Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies Canon voor reisfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies Canon voor reisfotografie

    Momentel heb ik een 5D Mark III (full frame) met de 2 lenzen 24-70 f2.8 en 70-200 f2.8. Ik fotografeer er wielerwedstrijden en huwelijken mee.
    Mooie maar zware apparatuur.

    Ik ga terug sinds lang redelijk ver op reis en de handbagage is in gewicht beperkt en wil ook niet te veel zeulen.
    Ik heb ook nog een oudere 7D Mark I met een 18-200 (echte reislens, maar alleen voor EF-s dus niet op full frame). Van de camera ben ik niet meer tevreden.

    Nu ben ik aan het twijfelen wat te doen... een 7D Mark II of 90D kopen waarop ik de reislens kan gebruiken of een toch al mijn full-frame materiaal meenemen.
    Of is er nog een alternatief...?

    Binnenkort ga ik naar Istanbul en Japan.
    Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

  • #2
    Re: Advies Canon voor reisfotografie

    Je zou een EOS M body kunnen kopen, veel kleiner.
    De M6 MkII is technisch gelijk aan de 90D.
    Een M50 is goedkoper en daar ga je op reis al meer dan genoeg aan hebben.
    Met een adapter kan je alle EF en EF-S lenzen gebruiken zonder enige prestatieverlies (koop een Chinese, werkt evengoed als die van Canon).

    Comment


    • #3
      Re: Advies Canon voor reisfotografie

      De 18-200 mag dan wel een echte reislens zijn met een heel handig zoombereik, maar optisch is die zeker niet in staat om het beste uit een M6 of 90D te halen.
      De sensor van die camera's is wel heel erg goed, maar de details die niet door de lens tot bij de sensor geraken staan ook niet op de foto (de sensor is in staat om veel meer fijne details weer te geven dan wat er door de lens geraakt).
      Ik ken zelf iemand die een 18-200 gebruikt, op een niet zo recente camera (60D), maar het is duidelijk aan de foto's te zien dat die lens een beperkende factor is.
      Last edited by Black B@ndit; 18 januari 2020, 07:11.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Advies Canon voor reisfotografie

        Ik weet niet of de EF-M 18-150 beter is dan de EF-S 18-200, maar allicht compacter (alhoewel het zal meevallen op een M body).
        Het is dan ook een reislens.

        Zelf gebruik ik mijn 7DII enkel nog voor natuur en sport, doorgaans neem ik op wandeling of reis de M mee.
        Je moet dan wel enkele nieuwe lensjes kopen, maar in verhouding tot EF lenzen zijn ze niet duur en sommige van zeer goede kwaliteit.

        Voor mij zijn EF en EF-S het verleden, ik kan mijn lenzenset perfect blijven gebruiken op de M en R vatting (als ik zoiets ooit koop), maar ik ben niet geneigd om nog een nieuwe DSLR te kopen.
        De 90D noch de M6 II overtuigen mij tov mijn 7DII en M6. De AF voor snel bewegende onderwerpen blijkt niet beter en wat ben je met een 32 mpx sensor als er bijna geen lenzen zijn met een voldoende hoge resolutie ?

        Een (evenueel tweedehandse) 7DII is trouwens even groot en zwaar als een 5DIII.

        Comment


        • #5
          Re: Advies Canon voor reisfotografie

          ik heb dezelfde stadia doorlopen.
          Op mijn verre reizen sleur ik toch mijn 5D mee want ik doe die reis maar 1 keer en om dan ter plaatse een paar keer te sakkeren omdat ik mijn vertrouwde uitrusting niet mee te hebben... neen daar is reizen te duur voor.
          mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
          nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
          https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

          Comment


          • #6
            Re: Advies Canon voor reisfotografie

            Bedankt voor de reacties. Ik ga vrijdag ook eens in de fotowinkel Art en Craft in Gent mijn licht opsteken.
            Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

            Comment


            • #7
              Re: Advies Canon voor reisfotografie

              alles hangt af van uw verwachtingen, Istanbul en Japan twee totaal verschillende werelden en hoe ga je op reis groepsreis, alleen hoe lang? wat ga je zien de plat gelopen paden waar reeds honderd duizend foto's zijn genomen. In dit geval is een kleine kamera voldoende. ga je voor landschappen heb je dan tijd om te gaan naar plaatsen waar je nog iets uniek kan fotograferen.
              en alleen of met medewerkers die al je materiaal meeschouwen (softbox , reflectie scherm enz. bekijk naar de beelden van Jimmy Nelson heb je zoiets voor ogen of toch niet

              Comment


              • #8
                Re: Advies Canon voor reisfotografie

                Tenzij je kamerbreed gaat afdrukken denk ik dat je voor een landschap ruim genoeg hebt aan een M-body (24 of 32 mpx) en een EF-M 11-22 mm - deze lens is van zeer goede kwaliteit - voor een fractie van de prijs, afmetingen en gewicht van een FF DSLR.
                Idem voor de EF-M 32mm 1.4.

                Je koopt gewoon een hele uitrusting voor wat men tegenwoordig voor één FF DSLR lens vraagt.
                Moet je ook al minder wakker liggen over diefstal.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies Canon voor reisfotografie

                  Voor op reis heb ik twee jaar geleden een RX10 III aangeschaft. Zodanig tevreden van dat ik met de RX10 IV bij dat concept gebleven ben voor de reis naar de VS vorig jaar.
                  Ik had telkens wel nog een A7RII/III met 35/2.8 en 24-70/4 mee omdat we ook met twee zijn die graag foto's maken, dus ieder zijn tasje.

                  In jouw geval zou ik de 5D met 24-70 meenemen samen met een RX100 VII (1" en 24-200mm) (https://www.dpreview.com/reviews/buy...ras-for-travel), of een tweedehands RX10 III als je graag 600mm mee wil hebben (of zoiets in Canon-versie natuurlijk ).
                  Last edited by K-2; 21 januari 2020, 15:23.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies Canon voor reisfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Tenzij je kamerbreed gaat afdrukken denk ik dat je voor een landschap ruim genoeg hebt aan een M-body (24 of 32 mpx) en een EF-M 11-22 mm - deze lens is van zeer goede kwaliteit - voor een fractie van de prijs, afmetingen en gewicht van een FF DSLR.
                    Idem voor de EF-M 32mm 1.4.

                    Je koopt gewoon een hele uitrusting voor wat men tegenwoordig voor één FF DSLR lens vraagt.
                    Moet je ook al minder wakker liggen over diefstal.
                    dat zegt veel over de kwaliteit, kwaliteit heeft eenmaal een prijs he

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies Canon voor reisfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                      dat zegt veel over de kwaliteit, kwaliteit heeft eenmaal een prijs he
                      Niet echt. Prijs en kwaliteit zijn grotendeels onafhankelijk, marketing bepaalt dat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies Canon voor reisfotografie

                        EOS R of EOS RP full frame camera's en je 18-200mm past er op met de tussenring (met -60% megapixels maar 12 Megapixels is nog stevig )en je hebt gelijk een backup voor je 5D (al denk ik dat je 5D snel op 2dehands zal staan als je de EOS R hebt)

                        enne de Canon 18x200mm wordt héééél hard ondergewaardeerd, prima lens om op reis mee te gaan.
                        Rudy,

                        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies Canon voor reisfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                          EOS R of EOS RP full frame camera's en je 18-200mm past er op met de tussenring (met -60% megapixels maar 12 Megapixels is nog stevig )en je hebt gelijk een backup voor je 5D (al denk ik dat je 5D snel op 2dehands zal staan als je de EOS R hebt)

                          enne de Canon 18x200mm wordt héééél hard ondergewaardeerd, prima lens om op reis mee te gaan.
                          Op een EOS R of RP kan je ook de nieuwe 24-240 gebruiken, volgens de eerste reviews heeft die voor zo'n groot zoombereik een heel behoorlijke beeldkwaliteit.
                          Maar zoals altijd is het beschikbare budget belangrijk...
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies Canon voor reisfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Op een EOS R of RP kan je ook de nieuwe 24-240 gebruiken, volgens de eerste reviews heeft die voor zo'n groot zoombereik een heel behoorlijke beeldkwaliteit.
                            Maar zoals altijd is het beschikbare budget belangrijk...
                            Idd maar gezien hij al een 18x200mm heeft, je kan blijven kopen hé
                            Rudy,

                            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies Canon voor reisfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                              Idd maar gezien hij al een 18x200mm heeft, je kan blijven kopen hé
                              Een full frame camerabody kopen om de zwakste schakel te blijven gebruiken is volgens mij geen heel goed idee.
                              De 18-200 is dan veruit de zwakste schakel, bovendien wordt dan maar een stukje van de full-frame sensor gebruikt want de 18-200 is een 1,6x crop lens.
                              Dan is het beter om de goedkoopste crop DSLR te kopen als die lens werkelijk dienst moet blijven doen als "reislens", de goedkoopste Canon crop DSLR zal ook ondermaats presteren met die lens, maar dan heeft het ook niet veel geld gekost.
                              Ik heb zelf al genoeg "softe foto's" gezien die met die lens gemaakt zijn, daarom ben ik er zeker van dat een andere lens een betere investering is dan een andere camerabody.
                              Maar de nieuwe 24-204 is alleen op een R of RP te gebruiken, het is onmogelijk om die met een adapter op een DSLR te monteren.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X