er niet tegen kan dan zit je inderdaad de hele dag in het kleinste kamertje.

                Die choco's... ik zou de tweede nemen als die eetbaar is. Die 0.4g verzadigde vetten verschil gaan het niet maken, maar wel minder suiker.
                Den eerste was Nutella, de tweede Galler.

                Chocopasta blijkt sowieso niet gezond, maar af en toe eens zondigen moet kunnen eh
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Alles wat "light" is, daar moet je goed lezen en vergelijken. Vaak staat erop "minder suiker" maar dan zit er meer vet of zout in. Staat er "minder zout" dan is er meer suiker of vet in. En met "minder vet" heb je meer suiker of zout. Dat zijn nu eenmaal 3 dingen die smaak geven.
                  Ja en als die er niet in zitten smaakt het meestal niet.
                  Want wat is de lekkerste kaas ? Dat is toch vaak kaas waar wat vet in zit eh
                  Camembert, Brie, St Albray, .....
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Want wat is de lekkerste kaas ? Dat is toch vaak kaas waar wat vet in zit eh
                    Camembert, Brie, St Albray, .....
                    Zwijg, ik krijg goesting. Denk dat er nog Herve in de frigo zit...

                    Comment


                    • #11
                      Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Hier de tabel. Moeilijke hé ?

                      Deze tabel op zich zegt niets.
                      Belangrijk is ook te weten hoe het opgegeven wordt.
                      Sommige producten geven deze waarden per portie, anderen,per 100 gram, nog anderen volgens de inhoud van het potje.
                      Het ene product is ook zwaarder dan het andere, als er bijvoorbeeld 50% verzadigde vetten in zitten in het ene en 60% in het andere... dan kan die 60% toch gezonder zijn als men er minder van nodig heeft om zijn boterham te beleggen.

                      Met choco vind ik dat toch dat men van de goede weinig nodig heeft en van de slechte (minder smaak) veel meer moet smeren.
                      Voor die paar keer dat ik dat eet, dan kies ik toch liever voor de goede. [emoji23]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                        Nee nee Freddy, het zij wel degelijk de waarden per 100 g.
                        Maar hoe dik ge uwe choco smeert kan ik natuurlijk niet weten.
                        Ik vind beide merken heel lekker,
                        Ook Ferrero Rocher kan ik wel smaken : choco in een pralineke
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                          Zout; vet en (toegevoegde) suiker zijn smaakversterkers en maakt voeding dus lekkerder, maar helaas is 'lekker' ongezond. Nu was ik toch nooit een zoetekauw maar toch moet ik suiker zoveel mogelijk meiden dus gebruik ik soms zoetstoffen.
                          Maar je wendt eraan ook zonder dat biertje of wijntje: een glas water is op zijn tijd ook lekker. Zonder of weinig suiker betekend veel etiketten lezen in de supermarkt.

                          Comment


                          • #14
                            Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Maar hoe dik ge uwe choco smeert kan ik natuurlijk niet weten.
                            Daar gaat het ook niet om hé. [emoji6]
                            Wat ik bedoel is dat de ene choco vaster en zwaarder is dan de andere en mogelijks ook smaakvoller.
                            Die 100 gram van het ene merk is in volume daarom niet evenveel als van het andere merk.
                            Het kan dan goed zijn dat je dan van merk A een 25 gram per boterham smeert en van merk B maar 20 gram.
                            Wat dan het gezondste is ... dat is niet specifiek die met de slechtste waarden in de tabel, maar de waarden volgens wat je opeet.
                            Tenzij je altijd de volledige pot erdoor sleurt. [emoji16][emoji16][emoji16]
                            Rekening houden met die waarden is niet altijd zo evident. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Choco-pasta: de "minst" ongezonde....

                              ik snak nog naar die donkere pasta met die olifant.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X