Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verlichting voor macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verlichting voor macro

    Kan iemand mij helpen in het zoeken naar een (bureau)lampje met flexible arm en voetklem (dat je aan de tafel kunt vastmaken) Ik heb er vele gevonden via Google maar die zijn allemaal op USB voeding en zijn eigenlijk bedoeld voor een laptop. Bij mij dient het voor macro opname's op te lichten en ja hoor ik weet het je kan dit ook met een gewone zaklamp doen maar dan kun je je licht niet juist zetten (vind ik) Op YouTube heb ik een filmpje gezien die kon er zelf kleurgels voor steken. Bedankt voor jullie antwoorden.

  • #2
    Re: verlichting voor macro

    zoiets ? https://www.ikea.com/be/nl/p/jansjoe...-wit-50386330/ ?
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: verlichting voor macro

      Daarvoor bestaan er ledpaneeltjes waarbij je de lichtsterkte en de kleurtemperatuur kan instellen, dat is een stuk handiger dan werken met kleurgels.
      Ik heb zelf dit "Ledgo" paneeltje, en dat werkt prima: https://www.fotokonijnenberg.be/ledgo-e116c-bi-color
      Zo'n paneeltje monteer je op een ministatiefje (dat moet geen duur statiefje zijn, iets simpel vanuit China voldoet ook wel).

      Het werkt op batterijen (AA batterijen of zelfs een Canon LP-E6) en je kan ook een 12V adapter gebruiken (7,2-15V staat er achteraan op het paneeltje).
      Ik had er hier nog eentje liggen van een oude externe harde schijf, en die werkt ook prima, de adapter moet alleen een stekkertje hebben dat past, en de adapter moet minimaal 1A kunnen leveren.
      Omdat het paneeltje op de maximale lichtsterkte ongeveer 10W verbruikt zijn de batterijen wel vrij snel leeg.
      Daarom heb ik er een accupack voor gemaakt (12V 6Ah met LiFePo4 cellen, die zijn veel veiliger dan lithium-ion), dat is handiger voor als ik bijvoorbeeld paddenstoelen ga fotograferen.
      De instelbare kleurtemperatuur is ook heel handig, daarmee kan je de kleurtemperatuur aanpassen aan die van de omgeving.
      En omdat de oppervlakte van het paneel veel groter is dan die van een zaklamp wordt het licht veel "zachter" (toch als je het paneeltje zo dicht mogelijk bij het onderwerp zet).
      Met een kleine lichtbron krijg je sterk afgelijnde schaduwen, met het paneeltje vlakbij het onderwerp heb je daar niet veel last van.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: verlichting voor macro

        Dank u Blauwzwart, naar zoiets ben ik op zoek. Wat Black B@ndit voorstel lijkt ook wel interessant maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerste. Beide bedankt.

        Comment


        • #5
          Re: verlichting voor macro

          Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
          Dank u Blauwzwart, naar zoiets ben ik op zoek. Wat Black B@ndit voorstel lijkt ook wel interessant maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerste. Beide bedankt.
          Blackb@ndit heeft gelijk hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht

          Comment


          • #6
            Re: verlichting voor macro

            yep klopt - macrofotografen werken dikwijls nog met diffusors en/of reflectieschermen om het voorwerp goed uit te lichten
            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              verlichting voor macro

              Ik heb er een aantal van die kleintjes, zijn voorzien van een LiPo batterij, SUNWAYFOTO FL-54 LED.
              Last edited by Guest42; 29 december 2019, 18:17.

              Comment


              • #8
                Re: verlichting voor macro

                Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                Blackb@ndit heeft gelijk hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht
                Onzin. De zon is 1,393 miljoen km groot en in de Sahara lijkt het me niet een zacht licht te zijn.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: verlichting voor macro

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Onzin. De zon is 1,393 miljoen km groot en in de Sahara lijkt het me niet een zacht licht te zijn.
                  De zon is dan wel groot,maar is ook enorm ver verwijderd.De afstand van de lichtbron speelt ook een rol.

                  Nu wat de vraag betreft:Ik veronderstel dat jij,zoals ik eerder binnenshuis macro maakt,en dan is dat Ikea lampje waarschijnlijk wel te overwegen.Als je wat groter gaat in macro,moet je flexibele verlichting hebben.Het moet wat kunnen plooien etc.
                  Tussen je objectief en onderwerp raken met je verlichting is niet eenvoudig gezien de korte werkafstand.
                  Het systeem van demeyereg lijkt mij ook wel wat,maar vnl. voor buitenwerk en geen al te straffe vergroting.Nadeel en voordeel,is dat je het op een statief kunt plaatsen.Nadeel is als je binnen werkt, je op den duur over alle mogelijke statiefpoten gaat vallen,en die statieven zijn niet zo wendbaar om de juiste belichting op de juiste plaats te krijgen.
                  Voor macro 2-5x gebruik ik een ringflitser,maar minder groot ook Led-lampjes.Nadeel is dan wel weer de langere belichtingsduur,dus stevig statief etc. nodig.
                  Maar die lampjes lijken mij wel wat.
                  Voordeel van die led-lichtjes is de lagere temperatuur.Bij de vroegere spot-gloeilampjes,moest je afstand houden gezien de temperatuur van je onderwerp wel sterk kon oplopen.Cfr.vroeger topics hier met de Ikea-box en bouwlampen.Toen nog halogeen en warmte ++++++
                  Nu met leds waarschijnlijk beter bruikbaar.
                  Last edited by demuro; 28 december 2019, 12:42. Reden: bijvoegsel

                  Comment


                  • #10
                    Re: verlichting voor macro

                    ik heb een led macroringflitser van neewer (29 EUR)


                    vriendelijke groeten

                    peter

                    Comment

                    Working...
                    X