Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

    Na vele jaren van trouwe dienst heb ik besloten mijn Nikon D90 te vervangen …
    Mijn eerste idee was om (eindelijk) voor een FX DSLR te gaan … maar de opkomst van de systeemcamera's is mij anderzijds niet ontgaan.

    Ondertussen al ettelijke reviews gelezen en bekeken, maar blijf twijfelen … momenteel vooral tussen een Nikon D750 met 24-120mm f4 en een Fuji X-H1 (wel met battery grip) met 16-55mm f2.8.

    Beide toestellen (en dan vooral de D750) zijn niet meer van de allernieuwste, maar momenteel wel aan mooie voorwaarden te krijgen.

    Qua body neig ik mss net iets meer naar de D750, maar qua lens lijkt de Fuji XF 15-55mm dan weer niet te kloppen qua prijs/kwaliteit/prestaties (OK - er is natuurlijk ook de schitterende Nikkor 28-70 f2.8, maar die is aanzienlijk duurder en heeft een minder zoombereik) en later mooi aan te vullen met de Fuji XF 50-140mm f2.8.

    Budget = 1500 - (max) 2000 euro … en wil toch liever nieuw ipv jong gebruikt.

    Wat zijn jullie meningen / ervaringen ?
    Dank bij voorbaat !

  • #2
    Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

    Hoi,

    Ik weet niet waar u vandaan komt... Nederland, België...
    De D750, een dijk van een toestel, maar alweer een jaar of 5 op de markt, 5 jaar ontwikkeling kan hard gaan...
    Met Fuji heb ik geen ervaring.
    Het zit aan de bovenkant van uw budget...
    In Nederland, de Nikon Z6 met 24-70 F4 en FTZ adapter voor €2099 met €400 kassakorting verrekend...
    FX, geheel up to date en ook een best toestel.
    Mits u Nikon FX lenzen heeft, kunt u deze blijven gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

      Kleine update...
      Bij Konijnenberg in Turnhout, Nikon Z6 + FTZ adapter + 24-70 F4 kit €2049,-

      Dat is €50,- goedkoper dan bij Konijnenberg in De Ham, Nederland.
      Cameraland.nl in Alkmaar levert ook voor €2049,-
      Iedere euro minder betalen is er een...
      Last edited by adrie; 11 december 2019, 15:42.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

        Grote verschillen van toestel....
        Nergens beschrijf je welke soort fotografie, welk materiaal v lenzen je hebt
        En wat je ervan verwacht/mee wil bereiken

        Zodoende kan je niet echt specifieke raad krijgen vind ik

        Je hebt altijd de stad naar fullframe willen doen, waarom twijfel je dan nu voor een crop sensor camera?

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

          @adrie
          De Z6 zat niet op mijn radar. Maar bedankt voor de tip.

          @bulke41
          Momenteel heb ik op de D90 een simpele Nikkor 18-105mm en een Nikkor 70-300mm.
          Niets spectaculair dus.

          Doe een beetje van alles qua fotografie (of beter gezegd - ik probeer dat toch ) .. dus zoek gewoon en degelijke allrounder ... die al voldoende doorontwikkeld is maar ook niet al te vlug verouderd.
          Ben op sommige vlakken eerder wat 'old school' ... zo hou ik ook meer van een mooi analoog mechanisch horloge dan van quartz of digitaal als daily beater ... maar anderzijds heb ik ook het laatste nieuwe Garmin sporthorloge voor tijdens het sporten.

          Voor het digitale tijdperk heb ik nog een Minolta 9xi gehad (mechanisch zelfs vandaag nog indrukwekkend qua specs) ... met 2 lekker lichtsterke zoomlenzen (28-70 f2.8 & 70-210 f2.8).
          Daar denk ik nog steeds met veel plezier aan terug ... en eigenlijk zoek ik voor een stuk een camera die me opnieuw dat gevoel geeft, maar dan natuurlijk eentje met een sensor ipv filmrolletje.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

            Hetzelfde gevoel van je analoge camera met lichtsterke zoomlenzen, graag retro uitzicht maar nieuw genoeg om niet direct met verouderd toestel te zitten...

            Tja de retro kant zal je vinden bij de fuji, die zijn nl prachtig van uiterlijk, en ook de bediening vd knoppen kan je volledig retro noemen... maar die zal qua beeld natuurlijk niet mooie dof hebben van fullframe, maar heeft natuurlijk dingen die je mss wel leuk vind maar nog niet weet (stille sluiter, elektronische vieuwfinder, enz)
            De menu s leren vind ik bij fuji goed te doen, dat valt mee!

            De d750 zal natuurlijk meer dat beeld met mooie dof geven, ook hogere iso zal mogelijk zijn, deze is al 5 jaar geleden uitgekomen maar kan nog goed mee met huidige generaties en is een all rounder tot en met, met handige tilt screen
            Maar ik zou daar geen nieuwe 24-120 opschroeven, 2de hands kan je deze erg prijsgunstig kopen, dan heb je nog mooi budget over voor een leuke prime
            En die 70-300 zal op deze body ook werken

            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            Last edited by bulke41; 12 december 2019, 10:41.
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

              Geen van beide is een slechte keuze. Beide camera's eens goed vastpakken en uitproberen zou ik zeggen.
              Het verschil in DOF tussen f/4 in fullframe en f/2.8 in APS-C is minimaal. Daarnaast is f/2.8 nog steeds een voordeel in omstandigheden met weinig licht. Verhouding prijs/kwaliteit van de Fuji lenzen is inderdaad top!
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

                Bedankt voor jullie input

                Heb de knoop ondertussen doorgehakt ... het is de Fuji X-H1 (met grip) met 16-55mm f2.8 geworden ...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Slider@7 Bekijk bericht
                  Bedankt voor jullie input

                  Heb de knoop ondertussen doorgehakt ... het is de Fuji X-H1 (met grip) met 16-55mm f2.8 geworden ...
                  Veel plezier met je nieuwe speelgoed!

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D750 of Fuji X-H1 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    Veel plezier met je nieuwe speelgoed!
                    Merci

                    Comment

                    Working...
                    X