Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos rp/r of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eos rp/r of niet

    Ik wil graag overschakelen van mijn canon 7dmII naar een spiegelloze camera.
    De reden is omdat ik vind dat de 7d maar fletse foto's maakt en te veel nabewerking nodig heeft( kan ook aan mij liggen :-) ).
    Maar is het de moeite om over te schakelen naar een eos rp?
    Heeft hier iemand al ervaringen mee? goed of slecht.
    Want tegenwoordig trekken de smartphones betere foto's dan mijn 7d :-)
    groeten van een hobby fotograaf ;-)

  • #2
    Re: eos rp/r of niet

    Oorspronkelijk geplaatst door sergio_c Bekijk bericht
    Ik wil graag overschakelen van mijn canon 7dmII naar een spiegelloze camera.
    De reden is omdat ik vind dat de 7d maar fletse foto's maakt en te veel nabewerking nodig heeft( kan ook aan mij liggen :-) ).
    Maar is het de moeite om over te schakelen naar een eos rp?
    Heeft hier iemand al ervaringen mee? goed of slecht.
    Want tegenwoordig trekken de smartphones betere foto's dan mijn 7d :-)
    groeten van een hobby fotograaf ;-)
    Ik ben ervan overtuigd dat het probleem bij jou ligt hoor.
    Als je met de 7DII fletse foto's maakt en je het idee hebt dat je met een smartphone betere foto's maakt, dan is het misschien een goed idee om je verder te verdiepen in het toestel
    En je ook verder te verdiepen in nabewerking indien je in RAW fotografeert.
    Anders zal je ook met de RP dan niet de gewenste resultaten krijgen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: eos rp/r of niet

      Oorspronkelijk geplaatst door sergio_c Bekijk bericht
      Ik wil graag overschakelen van mijn canon 7dmII naar een spiegelloze camera.
      De reden is omdat ik vind dat de 7d maar fletse foto's maakt en te veel nabewerking nodig heeft( kan ook aan mij liggen :-) ).
      Maar is het de moeite om over te schakelen naar een eos rp?
      Heeft hier iemand al ervaringen mee? goed of slecht.
      Want tegenwoordig trekken de smartphones betere foto's dan mijn 7d :-)
      groeten van een hobby fotograaf ;-)
      Dan zou ik me eerder orienteren naar een toestel dat gekend is voor goede jpeg beelden. Want ik ben ervan overtuigd dat jou 7D mooie beelden kan schieten, maar je moet de moeite doen raw bewerking te doen. Hoeft zelfs niet moeilijk te zijn, er zijn programma's die je toelaten een batchverwerking uit te voeren.
      Eerlijk, ik werk ook al een eeuwigheid niet meer in raw, het verschil is voor mij te beperkt, en haalt de fun eraf vind ik.
      Of de Eos rp jou toestel is? weet niet. Ben al lang weg bij Canon, kan daar niet over oordelen.

      Comment


      • #4
        Re: eos rp/r of niet

        De onbewerkte foto's van een 7DII (of eender welke andere digitale camera) zullen niet zo heel veel verschillen met de foto's die uit een R of RP komen.

        Ik gebruik een 7DII en een 1Dx, er zijn wel kleine verschillen tussen de kleuren van die twee camera's, maar ik kan niet zeggen dat de foto's die uit de 7DII komen duidelijk fletser zijn dan die van de 1Dx.

        Er staat niet bij of je fotografeert in RAW of jpeg, maar het is zo dat een RAW foto "onbewerkt" (je weet niet wat de processor van de camera er al mee heeft gedaan) uit de camera komt, en dat je daar dan zelf aan moet werken om er het beste uit te halen.
        Ik heb nooit foto's in RAW gemaakt, alles wat er op mijn website staat is dus in jpeg gefotografeerd.
        Dat wil daarom nog niet zeggen dat de jpeg bestanden onbewerkt op de website komen, maar meestal zijn het bewerkingen die door Elements automatisch in batch kunnen uitgevoerd worden (verkleinen en automatisch contrast zijn dan de bewerkingen die ik gebruik), want foto's van evenementen zet ik gewoonlijk een paar uur later al op de website, en als ik die elk apart moet bewerken dan gaat dat zo snel niet.
        En als ik in de toekomst ooit een camera koop die een vergelijkbare (of betere beeldkwaliteit) levert in een ander soort fotobestand dat nog minder geheugen nodig heeft (HEIF bijvoorbeeld), dan zal ik dat waarschijnlijk wel gebruiken in plaats van jpeg.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: eos rp/r of niet

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          En als ik in de toekomst ooit een camera koop die een vergelijkbare (of betere beeldkwaliteit) levert in een ander soort fotobestand dat nog minder geheugen nodig heeft (HEIF bijvoorbeeld), dan zal ik dat waarschijnlijk wel gebruiken in plaats van jpeg.
          Dat is een standpunt dat ik onderschrijf (als niet-canon-gebruiker) - bovendien houdt HEIF meer bits bij dan jpg (10 bits ipv. 8 meen ik ergens gelezen te hebben).

          Comment


          • #6
            Re: eos rp/r of niet

            Niet dat ik iemand naar raw wil pushen, jpeg is prima, maar met de juiste instellingen en calibratie (ook van je camera) is raw even gemakkelijk (en zie je geen fletse kleuren).
            Met de huidige hardware is de grootte van de files minder een probleem.
            Tenzij je er een paar duizend op twee uur moet doordraaien.

            Bij hoge ISO kunnen de beelden van een cropcamera misschien wat fletser worden, net zoals een ballon die je teveel opblaast, maar daar bestaan schuifknoppen voor.
            Doorgaans krijgen Canon camera's een goede beoordeling voor jpeg, ik zou niet weten wat TS verkeerd doet.

            Comment


            • #7
              Re: eos rp/r of niet

              Zeker leggen de Canon sensoren het de laatste (vele) jaren af tegenover een Sony sensor, maar dat wil niet zeggen dat je foto's per se flets moeten zijn. Werk je in RAW en bewerk je goed na dan is er meer te winnen dan met de allernieuwste camera. Ik ga de komende maanden het Canon R systeem testen in vergelijking met mijn Sony. Canon heeft bij het R systeem fantastische objectieven uitgebracht en ik ben erg benieuwd wat er uit te halen is. De belangrijkste winst is evenwel te halen met de juiste techniek bij et nemen van de foto en de nabewerking.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: eos rp/r of niet

                Zelfs in JPG mogen je foto's niet flets zijn als je je belichting goed afstemt.

                Zelf heb ik een EOS R die ik initieel als backup aangekocht had tijdens de cashback periode van Canon. Momenteel gebruik ik nog enkel de EOS R en de 6D is de backup geworden
                Het is een volledig andere wijze van fotograferen en misschien voor jou de betere. Door de viewfinder zie je exact hoe je foto er gaat uit zien, maw als die flets is in je viewfinder, dan moet je bijsturen hé.

                Hou er rekening mee dat dit een full frame is, jouw lenzen gaan andere beelden geven dan op je 7D (crop factor) en je kan lekker hoog in de ISO's gaan. (alle je Canon lenzen passen EF-s, EF en RF, wat op de FF DSLR's niet zo is. EF-s wel in lagere resolutie op de RP/R)
                Mocht je de aankoop doen dan adviseer ik jou om voor de adaptor te gaan met draairing. Mocht je ooit naar manueel willen gaan, dan heb je sluitersnelheid, diafragma en iso direct onder draaiknoppen zitten wat erg handig is.
                De eye AI is subliem sinds de laatste firmware (effe checken dat je die hebt, was bij mij niet het geval. Upgraden is kinderspel)
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment

                Working...
                X