Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

    Heb net twee maand met de X-Pro 3 voltooid.
    Mijn bevindingen (pro en contra), kan je hier vinden:
    http://bjornmoerman.blogspot.com/201...o-3-top-3.html

    BJORN

  • #2
    Re: 60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

    Altijd interessante camera besprekingen Bjorn.

    algemeen ivm met rangefinders:
    die camera's zijn maar interessant voor een deel van de fotografen, met name de 'rechts_oogige kijkers'.
    én die met hun linker oog (open) de 'scene' kunnen inschatten.


    De andere helft die met het linker oog door de viewer kijken hebben geen boodschap aan zo'n rangefinder

    En de meeste verkopers vergeten dat te vermelden...

    mvrgr
    fred
    https://efbeo.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: 60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

      Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
      Altijd interessante camera besprekingen Bjorn.

      algemeen ivm met rangefinders:
      die camera's zijn maar interessant voor een deel van de fotografen, met name de 'rechts_oogige kijkers'.
      én die met hun linker oog (open) de 'scene' kunnen inschatten.


      De andere helft die met het linker oog door de viewer kijken hebben geen boodschap aan zo'n rangefinder

      En de meeste verkopers vergeten dat te vermelden...

      mvrgr
      fred

      Scene hoef je niet in te schatten met je linkeroog. De optische zoeker is groot genoeg om te zien wat er buiten je kader gebeurd.
      Ik snap uw redenering niet hieromtrent.

      Alleen als je de EVF gebruikt kan uw redenering zinvol betekenen.. maar laat het nu juist die OVF zijn die de Xpro liefhebbers aanspreekt...links oog of rechts ..maakt niet uit.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: 60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Scene hoef je niet in te schatten met je linkeroog. De optische zoeker is groot genoeg om te zien wat er buiten je kader gebeurd.
        Ik snap uw redenering niet hieromtrent.

        Alleen als je de EVF gebruikt kan uw redenering zinvol betekenen.. maar laat het nu juist die OVF zijn die de Xpro liefhebbers aanspreekt...links oog of rechts ..maakt niet uit.
        Akkoord met jullie beide...

        Het volledige voordeel van een RF, is dat je zelf visueel de scene ziet met je andere oog indien je met je rechtse oog schiet. Verder schuilt de fotograaf zich ook niet achter zijn camera bij portret fotografie, wat het model meer op zijn/haar gemak kan stellen.
        De OVF, zorgt er natuurlijk wel voor dat je deels ziet wat er buiten de frame gebeurd.

        Comment


        • #5
          Re: 60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

          Ik snap het wel een beetje, zelfs met de OVF zie je nog veel meer met je echte oog dan het beetje dat de OVF buiten het kader laat zien. Maar persoonlijk vind ik dat nadeel overroepen. Wat ik veel erger vind is dat het simpelweg geen meetzoeker is.

          Moet wel zeggen dat deze versie met het weggestopt LCD me wel aanspreekt. Maar de slechte ervaring met de X-Pro1 maakt dat ik het toch niet ga riskeren.

          Comment


          • #6
            Re: 60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

            Het zogezegd chimping (het kind moet een naam hebben) doe ik nooit op het LCD scherm. Mijn LCD is alleen ingesteld voor info.
            Foto's checken doe ik altijd op de EVF waar je beter op kan oordelen dan het LCD achteraan. (ieder zijn ding)
            Indien de nacontrole van je gemaakte opnamen op je EVF niet uitgeschakeld is dan wordt het principe "niet chimpen" teniet gedaan waar deze X-Pro3 voor staat.

            Ik heb de X-Pro3 kunnen uitgebreid testen op SoigniesPhoto Chateau d'Enghien en daar stond de nacontrole in de EVF aan.
            MAW je neemt een foto via de OVF en daarna wordt je foto direct weergegeven in je EVF (XPRO schakelt direct naar EVF)

            De X-PRO3 is een aangename camera en de ervaring is zeker anders dan een X-T3...
            Niet beter of slechter.. gewoon anders.
            Een niche product .. dat je bevalt of niet..

            De ervaring van mij om een paar uur met de X-PRO 3 te werken is niet genoeg om een eindoordeel uit te spreken.
            Mijn eerste indruk was positief ... maar als ik de X-Pro3 ga gebruiken zoals de X-T3 dan heeft het voor mij weinig zin, integendeel zelfs..
            Dus eerst proberen alvorens te kopen (eventueel huren)

            In ieder geval terug bedankt Bjorn voor je feedback (zoals altijd heel goed)
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: 60 Dagen met de Fujifilm X-Pro 3

              Een zeer goede review .

              Ik heb leren fotograferen met een LEICA II, de oer-meetzoekercamera, waar de besproken camera naar refereert en (m.i. onterechte) nostalgie oproept.
              Nu weet ik eindelijk waarom ik met het rechteroog fotografeer, dit kon toen gewoon niet anders.

              Daarna een leven lang reflexcamera's.

              Op een digitale camera vind ik nacontrole zeer belangrijk, zeker in het begin van een opnamereeks om scherpte en vooral histogram te checken.
              Dit kon op een DSLR enkel op het LCD, met als beperking (die nog steeds bestaat) dat het een jpeg beeld is met kleinere resolutie dan de opname.
              Op een mirrorless heeft controle op de EVF als grote voordeel dat je niet gestoord wordt door omgevingslicht en dat mijn oude ogen niet dicht genoeg meer kunnen focussen op het LCD.
              Maar het automatisch tonen van de opname is voor mij waardeloos want het maakt continu opname (voor sport, wildlife ed) onmogelijk (inzoverre het al bruikbaar is op de huidige EVF's).

              Opnieuw, zonder af te doen aan de review, voor mij is een dergelijk toestel 2 stappen terug in de tijd.

              Comment

              Working...
              X