Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Halogeen spots vervangen door ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Halogeen spots vervangen door ???

    Ik heb gezocht en gezocht maar hier geen antwoord op gevonden.
    Wij hebben hier een dertigtal ingebouwde halogeenspots. Iedere spot heeft zijn transfo : OSRAM halotronic HTM 70. Die gaan nu 16 jaar mee maar ik heb er al 2 die er de brui aan gegeven hebben.
    Vraag : wat is het beste qua verbruik, brand-veiligheid, duurzaamheid, ...: de transfos er uit gooien en 220 V LED's plaatsen of de transfos vervangen, en LED 12V steken.

    Of is er geen verschil en is de transfo in de LED ingebouwd? Of ?

    Met dank, Jef

  • #2
    Re: Halogeen spots vervangen door ???

    Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
    Ik heb gezocht en gezocht maar hier geen antwoord op gevonden.
    Wij hebben hier een dertigtal ingebouwde halogeenspots. Iedere spot heeft zijn transfo : OSRAM halotronic HTM 70. Die gaan nu 16 jaar mee maar ik heb er al 2 die er de brui aan gegeven hebben.
    Vraag : wat is het beste qua verbruik, brand-veiligheid, duurzaamheid, ...: de transfos er uit gooien en 220 V LED's plaatsen of de transfos vervangen, en LED 12V steken.

    Of is er geen verschil en is de transfo in de LED ingebouwd? Of ?

    Met dank, Jef
    Vast en zeker transfo's er van tussen en 230 volt LED inbouwen.
    Bij 230 volt led GU10 zitten de drivers in de led ingebouwd.
    Nadeel, je zal ook de armaturen moeten vervangen (niet dezelfde sockets), maar
    halotronic transfo's van 16 jaar oud zullen ook niet blijven mee gaan.
    Tenzij je met heel dure armaturen zit, zou ik zeker niet twijfelen en alles vervangen.
    Voor de prijs moet je het tegenwoordig niet meer laten.

    Last edited by Guest42; 6 januari 2020, 12:22.

    Comment


    • #3
      Re: Halogeen spots vervangen door ???

      Ik heb hier 2,5 jaar geleden 157 inbouwspots vervangen door ronde LED armaturen van 18W.
      Deze hebben een uitwendig omvormerblokje van 60x35x30 mm. Input 220V en output is met een draadje en een stekkertje.
      Aan de led armaturen hangt een draad van 30cm met een contra-stekkertje. Om te vergrendelen de stekker 90° draaien.
      Na 2,5 jaar nog geen enkel defect. Kostten in de Brico 25€, maar online slechts 4,75€ voor identiek dezelfde en in dezelfde verpakking !
      De oude spots waren voor een gat van 190mm en de nieuwe voor een gat van 210mm.
      Was gemakkelijk met een halfronde rasp te vergroten (plaasterplaat 12mm)

      Comment


      • #4
        Re: Halogeen spots vervangen door ???

        Zo te zien zijn uw "transfo´s" niet echt transfos maar omvormers. Die zijn zeer rendabel in tegenstelling tot gewone transformatoren die onder lage last moet draaien.
        Ik zou de lampen gewoon vervangen door LED types die de zelfde vatting aankunnen.
        Simpel, goed, goedkoop en geen breekwerk.

        Comment


        • #5
          Re: Halogeen spots vervangen door ???

          Nadeel, je zal ook de armaturen moeten vervangen (niet dezelfde sockets), maar
          halotronic transfo's van 16 jaar oud zullen ook niet blijven mee gaan.
          Dit hoeft niet, je kan het aansluitstukje apart verkrijgen.
          Transo ertusen uit en de 230 met een lusterklem aansluiten op de draadjes van de socket.

          Trouwens 12V LED's hebben de driver ook ingebouwd.

          mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Halogeen spots vervangen door ???

            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
            Dit hoeft niet, je kan het aansluitstukje apart verkrijgen.
            Transo ertusen uit en de 230 met een lusterklem aansluiten op de draadjes van de socket.

            Trouwens 12V LED's hebben de driver ook ingebouwd.

            mvg
            Niet bij elk soort armatuur, als het armaturen zijn met vast socket,
            lukt het bij de meeste niet, als het armaturen zijn waar de lampen
            zijn vast gezet op de frontring heb je gelijk.

            Comment


            • #7
              Re: Halogeen spots vervangen door ???

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Zo te zien zijn uw "transfo´s" niet echt transfos maar omvormers. Die zijn zeer rendabel in tegenstelling tot gewone transformatoren die onder lage last moet draaien.
              Ik zou de lampen gewoon vervangen door LED types die de zelfde vatting aankunnen.
              Simpel, goed, goedkoop en geen breekwerk.
              Probleem kan zijn dat die omvormers een minimale belasting nodig hebben, waaraan je met een LED niet gaat komen.
              Maar je kan wel een aantal LED's groeperen op één of enkele omvormers. Dan moet je wel de bekabeling aanpassen.

              Comment


              • #8
                Re: Halogeen spots vervangen door ???

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Probleem kan zijn dat die omvormers een minimale belasting nodig hebben, waaraan je met een LED niet gaat komen.
                Maar je kan wel een aantal LED's groeperen op één of enkele omvormers. Dan moet je wel de bekabeling aanpassen.
                Dat is juist, sommige omvormers werken niet als de belasting te laag is (soms begint het licht dan te knipperen, maar het is ook mogelijk dat de leds helemaal niet werken).

                Het wordt steeds moeilijker om 12V ledspots te vinden, bij den Hubo hier in Rijkevorsel zijn het bijna allemaal 230V ledspots, ik denk niet dat er nog veel 12V spots bij hangen.
                Daarom is het interessanter om alles in een keer aan te passen naar 230V, dat is handiger voor als er in de toekomst een spotje stuk gaat.
                Als je spotjes koopt van een bekend merk, dan heb je later ook meer kans dat een nieuw spotje dezelfde kleurtemperatuur heeft als de oudere spotjes.
                Bij de goedkoopste spotjes kan dat wel eens een probleem geven.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Halogeen spots vervangen door ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Dat is juist, sommige omvormers werken niet als de belasting te laag is (soms begint het licht dan te knipperen, maar het is ook mogelijk dat de leds helemaal niet werken).
                  Of wel werken maar op korte tijd stuk gaan.
                  De correcte combinatie is inderdaad nog steeds het beste. [emoji106]
                  Hier zijn de meeste lampen LED op 240V, eenvoudigst in plaatsen en geen gedoe met al dan niet correcte voeding.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Halogeen spots vervangen door ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Vast en zeker transfo's er van tussen en 230 volt LED inbouwen.
                    Bij 230 volt led GU10 zitten de drivers in de led ingebouwd.
                    Nadeel, je zal ook de armaturen moeten vervangen (niet dezelfde sockets), maar
                    halotronic transfo's van 16 jaar oud zullen ook niet blijven mee gaan.
                    Tenzij je met heel dure armaturen zit, zou ik zeker niet twijfelen en alles vervangen.
                    Voor de prijs moet je het tegenwoordig niet meer laten.

                    https://www.brico.be/nl/verf-laminaa...ing/spots/d72/
                    Ik denk dat ik dat eens ga proberen met eentje, misschien kijken of ik de armatuur kan behouden, zoals jeevanhoof voorstelde; het zijn inderdaad armaturen met een sluitring.
                    @blackbandit : met halogeen viel de lamp/omvormer na enige tijd uit, maar bij de Led begon de lamp te knipperen, wat onuitstaanbaar was. Ik heb de kosten eens vergeleken, en komt evengoed tussen de 15 à 20 € per lamp wat eigenlijk nog te doen is (ik heb er wel geen 157 zoals notex)

                    Iedereen hartelijk bedankt, ik houd jullie op de hoogte, maar dat duurt nog een beetje: wachten op schilders.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Halogeen spots vervangen door ???

                      Ik ben snel naar GB gereden, en heb voor 20 € twee voetjes, en 2 lampjes gekocht, en alles werkt zoals gewenst; geen transfo meer, en de oude armaturen hergebruikt.

                      Dank aan iedereen voor de hulp.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Halogeen spots vervangen door ???

                        Het verbruik van die verlichting zal ook wel flink verminderen, als daar transfo's van 70VA in zaten, dan zullen er oorspronkelijk ook wel halogeenspots van 50W hebben ingezeten.
                        30 halogeenspots van 50W verbruiken in totaal 1500W (in dit geval zelfs iets meer, want de verliezen van de elektronische transfo's komen er nog bij), met ledspots van pakweg 5w zakt het verbruik naar 150W.
                        Als die spots veel uren per jaar branden dan zal dat wel merkbaar zijn op de elektriciteitsrekening (als die maar een paar uur per jaar branden dan maakt het niet zoveel uit).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Halogeen spots vervangen door ???

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Het verbruik van die verlichting zal ook wel flink verminderen, als daar transfo's van 70VA in zaten, dan zullen er oorspronkelijk ook wel halogeenspots van 50W hebben ingezeten.
                          30 halogeenspots van 50W verbruiken in totaal 1500W (in dit geval zelfs iets meer, want de verliezen van de elektronische transfo's komen er nog bij), met ledspots van pakweg 5w zakt het verbruik naar 150W.
                          Als die spots veel uren per jaar branden dan zal dat wel merkbaar zijn op de elektriciteitsrekening (als die maar een paar uur per jaar branden dan maakt het niet zoveel uit).
                          Met 1500W tegenover 150W is de verhouding 10/1 wat energieverbruik betreft, de winst is anders niet altijd zo enorm.

                          Wie met zonnepanelen voldoende opbrengst heeft, die spaart dan eigenlijk 0 cent uit. [emoji6]
                          Altijd alles in aanmerking nemen om de eventuele winst te berekenen. [emoji106]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Halogeen spots vervangen door ???

                            Quote : 30 halogeenspots van 50W verbruiken in totaal 1500W : Klopt als een zwerende vinger, maar ik vervang pas als het begint kapot te gaan. Als die transfo's de een na de ander beginnen kapot te gaan vervang ik alles in een keer, ik weet nu hoe het moet dank zij jullie. Een tiental branden regelmatig, de andere slechts 5 minuten als ik de kleerkast moet zijn. En "als het niet kapot is moet ik het ook niet herstellen. En alle lampen die veel branden zijn al stuk gegaan en al vervangen door LED's

                            Quote : Wie met zonnepanelen voldoende opbrengst heeft, die spaart dan eigenlijk 0 cent uit: wij hebben geen zonnepanelen, slechte ligging, dus daar geen zorgen mee. Maar ik hoop dat je je kan troosten met de gedachte dat je het "algemeen belang" dient en er toch nog iets aan overhoud. Maar ik versta je wel...
                            Met dank aan iedereen

                            Comment

                            Working...
                            X