Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

    Ik heb een vrij uitgebreide muziekcollectie op Minidisk schijfjes staan.
    Onlangs is één van de 2 toestellen die ik heb defect gegaan.

    Met welk toestel kan ik de dag van vandaag het makkelijkst al die muziek kopiëren naar lossless MP3 bestanden of iets vergelijkbaars (rechtstreeks via de Minidisk-speler of tijdens het afspelen via de versterker).

    (Natuurlijk in de titel op enter gedrukt ipv op de '3' toets )

    Grtz,
    Kurt

  • #2
    Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

    Via Google zie ik verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld deze: https://itstillworks.com/12271106/ho...-to-a-computer
    De simpelste oplossing is om analoge het geluidssignaal (hoofdtelefoonaansluiting, of een uitgang van de MD om aan een versterker aan te sluiten) via de pc om te zetten naar een MP3 bestand.

    Als je het digitale signaal wil gebruiken om te converteren naar MP3, dan zal dat waarschijnlijk wel minder simpel zijn (tenzij de MD er een speciale digitale uitgang voor heeft die compatibel is met een ingang van een pc).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Via Google zie ik verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld deze: https://itstillworks.com/12271106/ho...-to-a-computer
      De simpelste oplossing is om analoge het geluidssignaal (hoofdtelefoonaansluiting, of een uitgang van de MD om aan een versterker aan te sluiten) via de pc om te zetten naar een MP3 bestand.

      Als je het digitale signaal wil gebruiken om te converteren naar MP3, dan zal dat waarschijnlijk wel minder simpel zijn (tenzij de MD er een speciale digitale uitgang voor heeft die compatibel is met een ingang van een pc).

      Bedankt alvast voor het aanbieden van deze oplossing
      Ik heb een MacBook, dus ik ga even uitvissen of het via deze weg mogelijk is.

      Andere opties mogen zeker nog aangeboden worden. Ik zit er niks mee in om een aparte, geschikte unit aan te schaffen om in de keten te integreren.

      Comment


      • #4
        Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

        Welk soort files staat er op die minidiscs? WAV? of iets anders?

        Comment


        • #5
          Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

          Audacity is een mogelijkheid.

          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Welk soort files staat er op die minidiscs? WAV? of iets anders?
            Blijkbaar is dat analoog/magnetisch, dus niks wav of iets anders... Dus voorstel van Lieven Lema lijkt mij redelijk doenbaar: bereid je voor op enkele uurtjes-dagen-weken muziek luisteren

            Comment


            • #7
              Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

              Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
              Blijkbaar is dat analoog/magnetisch, dus niks wav of iets anders... Dus voorstel van Lieven Lema lijkt mij redelijk doenbaar: bereid je voor op enkele uurtjes-dagen-weken muziek luisteren
              Daar zit ik niks mee in
              lijkt me zelfs een fijne optie. Bedankt voor jullie input

              Comment


              • #8
                Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

                Minidisc is een digitaal formaat. Maar het is een formaat eigen aan Sony met compressie en dataverlies. Probleem is dat de veel spelers geen optische output hebben. Als je die hebt kan je een optische input op de pc gebruiken. Hier is een lijst met de meeste modellen waar je kan zien of je zo'n output hebt: http://www.minidisc.org/equipment_browser.html. Anders wordt het de line-out van de MD naar de pc.

                Comment


                • #9
                  Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

                  Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                  Blijkbaar is dat analoog/magnetisch, dus niks wav of iets anders... Dus voorstel van Lieven Lema lijkt mij redelijk doenbaar: bereid je voor op enkele uurtjes-dagen-weken muziek luisteren
                  Voor zover ik er informatie over kan vinden staat de muziek toch als een digitaal bestand op het schijfje.
                  Bij sommige versies van de minidisk spelers kon je dan één digitale kopie maken (kopieerbeveiliging), maar via de analoge uitgang kon je hetzelfde bestand wel meer keren kopieren.


                  Er zijn dus minidisk spelers met een USB aansluiting, dan kan je het digitale bestand ook rechtstreeks op de pc zetten (voor zover er daar ook geen kopieerbeveiliging op zit).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

                    Ok, ik was een beetje snel met mijn conclusie, had alleen gelezen over eerste versie en dan daaruit besloten dat het analoog was. Dus afhankelijk van versie wel digitale output...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

                      Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                      Ok, ik was een beetje snel met mijn conclusie, had alleen gelezen over eerste versie en dan daaruit besloten dat het analoog was. Dus afhankelijk van versie wel digitale output...
                      Maar hier geen USB aansluiting helaas. Anders was het eenvoudig geweest.

                      Bedankt voor de tips
                      Zal me er kortelings eens aanzetten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

                        Digitaal kopiëren moet lukken. Heb ik vroeger ook wel gedaan tussen twee minidisc's of minidisc en opneembare CD.
                        De meesten hebben zowel een optische als een coaxiale uitgang om het digitale signaal eruit te halen.

                        Ik zou toch proberen om het digitale signaal te kunnen inlezen in een computer.

                        Dus digitale uitgang van MD aansluiten op digitale in van geluidskaart.
                        Want omzetten naar analoog om dan terug te kunnen digitaliseren is wat gek.

                        Mvg
                        Last edited by jeevanhoof; 20 december 2019, 19:09.
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overzetten van muziek op Minidisk naar MP

                          Minidisc gebruikt AAC meen ik me te herinneren.

                          Comment

                          Working...
                          X