Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan dit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kan dit?

    In de Sony A7/9 facebookgroep verscheen dit bericht:

    Afgelopen weekeind proef gedaan met 3 camera's omdat ik al lang loop met ruis problemen en dan niet zo scherpe foto's in slecht licht situaties.
    Dus niet met Portret Flitsers of Studio Flitsers en ook geen andere lampen.
    Test met:
    Mijn eigen (probleem) a7R3 camera.
    Een ingehuurde A7R3 camera.
    Mijn eigen nieuwe A9II camera.
    Zelfde omstandigheden zelfde instellingen en lenzen. ISO op automaat
    Resultaat:
    Wat een verschillen kreeg ik......
    Waar de eigen A7R3 camera in ISO opliep naar 12800, liep de gehuurde A7R3 op naar ISO 5000, de A9II ging maar naar ISO 1250.
    Wat een extreme verschillen
    Is hier een valabele uitleg voor? Of is er ergens een defect aan de camera.
    In de groep geraken ze er niet helemaal uit, dus vertrouw ik op de wijsheid van Belgiumdigital

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Hoe kan dit?

    Kan volgens mij alleen als er toch nog ergens een verschil in instellingen tussen de verschillende camera's is.
    Dat zou men kunnen vermijden door bv. eerst al voor de twee A7RIII's een reset naar fabrieksinstellingen te doen, en natuurlijk zorgen dat dezelfde firmware erop zit.

    Je kan bij de deze camera's ook voor auto-iso een maximum iso instellen waar deze ook in auto nooit boven gaat. Was dat dezelfde waarde ?
    Bij de verschillende iso's was ook de output verschillend (lichter/donkerder) ? Ik veronderstel van wel...

    Ik zou denken dat er aan die eerste A7 iets scheelt. Verschil tussen 1250 en 5000 is natuurlijk ook niet niks. Is op de drie camera's telkens één specifieke lens geplaatst, of waren er drie exemplaren waarvan er eentje defect kan zijn ?

    Straf verhaal. Verschil tussen mijn drie camera's is in elk geval onbeduidend.
    Last edited by K-2; 30 december 2019, 21:41.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kan dit?

      Lijkt me een sterk verhaal, maar toch ook wel benieuwd wat de reden zou kunnen zijn indien dit waar is

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kan dit?

        Hallo,

        Al bedankt voor het meedenken.

        Voor elke camera werd dezelfde lens gebruikt, aldus topicstarter.
        Ik heb ook al opgemerkt dat de manier van lichtmeting misschien verschillend was: matrix, spot, ...
        Een verschil van 1/3 tot 1/2 stop is best mogelijk. Dat verschil is hier ooit aangehaald tussen Nikons en Fuji's.

        Topicstarter beweerde dat het ook aan de sensor kan hangen, maar dat betwijfel ik.
        Als je met een DSLR een lichtmeting doet, dan heeft die toch ook niets met de sensor vandoen. Enkel de manier waarop de sensor omgaat met het licht kan verschillen, maar niet de meting.
        En in dit geval ging het dus louter om de meting zelf.

        Mijn mening is dat er ergens een defecte camera tussenzit, maar bij de andere twee zijn de verschillen toch moeilijk te verklaren ...

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kan dit?

          Zijn de foto's allemaal wel 100% hetzelfde gekadreerd op een bepaald onderwerp, en is de belichting dan ondertussen ook nog helemaal hetzelfde gebleven?
          De enige manier om dit verschil op de juiste manier vast te leggen is door foto's te maken van een vast onderwerp dat belicht wordt met een vaste lichtbron, en waarbij de camera dan op een vaste plaats staat (statief), en dat alle foto's op dezelfde brandpuntsafstand zijn gemaakt.

          En voor alle foto's moet dan ook dezelfde soort lichtmeting worden gebruikt, want dat kan ook voor heel grote verschillen zorgen (zeker bij spotmeting op een zwart of wit punt kan dat verschil enorm groot zijn).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kan dit?

            Eigenlijk is het simpel: indien alle instellingen verder identiek zijn, dan gaat de camera naar een evenwicht tussen ISO, sluitersnelheid en diafragma voor een correcte belichting. Meer is er niet aan. Eenvoudige fysica.

            Ik kan me nog voorstellen dat een verschillend dynamisch bereik van de sensor voor iets van verschil zorgt, maar dat moet minimaal zijn, en bij een vergelijking tussen twee R3's irrelevant wegens dezelfde sensor...

            Blijft voor mij de vraag: hoe verschillend was de output van de camera's ?

            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kan dit?

              Het gebruik van auto ISO vind ik al verdacht bij dergelijke test. Zoals door K-2 al gesuggereerd kunnen de instellingen daarvan afwijken.

              Ik zou een test doen met volledig manuele instelling van ISO, sluitertijd en diafragma (en zelfde soort lichtmeting zoals hierboven al aangegeven) en zien of het resultaat tussen de verschillende camera's danig afwijkt.

              P.S. verschil in ISO cijfers kan soms verkeerde indruk geven: verschil tussen 12800 en 5000 is "slechts" 1,5 stop, verschil tussen 1250 en 5000 is 2 stops

              Correctie: "zelfde soort lichtmeting" is zelfs niet van toepassing bij volledig manuale instelling. Dat element wordt dus meteen ook uitgesloten.
              Last edited by Wivo; 31 december 2019, 09:10. Reden: Aanvulling/correctie
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment

              Working...
              X