Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze voor een kerstgeschenk - macro lens 100mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze voor een kerstgeschenk - macro lens 100mm

    Ik twijfel tussen de duurdere Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
    Er is eentje de helft goedkoper:
    Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM

    welke zou de beste zijn?

    ik bezit momenteel al een 60mm van Canon.
    Amateur fotograaf,
    lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

  • #2
    Re: keuze voor een kerstgeschenk - macro lens 100mm

    Sorry, maar het woord "beste" is feitelijk niet van toepassing, het is het verhaal van appels en peren vergelijken. En er zijn nog wel meer gegadigden, je hebt immers ook nog: Laowa 100mm f/2.8 2:1 macro, het derde smaakje.

    en waarom niet naar 150MM ??? Dat is dan weer beetje afhankelijk van je onderwerp....
    die heb je van Sigma, IRIX, ....

    en je kan ook totaal de andere kant op gaan naar 15mm, LAOWA, .....

    Comment


    • #3
      Re: keuze voor een kerstgeschenk - macro lens 100mm

      Even verduidelijken: er moet stabilisatie op zitten.
      En 100mm op een cropfactor van 1,6 (Canon EOS 760D) is toch ook al 160mm waard ;-)
      Amateur fotograaf,
      lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

      Comment


      • #4
        Re: keuze voor een kerstgeschenk - macro lens 100mm

        man, man, dat is een knuppel in een hoenderhok gooien.
        Na een keuze en een investering denkt iedereen dat zijn keuze de beste is, zeker wanneer men honkvast aanhoudt bij eenzelfde merk.
        Ik kan alleen zeggen dat ik die Canonlens heb en er uitermate tevreden over ben, zowel qua scherpte als wat betreft de 100mm keuze. Dit zowel in macro-gebruik als bij non-macro.
        Ik treedt Lapland bij wanneer hij opmerkt dat je in eerste plaats moet afwegen wat je er mee wil doen alvorens een brandpuntsafstand te kiezen en pas dan een modeshow houden van de beschikbare merken en types (Canon heeft nl ook 2 modellen 100mm macro).
        Remeber : glas is belangrijk !
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Re: keuze voor een kerstgeschenk - macro lens 100mm

          Als je de reviews bekijkt, dan leveren eigenlijk alle macrolenzen wel vergelijkbare resultaten, toch als het over de optische kwaliteiten gaat.
          Wat de autofocus betreft heb je met een Canon lens op een Canon camerabody wel wat meer zekerheid dat alles werkt zoals het moet, en ik denk dat de duurste optie (Canon 100mm f2,8 L IS) ook een snellere autofocus heeft waardoor je die al gemakkelijker voor andere doeleinden zal kunnen gebruiken (een lichtsterke 100mm macrolens kan je voor meer gebruiken dan alleen maar macrofotografie, voor bijvoorbeeld portretfotografie is die ook heel goed).

          Ik gebruik zelf wel een Sigma 180mm f2,8 met beeldstabilisatie, daar ben ik heel tevreden over (optisch is die heel goed, de AF is traag maar dat is geen probleem voor de onderwerpen die ik er mee fotografeer), maar die zit wel in een andere prijsklasse, en het is geen lens die je zomaar overal mee naartoe sleurt (te groot en te zwaar).
          De oude Sigma 150mm f2,8 zonder beeldstabilisatie heb ik ooit ook gehad, dat was ook een heel goede lens, de recentere 150mm met beeldstabilisatie van Sigma zal ook wel heel goed presteren en die is een stuk goedkoper, compacter en lichter dan de 180mm.

          Welke "lengte" macrolens voor jou "de beste" keuze is hangt vooral af van het onderwerp, als ik insecten fotografeer, dan doe ik dat gewoonlijk niet s'morgens vroeg en dan is een grotere "werkafstand" handiger om de beestjes niet weg te jagen.
          Dat is de reden waarom ik uiteindelijk de 150mm vervangen heb door de 180mm.
          En ondertussen heb ik de oude 100-400 vervangen door de versie II, die focust een heel stuk dichterbij, waardoor ik de 180mm macrolens eigenlijk al een heel stuk minder gebruik (voor de wat grotere insecten geeft de 100-400 II voldoende vergroting, ook op een full-frame camera).
          Last edited by Black B@ndit; 20 december 2019, 09:11.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: keuze voor een kerstgeschenk - macro lens 100mm

            Bedankt voor jullie input, ik overleg nog even met de achterban en zal spoedig een beslissing nemen.
            Amateur fotograaf,
            lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

            Comment

            Working...
            X