Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Home Studio, tips, ervaringen, etc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Home Studio, tips, ervaringen, etc

    Hej iedereen, ik heb een kleine berging naast mijn garage. Ik zou deze willen omtoveren tot een kleine studio die permanent zou blijven staan. In deze studio zou ik vooral shoots willen doen voor kleine huisdieren en newborn.

    Ik ga gebruik maken van flitsers als verlichting. Vooral op niet met kabels e.d. Te zitten. En ook om materiaal makkelijk mee op locatie te kunnen nemen.

    De ruimte is 3x3m en standaard hoogte +-2,40. Nu zijn de muren van een grove grijze steen. (Foto beneden) ik huur dit ook dus zou niet al te veel willen boren in de muren.

    Wat zouden jullie die met deze ruimte. De muren (2 aan de zijkant) laten zoals ze zijn? Eventueel bekleden met wit/reflecterend materiaal? Tips voor welk materiaal (on budget).

    Ik heb 1 lamp hangen in het midden, deze vervangen door een daglicht lamp is het beste neem ik aan? Mss zelfs zo een “spitter” halen waar ik dan 4 lampen kan indraaien ipv 1?

    Ik heb al een achtergrond systeem waar ik achtergronden kan aan bevestigen.

    Ik dacht ook een tafelblad op schragen te leggen als “werkvlak”.

    Dingen die ik mis/over het hoofd zie?

    Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

  • #2
    Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

    Drie op drie is niet groot natuurlijk, reken erbij dat je achtergrond erin staat (die kan je natuurlijk ook bevestigen tegen de achterste muur) en dan moet je nog een heel stuk van de achtergrond afblijven met je model.
    Dus eigenlijk toch veel te klein, niet om je te ontmoedigen hoor.
    De muren mogen zeker niet reflecterend zijn, hang er bvb zwarte of donkergrijze doeken aan, dat is ideaal.
    Qua belichting zou ik zeker niet werken met daglicht of spotjes dat van boven komt, dat slaat nergens op en ziet er ook niet uit op de foto.
    Dus zal je nog een investering moeten doen in studiobelichting, kan je zo duur maken als je zelf wilt uiteraard

    Dus mijn idee, ik zou de ruimte gewoon gebruiken als opslagplaats want voor een studio met jouw doeleinden is het te klein

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Drie op drie is niet groot natuurlijk, reken erbij dat je achtergrond erin staat (die kan je natuurlijk ook bevestigen tegen de achterste muur)

      Dus mijn idee, ik zou de ruimte gewoon gebruiken als opslagplaats want voor een studio met jouw doeleinden is het te klein

      grts
      Sieg
      Bedankt voor je reactie.

      Ik denk persoonlijk als je met 3x3 Ni genoeg plaats hebt om kleine huisdieren te fotograferen kun je beter je toestel verkopen denk ik [emoji2369]

      Die 1 of 4 lampen zou ik Gwn gebruiken om de ruimte te verlichten. Niet echt voor het subject te belichten. Dacht dat het mss aangenamer was dan gewone lampen.

      Die zwarte doeken is idd wel een goeie. Iemand een idee waar je grote zwarte doeken kunt kopen? (Budget)
      Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

      Comment


      • #4
        Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

        Oorspronkelijk geplaatst door Kampers Bekijk bericht
        Bedankt voor je reactie.

        Ik denk persoonlijk als je met 3x3 Ni genoeg plaats hebt om kleine huisdieren te fotograferen kun je beter je toestel verkopen denk ik
        U vraagt gewoon raad en dat geef ik U, dit is gewoon mijn idee
        U rekent een ruimte van drie op drie, als de achtergrond tegen de muur hangt verlies je daar geen ruimte
        Het model minstens op 1 meter van de achtergrond plaatsen voor een beter resultaat, dus heb je nog twee meter over vanaf je model
        Daarvoor moet je belichting staan en achter of bij gebrek aan ruimte tussen je belichting sta je zelf
        Dus als je eens goed rekent zal het nipt worden
        Het is volgens mij toch ook niet de bedoeling om die newborn of dieren vast te leggen, met een groothoeklens hé
        Zelg gebruik ik voor die dingen een brandpuntafstand vanaf 135 mm op ff tot zelfs 200mm (en soms zelfs 300mm en meer voor buiten dan)
        En daarmee bedoel ik dat het eigenlijk toch wel net iets te klein is.
        Maar blijkbaar is in totaal 3m voor U voldoende aan het antwoord te lezen, ieder heeft zijn manier van werken uiteraard.
        En mijn antwoord was met de beste bedoeling geschreven

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 16 januari 2020, 22:55.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          U vraagt gewoon raad en dat geef ik U, dit is gewoon mijn idee
          U rekent een ruimte van drie op drie, als de achtergrond tegen de muur hangt verlies je daar geen ruimte

          grts
          Sieg
          Hej Sieg, Ik bedoelde dit niet slecht naar u toe ofzo hoor. Ik waardeer de info die je geeft zeker.

          Ik denk dat je voor kleine dieren en zelfs newborn geen 1m afstand nodig hebt. Als je op 2.8f of in die buurt shoot en met de 70-200 heb je al heel snel BG uit focus. Natuurlijk “hoe verder hoe beter”.

          Voor newborn heb ik een speciale stand voor een zitzak in te leggen waarover ik verschillende achtergronden kan hangen.

          Ik denk dat ik eens bij kwantum en Ikea ga zien voor zwarte doeken en ga werken met gordijn rails. Heel de ruimte rondom. En dan kan ik daarvoor op de plaatsbaar ik wil de gepaste achtergrond nog voorhangen. Of eens kijken of ik langs de “shoot kant” een buis kan hangen die ik van hoogte kan aanpassen.
          Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

          Comment


          • #6
            Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

            voor de stof om de muren te bekleden, stap eens een stoffenwinkel in bv de Turnhoutsebaan in Borgerhout, of soortgelijks binnen . Kan je meestal wel stoffen vinden die iets budgetvriendelijker zijn.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              voor de stof om de muren te bekleden, stap eens een stoffenwinkel in bv de Turnhoutsebaan in Borgerhout, of soortgelijks binnen . Kan je meestal wel stoffen vinden die iets budgetvriendelijker zijn.
              Ervaringen met de stoffen van kwantum/Ikea?


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

              Comment


              • #8
                Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

                Oorspronkelijk geplaatst door Kampers Bekijk bericht
                Ervaringen met de stoffen van kwantum/Ikea?


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                Op zich maakt de stof niet uit. Voor zwart werkt een matte stof het beste, reflecteert nog minder. Met een klein beetje stretch kan je het goed opspannen. Persoonlijk zou ik gewoon een stoffen achtergrond kopen. Doek kost niet veel.

                Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

                  Ik ben vandaag stof gaan bestellen bij de kwantum. 1.50breed aan 1€/m. Ik ga de muren in de ruimte in een U-vorm afdekken.
                  Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

                  Comment


                  • #10
                    Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kampers Bekijk bericht
                    Ik ben vandaag stof gaan bestellen bij de kwantum. 1.50breed aan 1€/m. Ik ga de muren in de ruimte in een U-vorm afdekken.
                    Goed idee, zorg wel dat het geen blinkende stof is, dus hoe matter hoe beter

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Goed idee, zorg wel dat het geen blinkende stof is, dus hoe matter hoe beter

                      grts
                      Sieg
                      Ja het is niet blinkend, het was wel redelijk dun. Maar voor die prijs laat ik deze dubbel stikken.

                      Ik ga waarschijnlijk ook nog een vloerbedekking leggen om van de beton look af te zijn. En het ook wat een warmer gevoel van ruimte te geven. Ook bij kwantum heel goedkoop te verkrijgen.

                      Ik zal ook wel wat snapshots maken voor en na.
                      Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

                      Comment


                      • #12
                        Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kampers Bekijk bericht
                        Ja het is niet blinkend, het was wel redelijk dun. Maar voor die prijs laat ik deze dubbel stikken.

                        Ik ga waarschijnlijk ook nog een vloerbedekking leggen om van de beton look af te zijn. En het ook wat een warmer gevoel van ruimte te geven. Ook bij kwantum heel goedkoop te verkrijgen.

                        Ik zal ook wel wat snapshots maken voor en na.
                        foto's voor en na kan altijd interessant zijn voor anderen die dit ooit van plan zijn, dus goed idee !

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Home Studio, tips, ervaringen, etc

                          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                          Op zich maakt de stof niet uit. Voor zwart werkt een matte stof het beste, reflecteert nog minder. Met een klein beetje stretch kan je het goed opspannen. Persoonlijk zou ik gewoon een stoffen achtergrond kopen.
                          Dat is niet zo. In veel stof zit iets van kunststof dat raar reflecteert. Naar de markt of winkel neem ik altijd camera met flits mee en neem een foto, soms schrik je van het resultaat kwa reflectie.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X